Folket bygger cykelkulturen

Foto: Anders Frick

Det är lätt att tröttna på alla cykelambassadörer som tjatar om hur hälsosamt det är att cykla. Hur mycket renare luft vi får. Hur säkert det är. Hur lönsamt det är för samhället om fler skulle cykla. Hur mycket plats vi sparar i våra städer.

Allt det där är givetvis sant. Och det är bra att det sägs. Men hur många börjar cykla för att det sägs? Det är ju saker som de allra flesta redan vet. Att vi som propagerar för mer cykling och bättre förutsättningar för cyklister upprepar det gör ju knappast att någon överger bilen för cykeln i någon särskilt hög grad.

Frågan är då hur man gör för att verkligen få fler att cykla. Jag tror till att börja med att det givetvis inte finns en enda lösning, ett enda svar. Men att myndigheter och intresseorganisationer har stora möjligheter att påverka. Som det är nu pratar de mest om vikten av att använda hjälm. Vilket är korkat. Det får ju knappast fler att cykla.

Jag träffade en farsa idag som ska vara föräldraledig senare i år. Och då skulle han skaffa en barnstol till cykeln och cykla för att komma ut med barnet lite mer. Kanske. Man måste ju ha cykelhjälm, förstås. Och då blir det ju lite bökigt …

Notera att myndigheter alltså redan har lyckats skrämma bort människor från cykeln, trots att det inte finns någon lag på hjälmanvändning.

Vad borde myndigheter och organisationer göra istället för att trycka ut hjälmbudskapet? Vi skippar frågor kring infrastruktur här, det är ett givet område. Men vad kan de göra utöver det? För det går att cykla med befintlig infrastruktur.

Jag tror att man bland annat måste få bort duktighetsstämpeln på cykling och uppfattningen att cykling är en subkultur. En cykel är som ett par skor. Bra att ha när man ska ta sig någonstans. Att det sen finns folk som samlar på skor och inte kan gå förbi en skoaffär utan att köpa minst tre par är en annan sak.

Men folk som cyklar är inte duktiga och de allra flesta tillhör ingen subkultur. De är bara folk.

Kanske handlar det om att lyfta fram dessa, de som redan cyklar i vardagen. För de är många. Riktigt många. De är förmodligen de bästa ambassadörerna för vardagscykling. Om intresseorganisationer och myndigheter skulle ta fasta på det skulle de komma en bra bit på väg mot att öka cyklingen.

läs mer

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. Ann skriver:

    Argumenten mot en cykelhjälmslag är att det är en sorts överförmynderi och att det är upp till var och en att bestämma om man är vuxen. Jag håller dock inte med. Samma resonemang fördes ju när man skulle införa lag om bilbälte. Man sa att det var obekvämt och att det inte behövdes. Människor är alltså inte kapabla att själva skydda sig och sina liv. Utseendet är viktigare. Så varför inte göra cykelhjälmen till ett vardagligt inslag och något som vi vuxna kan förvandla till något trendigt? Det handlar nog bara om att lyfta fram frågan på ett snyggt sätt tror jag så alla förstår hur viktigt det är att använda hjälm

    • Erik Sandblom skriver:

      Ann, visst vore det bra om man kunde lagstifta bort allt ont, men verkligheten är mer komplicerad. I Sverige omkom 34 cyklister under 2008, men 112 dog av drunkning, tre gånger så många. Ska man då lagstifta om flytväst när man simmar? Jag tror många bara lägger av med simningen i så fall, och då får de inte motion.

      Motion är viktigt. Den ledande dödsorsaken totalt sett i Sverige är hjärt-kärlsjukdomar och drabbar främst äldre. Men även om man bara ser på personer under 65 så dog 2788 personer av hjärt-kärlsjukdomar 2008. Daglig motion hade kunnat rädda många av dessa.

      Att motion är viktigare än olyckshändelser visar sig också i att cyklister lever längre. Två danska studier visar att vuxna som cyklar till jobbet har 40% lägre dödlighet. En nederländsk litteraturstudie tyder på att bilister som byter till cykel i genomsnitt tappar 5-9 dagars livslängd till trafikolyckor, men samtidigt vinner 3-14 månaders livslängd på grund av bättre hälsa. Om hjälmlagar eller kampanjer gör att cyklingen minskar bara lite grann, så har den alltså kostat fler liv än den sparat.

      Socialstyrelsen: Dödsorsaker 2008

      sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm

  2. selma skriver:

    Ann! För det första: Bilen uppfanns långt senare än cykeln. För det andra: Lag på bälte kom på 70talet, när bilen började bli var mans ägodel. Om du tycker att cykelhjäm är lika nödvändigt som bilbälte är frågan: Varför lagstiftade man inte om dessa två säkerhetsattiraljer samtidigt? Varflör låter man det gå 30 år innan frågan kommer upp? Hur har man utsätta barn och andra för denna farliga aktivitet när hjälmtvång kunde gå hand i hand med bältestvång?Svaret är enkelt. Att köra bil medför hög risk för både den som kör och omgivningen. Att cykla innebär låg risk men ger massor av motion.
    Ann! Sedan finns det något som heter självbevarelsedrift. Denna drift räddar livet på oss varje dag.
    Cykelhjälmen kommer aldrig bli trendig. Den är bökig och dessutom ger den klent skydd. Det kommer inte an på utrustningen om du är säker eller ej utan på hur du beter dig i trafiken.

  3. Paul skriver:

    Läste någonstans att det finns många i Amsterdam som hatar att cykla, men de gör det ändå eftersom det är det bästa sättet att ta sig från A till B. Folk skall inte behöva tycka mer om sin cykel än de tycker om bussar eller gummistövlar.

    Det bästa sättet att få dina vänner och kollegor att cykla är att cykla själv, gärna med en cigg i handen så det framgår tydligt att man inte cyklar för motionens skull 😉

    Framför allt, ta inte upp säkerhetsfrågor. Det skrämmer bara folk. Alla som är lite insatta vet ju att det inte är farligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *