SvD tar priset i Kalle Anka-journalistik

Svenska DagbladetI dagens nätupplaga av Svd finns en artikel med rubriken ”Experternas iskallaste tips”. Det är oklart om det är ett skämt eller om det är på allvar.

Några citat:

Vad ska man tänka på som cyklist?
– Dubbdäck är a och o. Man måste också ha bra belysning för att kunna se isfläckar och själv synas på ett bra sätt med reflexer på cykeln, säger Ted Kottulinsky på Cykloteket i Stockholm.

Självklart säger butiken Cykloteket att man måste ha dubbdäck no matter what. De är dyra och ger gott klirr i kassan. Visst, jag anser att dubbdäck är bra, men långt ifrån nödvändiga för alla. Jag har själv cyklat utan dubbdäck hela vintern och jag vet att många andra gör det. Så dubbdäck är bra att ha och rätt bekvämt om det är isigt, men inte ”a och o”.

Bra belysning. Så att man ser isfläckarna. Ålrajt, om man ska ha lampor som lyser upp så pass bra att man hinner se isfläckarna i tillräckligt god tid för att kunna undvika dem måste man köpa riktigt dyra lampor. Återigen, det är klart att Cykloteket säger att man måste ha sådana lampor. Gott klirr i kassan.

Vilka hjälpmedel finns för att gå säkert på halkigt underlag?
– Man kan ha broddar och numera finns även skor med dubbar. Äldre kan ha stavar eller rullatorer. Se uppåt och neråt för att upptäcka halkan. Åker man cykel är det särskilt viktigt att använda hjälm, säger NTF:s vd Jan Sandberg.

Jan Sandberg lämnar ett svar på en fråga han inte fått. Jag antar för att understryka att det är så in i norden farligt att cykla på vintern att det då är särskilt viktigt att bära hjälm. Fast så vitt jag känner till tycker NTF alltid att det är ”särskilt viktigt” att bära hjälm på cykel. Menar han att det är ”extra särskilt viktigt” på vintern? För att det extra särskilt farligt att cykla då? Rubbish!

Nå, hjälm hjälper knappast mot halka. Rimligen håller sig de som inte tror att de klarar att hålla cykeln upprätt på vägen inne, eller låter åtminstone bli att cykla.

Men kanske är det här citat bäst, även om det inte har med cykel att göra:

Vilken är bästa gångtekniken om man går uppför eller nerför en hal backe?
– Man ska gå bredbent både uppför och nerför. Vinkla inte benen, då blir det bara ostadigt och mindre yta att gå på. Ju mindre yta man har, desto lättare blir det att glida, säger Lars Lundgren.

Läs hela artikeln. Och skratta. Eller gråt.

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. Martin skriver:

    Tack för artikeltipset. Jag tyckte artikeln var rätt så fånig och ointressant, men inte så himla felaktig ändå.

    Visst har man större nytta av hjälmen när det är halt än när det inte är halt! Av de gånger jag har drattat omkull på cykel är ishalka klart överrepresenterad som orsak.

    Dubbdäck gör – enligt min erfarenhet – en jätteskillnad på isiga cykelbanor. Färd rakt framåt är oftast inga problem, men måste man göra en riktningsförändring mitt på en isfläck utan dubbdäck så är man ganska rökt.

    Tipset om gångteknik verkade ju däremot helt whacko. Jag förstod inte ens hur de menade att man skall göra. ”Vinkla inte benen”?
    Det bästa sättet att (utan hjälpmedel) ta sig fram på is är att småspringa med korta steg. Tricket är att sätta ner foten rakt uppifrån så mycket som möjligt, med framfoten först.

  2. Henrik Radmark skriver:

    Jag håller med, det är jättestor skillnad med dubbdäck. Och det är bekvämt. Men jag tycker inte att det är särskilt bra att man ger sken av att det är nödvändigt. Jag tror det avhåller folk från att vintercykla eftersom en uppsättning dubbdäck går på runt 1000 kr. Och jag vidhåller att hjälm inte hjälper mot halka. Personligen lutar jag åt ditt håll, att den skyddar vid ett eventuellt fall, men jag anser att folk själva får fatta beslut om hjälm. Jag känner flera som väljer bort cykeln för att de känner att de förväntas bära hjälm om de cyklar. Och det tjänar ingen på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *