Möt cykelknarkaren från norr

Sven Persson

Kan man missbruka cykling? Alltså vara fast i vardagscykling så att man gör vad som helst för att få köra lite? Som en knarkare kräver sin dagliga dos. Kanske. I så fall skulle  Sven Persson utanför Luleå höra till riskgruppen. Han cyklar varje dag och erkänner utan omsvep att han är beroende av det. Vintern är inget problem för honom, även om det blir en större utmaning att dra barnen i cykelvagnen genom snön.

Möt ytterligare en av Cycleville STHLM:s ambassadörer, för övrigt den första som tycker att vi borde ha hjälmlag.

Hur länge har du cyklat?
– Jag har alltid tyckt om att cykla men det var 1988 när jag köpte min första mountainbike som cykelintresset vaknade på allvar. Då var jag 13år och sedan dess har intresset hållit i sig.

Varför cyklar du?
– Jag mår inte bra om jag inte får den dagliga motionen det innebär att cykla till och från jobbet. Dessutom är det smidigt, roligt och miljövänligt att cykla. Man blir beroende av att cykla.

Hur långt brukar du cykla varje vecka?
– Har fyra kilometer enkel väg till jobbet så det blir minst 40 kilometer per vecka under vintern. Sommartid blir det mer då jag gör fler andra resor än till jobbet.

Vilken typ av resor handlar det om?
– Främst till och från jobbet, men även andra vardagstransporter som till affären, biblioteket eller badhuset.

Kompletterar cykeln bil eller har du ingen bil?
– Bilen kompletterar cykeln. Vi levde förra vintern utan bil men när vi väntade vårt andra barn köpte vi bil igen. Det blev för komplicerat att hyra eller låna bil när man ska ha två bilbarnstolar och barnvagn med sig.

Hur är förutsättningarna för cyklister där du cyklar?
– Det finns ett bra nät av cykelbanor i Luleå och snöröjningen av dessa fungerar numera utmärkt. Så länge man kan hålla sig på cykelbanorna i stan fungerar det bra men kommer man utanför Luleå blir det trist. Obefintliga vägrenar, långa sträckor med mitträcke och hård trafik gör att man undviker längre utflykter. De flesta bilister i Luleå visar god hänsyn till cyklister och har man cykelkärran med sig blir de märkbart ännu bättre.

Hur skulle förutsättningarna kunna bli bättre?
– Det finns några luckor i cykelbanenätet som behöver åtgärdas. Retar mig även på några trafikljus som tar tid att slå om även om man är ensam i närheten. Jag saknar även möjlighet att parkera cykeln under tak i centrala Luleå.

Hur klär du dig när du cyklar?
– Jag har vanliga kläder med skaljacka och skalbyxor utanpå vid behov. Ju kallare det är ju svårare är det att klä sig. Även vid -20 blir man ganska snabbt varm och skulle egentligen behöva stanna för att klä av sig något lager men istället cyklar man sig oftast svettig.

Dina bästa tips för att klara vintern?
– Skaffa fast monterad helautomatisk belysning på cykeln som tänder sig när det är mörkt och cykeln rör sig och slocknar när det blir ljust eller cykeln står still. Drivs den dessutom av dynamo så finns den alltid där och fungerar. En säkerhetsfråga då vi har mörka vintrar.
– Skaffa bra och lätta dubbdäck. Även om det är sällan man behöver dubbdäck på cykeln i Luleå så ska de vara monterade den dag man behöver dem. Det är alltid halt några gånger under vintern. Många dubbdäck är väldigt tunga men det finns några undantag. Har själv Nokian WXC300 och är mycket nöjd. Sadelskydd i fårskinn är också skönt att ha.

Vilken är de största utmaningarna för dig som brukscyklist?
Att även vintertid ta med barnen lite oftare i kärran istället för att ta bussen eller bilen. Snö, kyla, dubbdäck och cykelkärra gör det tungt att cykla. Funderar lite på om en elcykel är lösningen på detta?

Använder du hjälm?
– Ja, alltid.

Borde vi ha hjälmlag för vuxna?
– Ja, ska barnen ha hjälm så ska vuxna också ha det. Tror själv inte att ett förbud skulle minska cyklandet.

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. cleo skriver:

    All forskning visar att hjälmlag reducerar cykling. Vi som inte använder hjälm kommer kanske fortsätta cykla, men inte lika långt,ofta och mycket och dessutom kommer vår passion för cykling betraktas som en kriminell handling. Är detta rimligt? Det finns ett skäl till att en lag ännu inte inte har införts, trots aggressiv propaganda. Skälet är: En lag är kontraproduktiv och gör mer skada än nytta då samhällets största problem är dålig folkhälsa på grund av brist på motion. Är det då klokt att göra människors vardagsmotion krångligare? I Europa satsas det mycket på att öka cyklandet, så varför ska Sverige gå mot motsatt håll?
    En lag avskräcker människor att cykla. Det är vetenskapligt bevisat.
    Frågan är varför hjälmbärare är så fanatiska och med alla medel ska påtvinga andra en huvudbonad,vars påstådda skydd inte ens forskare är överens om.

  2. Henrik skriver:

    Yepp, hjälmlag är korkat. Låt cyklisten bestämma! Men hävda inte att hjälmen inte gör någon nytta, det ligger utanför frågan.

    Själv har jag ett litet märke ovanför tinningen efter hjälmbandet. Jag slog i asfalten i förra veckan och huvudet slog i hårt i asfalten. Jag hade lätt hjärnskakning och var glad över att jag hade burit hjälm. Jag är tveksam till om jag fortfarande bara hade haft en lätt hjärnskakning om jag inte hade haft hjälm.

    Men jag vill bestämma över min hjälm. Och andra får bestämma över sin.

  1. 26 januari, 2011

    […] This post was mentioned on Twitter by cycleville and cycleville, cycleville. cycleville said: Cyclevilles ambassadör nr 9: en cykelknarkare från norr http://bit.ly/dLMmgU #cykel #cykling […]

  2. 23 juni, 2011

    […] Läs om Sven Perssons cykelvardag […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *