Som Atle genom isen

Isbrytaren Atle

Det sprakar, knakar och knäcker när Surlyn brytar sig fram, ut ur Täby Kyrkby.

Surlyn väjer inte får något. Då och då ger sig aktern ut på ett kort äventyr, när bakhjulet för ett ögonblick släpper från det hala underlaget. Men det hittar snabbt tillbaka i spåret.

Dubbdäcken gör förvisso cyklingen något tyngre, långsammare. Men det är ett lätt pris att betala när jag ser hur cykeln tar sig fram på is med nästan samma säkerhet som vore det torr asfalt.

Dagens hemresa från stan var tuff. Hård motvind. Hård sidvind. Ännu mer is än på morgonen. Mörker. Kyla. Cyklingen var för en gångs skulle inte skön. Inte njutbar på något sätt.

Idag var cyklingen en kamp. En kamp som jag och min Surly vann.

Så vinner du kampen mot isen

  • Använd bra dubbdäck. Nokian W106 har gott rykte och lagom många dubbar. Fler dubbar ger ett tyngre däck och en tyngre cykling. Rimligen också något fladdrigare köregenskaper på torr asfalt i högre farter.
  • Undvik plötsliga rörelser. Ett självklart tips kanske, men väl värt att notera. När det är halt är det viktigt att göra alla rörelser långsamt och mjukt. Då får däcken bästa förutsättningar för att behålla greppet mot isen. Sväng lugnt, bromsa lugnt, öka farten lugnt.
  • Sitt ner. Det ger en lugnare färd och ger upphov till färre kurskorrigeringar.
  • Sitt avspänt. Om du spänner dig kan du inte vara följsam om cykeln plötsligt halkar åt sidan. Det blir svårare att parera en sådan rörelse. Om du är avspänd känner du dels den typen av rörelser snabbare samtidigt som du har lättare att parera den.
  • Sväng brett. Planera körningen så att du kan ta så vida svängar som möjligt. Ju snävare du svänger desto större risk att framhjulet tappar fäste.
  • Sikta på den isfria kanten. Om du känner dig osäker på fästet och tror att du har för hög fart, försökt att hitta en isfri del av vägen där du kan bromsa kraftigt. Ett uppenbart tips kan tyckas, men ibland blir man så upptagen av att hålla cykeln på rätt köl att man inte tänker på att det exempelvis vid kanten av vägbanan finns en isfri remsa asfalt.
  • Rulla med pedalerna horisontellt. Det är lättare att hålla en bra balans om du håller båda fötterna i jämnhöjd med varandra när du inte trampar.
  • Trampa dig igenom svåra partier. Det allra bästa för att hålla en bra balans är att fortsätta trampa. Inte toktrampa, utan snarare bara låta pedalerna följa med runt.
  • Farten är din vän. Instinktivt kanske det känns tryggast att snigla sig över isiga partier. Men det är bättre att hålla bra fart. Cykeln går stadigare och dessutom blir hjulens gyroeffektt kraftigare vilket hjälper till att stabilisera framfarten. Om du måste svänga på is är givetvis farten inte en lika bra vän.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *