Svensk cykling ställer krav på kommuner

Organisationen Svensk Cykling höjer rösten för att förbättra förutsättningarna för alla oss som cyklar trots snö och låga temperaturer. De har satt upp en kravlista som de hoppas att kommunerna ska läsa och agera på.

Läs deras pressmeddelande här.

Svensk Cykling tar strid för vintercyklisterna: Här är kravlistan till kommunerna

Allt fler svenskar cykler vintertid. Men samtidigt släpar kommunerna efter med underhållningen av cykelbanorna vintertid. Det får organisationen Svensk Cykling ofta höra från besvikna cyklister.

– Kommunerna måste sluta bortprioritera vintercyklisterna, säger Klas Elm, ordförande på Svensk Cykling.

Cykelvägarna hamnar i skuggan av bilvägarna när det kommer till underhållning under vintern. Är de inte plogade används de för att tömma snö från bilvägarna. Eller så sker snöröjningen inte i tid. En olycklig omständighet, inte minst med tanke på att rekordmånga svenskar vill ta sig fram på cykel nu i vinter – ska denna positiva trend hålla i sig måste cykelbanorna vara snöröjda för att vara säkra att cykla på.

– Cykelhandlarna säljer fler dubbdäck än någonsin. Och enbart i Stockholm har antalet vintercyklister mer än fördubblats på fem år. Kommunerna får helt enkelt inte längre nonchalera den här växande gruppen, säger Klas Elm.

Vad är det då som kan förbättras på cykelvägarna under vintermånaderna? Branschorganisationen Svensk Cykling har frågat runt bland sina medlemmar som bl a utgörs av Sveriges ledande cykelfackhandlare. Enkäten visar att det främst rör sig om fyra viktiga punkter (se faktarutan) som vintercyklisterna bekymrar sig över och betraktar som hinder för att kunna cykla vintertid. Fyra hinder som kommunerna måste lösa för att kunna garantera en säker vinter för alla cyklister.

– Kommunerna säger sig uppskatta att fler och fler cyklar. Nu är det dags att man verkligen bevisar det i handling också. Ska vi bli en riktig cykelnation, som Danmark, måste vi se till att man kan cykla ordentligt året runt i våra städer, säger Klas Elm.

Trenden med vintercyklande har hållit i sig i flera år. Enligt den så kallade Cykelräkningen 2008 i Stockholm kunde en ökning av vintercykling i huvudstaden på över 100 procent under fyra år konstateras.

Även i södra Sverige har mätningar gjorts. Enligt en så kallad cykelbarometer i centrala Malmö fortsatte förra vintern cirka 80 procent av cyklisterna att trampa även under vintern.

Kravlistan till kommunerna:

– Allmän plogning. Allt för ofta plogas inte cykelvägarna. Detta måste göras.

– Framkomlighet för driftmaskiner. Betongsuggor, grindar och andra generella hinder gör att man inte kommer fram för att ploga.

– Ingen tömning av snö från bilvägarna. Cykelvägarna används ofta som yta för att dumpa snö från bilvägarna. Detta gör det svårt att ta sig fram på cykeln.

– Snöröj i tid. Plogningen måste göras tidig morgon för att underlätta för cykelpendlarna.

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. Cecilia N skriver:

    En gång i tiden bodde jag i Umeå. Jag vill minnas att man var snabbare med att ploga cykelbanor än gator.

  2. Henrik Rådmark skriver:

    Där har Stockholms-kommuner något att lära, uppenbarligen (även om det finns goda exempel även här). Kanske är det så att vi måste bli tillräckligt många cyklister för att kommunledningen ska reagera. När jag blir omkörd på bilvägen av en tutande, näveshyttande bilist brukar jag tänka att bra, där åker ytterligare en röst för bättre plogning av cykelvägar. Fast det är väl tveksamt om den typen av bilister gör sig något större besvär med att påpeka för kommunen att det ränner omkring cyklister ute på vägarna – för att cykelbanorna inte är plogade.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *