”Jag skulle gärna cykla dubbelt så långt”

Matias Hannus och Surly LHT

Körkortet kraschade Matias Hannus cykelvanor. Han valde bilen framför cykeln eftersom det var bekvämare och man kunde komma längre på kortare tid. Men en kall vinterdag insåg han plötsligt att cykling var något han skulle återvända till. Sen dess cyklar han dagligen. För att handla, för att komma ut med barnen, för att träna.

Matias bor strax utanför Jakobstad i Finland och är en av bloggens cykelambassadörer.
Hur länge har du cyklat?
– Jag har ”alltid” cyklat. Då jag var liten cyklade jag till skolan, till vännerna, till mormor, helt enkelt för att ta mig dit jag behövde. I de tidiga tonåren började jag cykla för att ta mig dit jag ville, havet, skogen. Sen fick jag körkort och det förstörde alltihop, då behövde man ju plötsligt ingen cykel längre. Men 1 december 2008 i smällkalla vintern insåg jag plötsligt att cykling är grejen och sedan dess har jag varit en biten cyklist.

Varför cyklar du till jobbet? Hur långt är det?
– Av två orsaker. Främst för att jag vill! Jag mår ju så mycket bättre. Men också för att det blir bra mycket billigare. Det är bara en mil tur och retur, för mig skulle det gärna få vara det dubbla.

Hur långt brukar du cykla varje vecka?
– A-till-B-cyklingen blir mellan 5-10 mil och träning/nöje ungefär det samma.
– Jag har ett mål för 2011 och det är att minst en gång varje månad cykla en Century alltså en runda på minst 16 mil. Det är en bra mycket större utmaning nu på vintern än på sommaren.

Kompletterar cykeln bil eller har du ingen bil?
– Vi har en bil och vi behöver vår bil. Men tack vare att jag cykelpendlar i ur och skur behöver vi inte två bilar. Så det gör en väldig skillnad kostnadsmässigt för oss.

Hur är det att köra vagnen med två barn?
– Nu på vintern med snöiga cykelvägar går det trögt, ibland väldigt trögt men jag ser det som ett träningspass.

Vilken typ av bruksresor gör du med cykeln förutom jobbpendling?
– Jag brukar åka och handla med barnen i cykelvagnen. Det ger min fru lite egen tid och jag får motion, perfekt.

Hur är förutsättningarna för cyklister där du brukar brukscykla?
– Jag tycker förutsättningarna är goda. Det finns lämpliga cykelvägar och de stora affärerna har bra parkeringsmöjligheter för cykeln. Speciellt med vagnen visar bilisterna stor förståelse, den syns väldigt bra i trafiken.

Hur skulle förutsättningarna kunna bli bättre?
– Okej det kan aldrig bli för mycket cykelvägar.

Hur klär du dig när du A-till-B-cyklar?
– I och med att det är så korta sträckor så använder jag helt vanliga kläder men jag får se till att inte ha för mycket kläder på mig. Fryser jag lite i början brukar det vara lagom sen när jag kommer fram. Är det lagom i början är jag svettig sen. På sommaren är det svårt att undvika svetten.

Vilken är de största utmaningarna för dig som brukscyklist?
– Det var en svår fråga. Kanske att alltid vara ett gott föredöme i trafiken?

Hur hanterar du vintern?
– Skalplagg fungerar väldigt bra. Jag tittar på termometern och varierar mängden kläder under min vindtäta jacka efter det.
– Jag har ett par tjocka skinnpåshandskar som är varma och sköna och är det riktigt kallt har jag ett par tunna stickade vantar innanför.
– Snön brukar inte ställa till med problem för det är ganska få som cyklar ”min sträcka” så är det oplogat får jag cykla upp mitt eget spår och det funkar bra.
– För tillfället tycker jag pannlampa är den smidigaste belysningen. Jag gillar att kunna lysa dit jag vill, inte bara i färdriktningen.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *