3 cm blev ny cykel

I teorin är det självklart. I praktiken slås jag av hur väl teorin stämmer.

När jag precis hade monterat den nya styrstammen (det det där lilla röret som styret sitter fast i) slogs jag av hur annorlunda cykeln såg ut. Den såg mer ut som min cykel, på något vis.

Det rör sig bara om tre centimeter. Så mycket kortare är den nya styrstammen. Fast den medförde också att jag kunde montera styret längre ner än tidigare. Förmodligen var det främst det som gjorde att cykeln antog proportioner som mer stämde överens med utseendet hos tidigare cyklar som jag haft.

Med den gamla styrstammen hade jag varit tvungen att montera styret ett snäpp för högt upp, för att kunna sitta på ett någorlunda bekvämt sätt (ju högre styret sitter desto närmare sadeln kommer det, eftersom gaffelröret lutar in mot sadeln).

När jag sedan provade cykeln var det som om allt föll på plats, som man säger. Det var som om den först då blev sig själv. Stabiliteten är kvar, men cykeln är inte lika seg vid kursändringar. Det lägre positionen hos styret gör att jag sitter bekvämare och kan utnyttja kraften i mina vackra – om än håriga – ben bättre.

Min Trucker blev helt enkelt ännu roligare, ännu snabbare och mig ännu kärare med den nya styrstammen.

Men det finns frågetecken. Är den lägre positionen hos styret verkligen bra? Eller kommer mina axlar och händer att protestera efter några mil? Jag kunde märka en antydan till ökad stelhet efter en dryg mil i går, jämfört med tidigare. Men den kan ha haft andra orsaker.

Det andra frågetecknet rör ändan. Eller rättare perineum som är det för cyklister så välbekanta området som torde vara det mest utsatta när vi sitter på sadeln. Den lägre positionen gör förstås att jag lutar framåt i en brantare vinkel, vilket ger ett ökat tryck på perineum. Och sadeln jag använder är utformad för en inte så ”rejsig” sittställning. Frågan är om min nya sittställning är för ”rejsig” för sadeln efter till exempel en tur in till stan.

Det lär kännas. Och då är det ju bara att höja styret ett snäpp och acceptera en lite lägre snittfart.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*