Bullitt – snart med strip pole

Larry Malmborg och Hans Bullitt Fogh

Bullitt-cykeln har verkligen fastnat hos mig. Den är det starkaste löftet om ett liv utan bil jag sett hittills. Trots att jag inte har sett den i verkligheten, än mindre cyklat på den.

Som jag skrivit tidigare kommer jag att få låna en cykel och då lär jag få i alla fall ett hum om huruvida den håller vad jag tror att den lovar. Jag orolig för att den gör det. Eller jag är snarare bekymrad över finansieringen.

För att dämpa min otålighet och något stilla min nyfikenhet mejlade jag ett gäng frågor till Hans Bullitt Fogh själv, tidigare tävlingscyklist och en av upphovsmännen bakom cykeln. Den andre mannen heter Larry Malmborg och är den som står för det mesta designen och konstruktionen. ”Jag har snarast varit testpiloten kan man säga”, säger Hans.

Hans svar neda är förvisso väl knappa, men mannen har av allt att döma fullt upp. Och han kan ju inte veta att jag är en stjärnbloggare som får Blondinbella eller vilka namn det är som nu står högst på blogghimlen, att te sig som kindergarten-kids.

Längst ner hittar du sköna bilder på kommande tillbehör, ombyggda eller pimpade Bullitts. Hans berättar också om en Bullitt som utrustats med en strip pole.

Hans, hur skulle du beskriva en Bullitt-cykel?
– Det är en snabb och lättmanövrerad cykel, en lådcykel med egenskaper som hos en vanlig cykel.

Den ser ut som en Longjohn ungefär. Hur skiljer sig en Bullitt från den?
– Ramen är styvare genom att konstruktionen är annorlunda. Utöver det är den också lättare och utrustad med moderna komponenter.


När dök idén om cykeln upp?
– Jag hade en 50 år gammal Long John med nya hjul och var imponerade av hur bra köregenskaper den hade. Men vi hade många idéer om hur den kunde förbättras.

Winther Kangaroo

Winther Kangaroo

 

Kan du beskriva hur ni utvecklade cykeln?
– Larry hade utvecklat Winther Kangaroo trike under tre år. När cykeln var färdig jämförde vi den med min gamla Long John. Och trots att den är så gammal var den överlägsen Kangarooen.
– Vi bestämda oss för att tillverka en lådcykel på två hjul som var snabbare, snyggare och av bättre kvalitet än några andra cyklar på marknaden.

Vilka var svårigheterna under utvecklingen av den?
– Vi har hela tiden vetat precis vad vi var ute efter och vi har inte haft några problem under utvecklingen.

Hur har ni tänkt när ni har valt komponenter?
– Vårt val av komponenter har skett utifrån regeln att allt ska hålla en hög standard. Delarna ska vara rostfria, starka och med en lång livstid. Problemet är priserna. Det är lätt att hitta bra delar, men de är väldigt dyra. Därför har vi valt komponenter med en hög ”value-for-money”-faktor.

Det finns många modeller – vad mer än färgen skiljer dem?
– Det är färgen och komponenter som skiljer sig. Vi har fyra tekniskt olika versioner plus ett ramkit för dem som vill bygga ihop sin cykel själv.

Vilka målgrupper tänkte ni er inledningsvis?
– Bullitt är tänkt som ett urbant alternativ till bilen. Därför vänder vi oss till alla storstadsbor. Vi visste inte från början vem skulle använda cykeln och är därför väldigt uppmärksamma på vilka våra kunder är.
Utvecklingen av extrautrustning och komponenter som sker är därför riktat mot de kunderna.

Vilka köper cykeln?
– Familjer, cykelbud, personer som har valt att sälja bilen, verksamheter med en grön profil, kafeer och restauranger som använder den som reklam. Det är några exempel.

Hur många säljer ni?
– Allt fler 🙂

Bullitt Clockwork

 

Vilken är den mest populära modellen?
– Clockwork har sålt bäst. Svarta cyklar kan man också alltid sälja.

Kommer vi att få se något nytt från er kommande år?
– Vi introducerar en canopy så att man kan köra två barn på cykeln. Under nästa år kommer det en version av cykeln med elhjälp. Vi kommer också att släppa ett överdrag, ett regnskydd, för cykeln.
– Förhoppningsvis kommer också Bullitts supersnabba lillebror ...

Bullit med barnkammare.

Barnen får egen kuppe.

Hur använder du själv Bullitt-cykeln?

– Jag har sålt bilen och jag min fru har varsin Bullitt. Vi använder den för all transport. Jag kör ungefär tre mil om dagen när jag transporterar mig själv, min dotter, inköp – ja, all transport sker med Bullitt.

Vilken är den mest skruvade/oväntade användningen av en Bullitt-cykel du hört talas om?
– Jag har precis gjort iordning en Bullitt med stripper pole som ska skickas till Dublin.

Pimpad Bullitt

Pimpad Bullit

Bullitt med bakdämpning

Bullitt med bakdämpning - tysk modifiering.

Eldriven Bullitt

Eldriven Bullitt

Du gillar kanske också...

7 svar

  1. Anders Öfverman skriver:

    Då är vi två som måste ha den.
    Jag har en racer ,en m-bike och en cross i samlingen,och när jag av en slump såg Bulliten på nätet insåg jag vad som fattades.
    Nej jag tänker inte provköra den…jag köper den direkt…den svarta classicen!
    Lycka till,vill du ska du få en rapport senare
    Anders

  2. anders öfveman skriver:

    Har fått den!!!
    Julklapp från harryvslarry.
    Ska bara skruva ihop den så blir det snöröj med bulliten.
    god hjul

    • Henrik Rådmark skriver:

      Hohoho som vi säger i dessa tider. Avis, kan man också säga. Jag väntar på ett ex för test som ligger farligt nära köp sen. Du får jättegärna rapportera om hur det går för publicering här – om du vill alltså.

  3. Jonas Forsberg skriver:

    Anders, hur har det gått med din Bullit? Hur fungerar den på vinterväglag?

    Jag är extremt sugen på att köpa en för att transportera runt familjen. 🙂

  1. 8 december, 2010

    […] Bullit – snart med strip pole […]

  2. 18 december, 2010

    […] Bullit – snart med strip pole […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *