Regeringen räknar bort cykelsäkerhet

Cykelhinder

Regeringen vill att Sverige ska bli EU-förebild inom trafiksäkerhet. Trots att allt för lite görs för att höja cyklisters säkerhet.

Det är i ett svar på ett EU-förslag om ett gemensamt arbete för ökad trafiksäkerhet som regeringen föreslår att Sverige får stå som förebild inom området för andra EU-länder. Eftersom vi är så bra på det, menar de.

Och i ärlighetens namn är regeringen inte helt fel ute. Enligt en rapport från Trafikverket är antalet dödade i trafiken under 2010 lägst i hela EU. Minskningen på 20 procent jämfört med 2009 är anmärkningsvärd.

Det är glädjande nyheter. Men en kort treords-mening i rapporten konstaterar att den här goda trenden inte gäller cyklister.

Vi förvånas inte. Medan väghållare bygger 2+1-vägar och sätter upp vajrar som skiljer mötande motorfordonstrafik åt, bygger rondeller, anlägger långa mittenrefuger och i övrigt driver ett omfattande arbete för att minska risken för olyckor eller konsekvenserna av dem – för motorfordon – så är arbetet för cyklisternas säkerhet minst sagt blygsam.

Det idoga arbetet med att bygga 2+1-vägar är ett exempel där man istället ökar risken för cyklister, eftersom den förr i världen breda vägrenen på dessa vägar byggs bort. Och huruvida cykelfält på gator höjer säkerheten för cyklister är tveksamt. Det finns hur som helst en uppenbar risk för att de skapar en falsk trygghet.

Nå, åtgärder som ökar risken eller känslan av otrygghet är tack och lov inte särskilt många. Men uppenbarligen inte heller åtgärder som minskar otryggheten som många upplever. Cykeln är inget säkerhetsproblem, men infrastrukturen där cyklar kör kan vara det.

Så visst, Sverige kanske är världsbäst på trafiksäkerhet. För motorfordon.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *