Bullitt-test dag 4: snömaskinen

Den fjärde testdagen med Bullitten bestod mest av mycket snö och modd, eller sandblandad snö. Fram till igår hade jag stora problem med att ta mig fram på sådant underlag.

Men idag kom jag på hur man gör. Föga förvånande gäller det att stå på ungefär som vanligt även om det till en början känns ovant med en så lång cykel med ett så litet framhjul. Kommer det en snövall, ladda fullt och kör igenom. Var beredd på sladd eller att framhjulet tappar greppet, i synnerhet om du kör snett genom vallen (försök ta kanter och vallar med framhjulet vinkelrätt mot ”hindret”). Om du är avspänd och fokuserad på att hålla balansen – och aldrig tror att cykeln kommer att välta – så går det bra, oftast.

Bullitt i snöCykeln kan slingra sig som en orm genom modden som den gjorde på Frescativägen på min väg till Lidingö igår. Den kan tappa greppet med bakhjulet och framhjulet samtidigt, som den gjorde här och där. Så länge du ser till att balansera cykeln och kompensera med framhjulet – och som sagt stå på utav helskotta så kommer det att gå bra.

När jag säger stå på menar jag inte nödvändigt vis att hålla en hög fart, även om det hjälper i många situationer. När du kommer in i modden eller djupare snö klarar du utmaningen genom att driva ordentligt. Aldrig ge dig. Tryck på med benen och håll dig upprätt. Parera med framhjulet. Om du är van att sitta fast i pedalerna med exempelvis SPD-fästen underlättar det väsentligt eftersom du kan driva med ett jämnare tryck runt hela pedalvarvet.

Snökörning med Bullitten skiljer sig alltså inte särskilt mycket från en vanlig cykel. Längden och framhjulets storlek (20 tum) gör att Bullitten måhända inte är någon idealisk snömaskin. Men den är långt ifrån oduglig. Och duktigt underhållande.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *