Lysande idéer för cykeln

Fibre Flare
Bild från There and Back.


Du vill inte bli påkörd
. Du vill inte ha bilar som passarer dig i F1-fart på tre decimeters avstånd. Du vill helst inte se några bilar alls.

Det bästa sättet är inte att låta cykeln stå hemma. Det bästa sättet är att hänga fyra 1000-watts bygglampor runt om på cykeln och mata dem med ström från tio bilbatterier på ett släp bakom cykeln. Eller, nej, kanske inte.

Men idén är i grunden riktig. Ju mer det lyser om dig, desto mer syns du. Så bra ljus på cykeln lönar sig. Men det måste ju vara praktiskt genomförbart också.

Fibreflare
En Fibre Flare på en töntig kolfiberräser. (Nej, jag skulle aldrig sätta mig på en sån. Närå, fånigt. Fnys.)


Från Fibre Flare
kommer ett snyggt ljusrör som du kan fästa på ramen. Det ersätter inte fram- och bakljus, utan kompletterar dem och reflexer. Ljusröret sprider ljus åt alla håll, vilket avsevärt förbättrar din synlighet i det arktiska mörkret. Enligt tillverkaren ska ljuset synas på upp till 300 meters håll. Tester av Fibre Flare hittar du här och här.

En mer vågad idé är att skaffa en ljusslang. Sådana finns hos Bike Glow och består som namnet antyder av en slang som lyser. Linda den runt ramrören och du har en alldeles lysande mörkercykel.

Bike Glow

Batteritiderna är dessvärre inte lysande. Bike Glow lyser i 50 timmar per batteriuppsättning (120 timmar i blinkande läge). Fibre Flare ska räcka i 70 timmar. Test av Bike Glow hittar du här.

Jag måste säga att jag är tveksam till den där lysslangen. Så vidare snyggt är det ju inte. Däremot tror jag stenhårt på röret. Men först ska jag skaffa riktigt bra framljus. Och en pannlampa.

Niterider Pro 1400Här en framlampa från Niterider som verkar ruskigt stark (notera kylflänsarna i underkant). Går också att fästa på hjälmen om man vill ha ett schysst sökarljus.

Nackdelen med sådana här starka lampor är förstås att de slukar mycket batteri. En fiffighet med den här modellen är att batteriet sitter med ett klickfäste i en hållare som sitter permanent på cykeln. Lätt att ta av och ladda på kvällen. Länkar till tester av den tidigare, något ljussvagare modellen hittar du här och här.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *