Bullitt-test dag 3: 70 kg nyårshandling och halka

Nyårshandling

Det här skulle på Bullitten. De två plastlådorna passade jag på att köpa samtidigt. Tyckte det var ett lämpligt tillfälle.

Jag inleder rapporteringen från testdag tre med Bullitten med en liten gåta:

Hur lastar man 12 flaskor vin, 9 flaskor öl, 4 liter mjölk, 3 liter ”äppeldryck av ciderkaraktär”, 3 liter yoghurt, 9 liter läsk, 0,75 kg havregryn, fyra citroner, 1,5 kg satsumas, 1 gurka, 10 kiwi, nio lökar, 2 kg oliver, 1,7 kg vindolmar, 1,2 kg scampi, 1,6 kg lammfärs, två limpor bröd, 0,8 kg spenat, 2 kg bananer, 1 kg ost, 1 kg fetaost, 0,4 kg halloumi, 1 paket tvättlappar, ett sexpack folköl, 1 påse maränger, 4,5 kg glass, 1 paket jäst, 0,6 kg Bregott på en cykel som man sedan kör hem allt med?

Svar: man använder en Bullitt.

Min nyårshandling var inget försök att verka duktig. Från början tänkte jag bara att det helt enkelt var ett trevligt sätt att åka till affären på. Trevligt och naturligt, eftersom jag använder cykeln bara när bilen inte verkligen behövs. Dessutom är det förstås en del av testet, eller utvärderingen av cykeln, som pågår.

Men när jag började lasta på sakerna utanför stormarknaden insåg jag att det kanske var för mycket. Att jag hade överskattat cykeln lastförmåga. I synnerhet som jag sen skulle in till Systemet för att köpa 12 flaskor vin och en back öl. Inte så mycket för viktens skull, snarare för den höga tyngdpunkten. Eftersom jag lastade på höjden kom tyngdpunkten oroväckande högt upp. Jag hade inte varit bekymrad över det om väglaget varit mindre vintrigt, mindre halt. Men nu visste jag – trodde jag –  att halka utan dubbdäck och tung, hög last inte är någon bra kombination.

Bullitt i ArningeHur som helst fick jag på allting. Och det var först då jag insåg varför styret har en snabbkoppling för att kunna höja och sänka det. Tidigare hade jag tänkt att det var ju fånigt. Varför skulle man vilja höja styret sådär spontant? Hade det inte gått idag hade jag nog inte fått med mig allting, eftersom jag var tvungen att lasta så högt att vinkartongen hade hamnat ovanför styrhöjd, alldeles framför styret och därmed låst det.

Jag ledde cykeln över den stora parkeringen. Rejält med mjuk modd (kom tillbaka, kyla!) gjorde att jag inte vågade köra. Med så mycket last räcker det med en liten slide av framhjulet för att cykeln ska välta.

Det kanske inte var rätt beslut ändå. När jag närmat mig utfarten från parkeringen, fortfarande ledandes cykeln, hände något. Jag tappade balansen. Cykeln välte och jag hade ingen chans att hålla emot. Lyckligtvis hamnade det mesta av lasten i en snödriva. Det var bara att plocka upp prylarna, resa upp cykeln och lasta igen.

Bullitt i Arninge, Coop

En man stannade och tittade på cykeln. Konstaterade att det var ju en ny typ av packcykel. I övrigt gled folk förbi utan att fälla en kommentar. Fast jag tror de tänkte "stackars sate, han har inte råd med bil och måste cykla med allt det där ..." Jag tänker, stackars satar, de är beroende av bil för att göra något så vardagligt som att handla.

Sen gick det fint som snus, även om jag var rätt fokuserad hela vägen. Hade det inte varit halt och moddigt på sina ställen hade resan varit betydligt mer avspänd. Trots så tung och hög last känns hojen inte instabil när du väl cyklar. Så länge du leder cykeln kan det vara tungt, motigt och vingligt, men när du sätter dig upp och rullar igång blir hela ekipaget faktiskt smidigt och stabilt.

Det går också förvånansvärt lätt, även om det tog betydligt längre tid att åka den knappa milen hem än att åka tom dit.

Jag har för övrigt slutat att tänka på Bullitten som en lastcykel. Det är en cykel. Fast mer användbar. Punkt.

Nu när jag ser bilden inser jag att det hade gått att få på lite till. Det ser ju luftigt ut. I de nedersta lådorna ligger maten inklusive 9 flaskor läsk. Ölbacken är blå. Kartongen innehåller 12 flaskor vin. Den översta plastlådan innehåller mat. Sexpacken folköl fick åka med Andreas Jacobssons (som driver cykelbudsfirman Ronin och är Larry vs Harrys representant i Stockholm) snodd som säkerhetsbälte. Totalt väger lasten cirka 70 kg.

Bullitt Systembolaget Arninge

Ready to go. En nackdel med att ta cykeln för att storhandla är att det tar lite längre tid att lasta varorna än om man har en bil. Fast fördelen är att du inte behöver bära dem särskilt långt. Varken från affären eller hemma.

Fullastad Bullitt

Hög och tung last var inget problem för Bullitten. Jag är imponerad. Och glad över att jag fick med mig alla ölen hem. Plus de tolv bubbelvinflaskorna.

Bullitt i Täby Kyrkby

Man kommer ända fram till dörren hemma. Mycket praktiskt. Passar en bekväm snubbe som jag.

Bullitt

Tack vare snabbkopplingen för höjning och sänkning av styret lyckades jag få med mig allt. Vinkartongen hade sabbat styrningen annars.

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. Andreas Jacobsson skriver:

    Snyggt packat!
    Strongt att köra i modden med mycket packning!
    Jag rekommenderar Schwalbe Marathon Winter 20″ x 1,6″ som är ganska enkla att få tag på. Som bakdäck använder jag ett ganska smalt (typ 1,75″) mönstrat mountainbikedäck för att få grepp men inte så mycket rullmotstånd. Var sparsam med att använda frambromsen.

    Harry vs Larry´s låda i aluminium har sina fördelar…välter man slipper man plocka upp allting 🙂
    Kör hårt, simma lugnt.
    /andreas

    • Henrik Rådmark skriver:

      Bra däckstips. Jag har sett Schwalbe-däcket på en del utländska sajter, men inte på de svenska jag tittat på. 20 tum är ingen populär storlek. Men så har jag inte letat på så många svenska butiker heller.

      Aluminium-lådan vore toppen när jag handlar, men jag måste hitta en lösning som gör att jag först kan köra barnen till dagis på morgonen eller hämta dem på eftermiddagen. En alu-låda med snabbkoppling vore fint. Letar vidare.

      Jag köper för övrigt cykeln. Det blir min viktigaste ägodel alla kategorier 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *