Tåg och hyrbil räddar semestern

Semester utan bil är givetvis inte lika svårt som ett helt liv utan bil. Men det innebär förstås ändå vissa utmaningar. Som efter en stunds tankemöda inte visar sig särskilt svåra att möta. I vårt fall handlar det om tåg respektive hyrbil. 

Den enda stora nackdelen med tåg är att det inte går att ta med sig cyklar. Men i jämförelse med bil var tågresan till Göteborg och Dalarna rena semestern! Däremot började jag fundera på såna där Brompton-cyklar som går att fälla ihop och som faktiskt lär vara riktigt hyggliga att cykla på i utfällt läge. Kanske det vore nåt – tåg + Brompton?

När vi åker till Gotland blir det ändå hyrbil. Från början var planen att cykla ner till färjan i Nynäshamn, men efter att ha sett hur Nynäsvägen ser ut försvann den möjligheten snabbt. Vägen är smal, kantad av vägbyggen och hårt trafikerad.

Pendeltåg var ett annat alternativ som fanns med som en möjlighet. Men när det visade sig att tåget inte går hela vägen utan ersätts med buss en stor del av sträckan valde vi bort också den möjligheten. Två barnvagnar, barnsäng och kläder etc för två veckor blir helt enkelt för mycket att hantera i kollektivtrafik där vi skulle behöva byta trafikslag – som det heter – flera gånger. Semesterresan ska trots allt vara semester och inte bara hårt arbete. 

Vi har för all del semester här hemma också. Och då saknar vi inte bilen en minut. I synnerhet inte när värmen är så skönt tryckande som under de två sista veckorna i juli. Att packa in barn och annat i en bastuvarm bil är sån´t man senare förtränger ur semesterminnena. Att däremot packa cyklarna och vagnen och rulla iväg snarare förgyller dem. 

Och som jag konstaterat tidigare på bloggen: även om det kan vara tungt att cykla med en fullastad vagn, och även om man blir svettig och andfådd, så blir det aldrig jobbigt. I alla fall inte på samma sätt som när man sitter intryckt i en plåtburk i väntan på att komma fram till stranden eller hem från densamma.

1 kommentar

Lägg till din →

Nynäsbanan gör mig lite galen. Dom bygger en motorväg brevid, men inte dubbelspår. Det skulle behövas dubbelspår så att man kan köra tåg med färre uppehåll parallelt med pendeltågen. Banan funkar för 140 km/h, så med lite färre uppehåll skulle man kunna kapa restiden ordentligt. Kanske förlänga Uppsalapendeln eller Upptåget till Nynäshamn?

Lämna ett svar