Möt en riktig liggist

Frederik Van De WalleFrederik Van De Walle i en velomobil, eller cykelbil.

Som jag skrivit tidigare har jag länge fascinerats av liggcyklar (fordonet på bilden är en velomobil). Deras futuristiska form och löfte om höga farter. Dessutom ser det oförskämt bekvämt ut. Men jag har aldrig varit i närheten av en sådan cykel. Därför frågade jag en av de mest kända liggisterna (de kallas tydligen så), Frederik Van De Walle, vad det här med liggcyklar handlar om. Frederik sitter i styrelsen för HPV Sverige, en förening för ”Human Powered Vehicles”.

När snön smälter kommer jag också att provcykla ett antal olika typer av liggcyklar och velomobiler (i princip en liggcykel med kaross) och rapportera här.

HP Speedmachine
En HP Velotechnik Speedmachine.


Frederik, länge har du haft liggcykel?

– Det var 17 år sen när jag började cykla i en halvliggande sittställning.

Hur kom det sig att du skaffade en?
– Som 14-årig bilintresserad grabb läste jag i pappas biltidningar men även den holländska cykeltidningen FIETS där man ibland skrev om olika liggcyklar. När de hade en artikel om en byggsats för en cykelbil så ville jag gärna ha en sån. Ungefär ett år senare fick jag en sådan i present av min snälle far. Jag byggde den själv på 2 veckor. Den hette Alleweder.
– Min far förutsåg nog vilken ohört positiv inverkan den skulle bli för min framtida utveckling. Det var en otrolig frihet som 15-årig att kunna ta sig varsomhelst utan att det kosta nåt mer än några droppar svett. Det var även det första riktiga steget till att bli fordonsingenjör.

Hur skulle du beskriva skillnaden mot en vanlig cykel?
– Om vi pratar om en vanlig liggcykel: det första jag och i princip alla nybörjare märker är hur bekvämt det är. Riktig avslappnat är det och den känslan består.

– När det gäller cykelbilen: helt otroligt hur den bara rullar på, även när man slutat trampa.

Är det svårt att cykla på jämfört med en vanlig cykel, krävs speciell teknik?
– På en vanlig tvåhjulig liggcykel är samma typ av balans som med en vanlig cykel, och huvudet är också upprätt. Ju mindre man ”försöker”, ju enklare det är egentligen. Människor som inte kan cykla alls lär sig snabbare på en liggcykel, det är ganska svårt att lyfta sig på den jämförelsevis höga sadeln på en vanlig cykel och känna sig trygg …

Hur fort cyklar man normalt på en liggcykel, jämfört med en vanlig pendlarcykel?
– Det beror mycket på vilken liggcykel man pratar om. Egentligen finns liggcyklar i minst lika många kategorier som vanliga cyklar: touring, jobbpendlar, racer, off-road och många fler. Men det är utan tvekan att i snitt så är en liggcykel mycket effektivare än en vanlig cykel i samma kategori och om allt annat (däck, vikt, mm.) är detsamma.

– Luftmotståndet är ungefär hälften så stort och det gör rätt mycket. Denna effektivitetsökning kan man använda för att cykla typ 5-10km/h snabbare med samma möda eller så använder man det för att minska ansträngningen avsevärt för att cykla med samma fart. Faktiskt en riktigt lyxig känsla, särskilt när man cyklar längre.

Hur fungerar de på snö och is?
– Det är fullt möjligt att fortsätta liggcykla på vintern med rätt typ av liggcykel och med rätt däck. Men för mig är det inget måste, en MTB med dubbdäck funkar bra för mig på vintern. Mina liggcyklar har altid varit vara ganska fartbetonade och dem lämpar sig lika lite/mycket för vintern som en vanlig racercykel…

Hur använder du liggcykeln? Ersätter den en traditionell cykel helt?
– Inte alls. Jag har haft många olika typer av cyklar och alla har sina för- och nackdelar. Viktigast är att man cyklar tycker jag och till det finns ett otroligt stort utbud av alla möjliga olika typer av cyklar som kan underlätta mycket. Men vi har en begränsad cykelkultur i Sverige än så länge med begränsad erfarenhet av vad cykelteknologi har att erbjuda.

– Just nu äger jag ingen vanlig liggcykel, dock så har jag en roddcykel (www.rowingbike.com). Bättre motionsform för landsväg får man leta efter! Sedan har jag två MTB, en för vintern och en för skogen.


En roddcykel i kolfiber, Carbon Thys 209. Bild från www.rowingbike.com.


Vilket är ditt bästa liggcykelminne?
– Hmm, finns många. Men det bästa är nog följande. Jag har tävlat ute i Europa under mina yngre år. Mitt bästa minne var en helg när jag tävlade i Frankrike för ungefär elva år sen. Det är sällan man som tävlingscyklist på liggcykel kan jämföra sig med cyklister på vanliga UCI racercyklar. Men nu fick jag det. Först var det en kort prolog på fredagkvällen. Först startade de internationella elitcyklister på deras fina tempocyklar en för en. Efter alla dem hade cyklat klart fick vi starta, i mörkret.

– Det gick väldigt bra för mig och trots mörkret kom jag i mål en bra bit före den snabbaste tempocyklisten, snittet låg typ 5 km/h högre. Våra cyklar då var som tunga billiga cyklar i jämförelse med deras kolfiber-tempocyklar rakt ur Tour de France, så skillnaden på materialet var inte så stort. Och det var härligt att få ett slags bevis på att man nog var en helt OK tävlingscyklist, utöver faktumet att man cyklar med en ”fusk”-cykel.

– Nästa dag fick vi tävla på en väldigt kuperad slinga som gick rakt igenom ett bostadsområde med ganska trånga och kurviga gator, dessutom fick vi cykla blandat med amatörcyklister på racercykel (elitcyklisterna hade redan cyklat). På en nedförsbacke på en sån trång villagata fick jag upp farten till 86km/h med rumpan drygt 25cm över asfalten … en otrolig fartkänsla var det trots den relativt låga hastigheten (250km/h på autobahn är långtråkigt i jämförelse).

– Att jag sedan fick cykla om massa lite långsammare racercyklister bara ökade fartupplevelsen. Då var roligt att få visa på riktigt att det gick att cykla fort med en liggcykel, även uppför. Det var mycket till bevis fast ändå inte, vid sidan om hade vi roligt och trevligt med alla människor där och det var det bästa minnen med liggcykel jag varit med om.

______
Frederik är också fotograf och har många bilder av allehanda cyklar och cyklister på sin webb. Ta en titt! Högst inspirerande!

Du gillar kanske också...

4 svar

Lämna ett svar till Erik Sandblom Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *