”De som plogar borde vara cyklister”

Östersund

Om snöröjarna inte sköter sig i Östersund skickar Anna Longueville ett sms till kommunen. Förhoppningsvis får entreprenören en uppläxning och skärper sig. Kommunen bjuder också invånarna på vinterdäck mot att de gör minst 60 procent av sina till-och-från-jobbet-resor på cykel.

Trots att Anna bor på Fröson i Östersund har hennes familj ingen bil. Hon cyklar vart än hon ska inom Östersund. För längre resor blir det tåg eller bilen i bilpoolen.

Möt Anna Longueville som är en av Cycleville STHLM:s ambassadörer.

Hur länge har du cyklat?
– Alltid! Jag gör det för att få motion och för att det är snabbaste sättet att ta sig fram. De dagar jag tar bussen är jag mycket tröttare.

Hur långt brukar du cykla varje vecka?
– Beror på var jag har möten… men i snitt 3 km enkel väg, cirka fyra gånger i veckan.

– Det blir till jobb, till barnens skola och förskola och till vänner, träning, etcetera. Minsta sonen cyklar ibland själv och ibland med påhängscykeln (fungerar som en tandem för barn, med ett hjul).

Kompletterar cykeln bil eller har du ingen bil?
– Vi har ingen egen bil utan är medlemmar i en bilpool, en ideell förening som äger två bilar tillsammans. Bilarna bokas på internet och står i ett garage centralt i stan.

Hur är förutsättningarna för cyklister där du cyklar?
– Det finns rätt ok med cykelvägar, särskilt där vi cyklar mest, affärerna är fortfarande inte vana vid cyklister och saknar bra parkeringar. Det känns som om man ställer cykeln i vägen. Bilarna är INTE vana vid cyklister vintertid. Men sedan ett par år har kommunen börjat prioritera cykelvägarna bättre.

Hur skulle förutsättningarna kunna bli bättre?
– De som plogar vägarna skulle behöva vara cyklister. Det är ju olika behov om man cyklar och går. Eftersom gång-och cykelvägarna är gemensamma så verkar det som om de som plogar tycker att det är ok att det är “nedtrampat”, vilket ju blir VÄLDIGT knöligt att cykla på och hopplöst när det töar, eftersom det då blir väldigt spårigt.

– Dessutom är det för smalt skottat för att få plats med gående och cyklister.

Hur upplever du att kommunen där du bor/cyklar arbetar för ökad cykling?
– Bättre och bättre. De har flera kampanjer, exempelvis ”vintertramparna”, som både jag och min man är med i.

– Där köper kommunen vinterdäck, hjälm och lysen till deltagarna och motprestationen är att man ska cykla minst 60% av sina jobbresor och fylla I statistik på detta varje månad (webb-baserat), vi får också lite andra enkäter om cykelvanor, vad vi tycker om snöröjningen etc.

– Vi har även fått ett nummer för sms och mms till ansvariga för vinterväghållningen, så att vi direkt kan påverka om det är illa någonstans. Kommunen har entreprenörer som sköter väghållningen, så vi är lite som deras spioner.

Hur klär du dig när du A-till-B-cyklar?
– Bor ju i “skidland” 🙂 och samma kläder som används till att vara ute i funkar att cykla i. Östersund är ju dessutom en stan där Goretex, fleece och kängor är vanligt förekommande.. Ska jag iväg på ett jobbmöte där jag behöver vara “snyggare” då byter jag om. Det går ju att cykla i snyggare skor än vad man kan gå i, men jag använder kjol ganska sällan nuförtiden.

Dina bästa tips för att klara vintern?
–Bra halskrage och hög jacka i halsen, VARMA vantar (skidvantarna är kanon!) Lager på lager, för man blir ganska varm av att cykla, så man ska klä sig tunnare än vad man tror, förutom på händerna.

Vilken är de största utmaningarna för dig som brukscyklist?
När man ska ha med sig mycket grejer. Det är inte helt lätt när pojkarna ska ha med sig skidor till skolan. Och givetvis när det är skitväder och töväder, och vägarna är dåligt skrapade.

– Fast det är rätt kul med utmaningen och härligt att ens kondition hålls uppe.

Använder du hjälm?
– Började med det när jag började cykla på vintern, det känns mycket säkrare när man ger sig ut på hala vägar, men det är ju egentligen en korkad tanke eftersom det är vid krockar som det är farligast och man cyklar ju fortare på sommarväglag.

Borde vi ha hjälmlag för vuxna?
– Njae, häromdagen var det nästan storm och då funkade de inte med hjälm, utan mössa och huva var ett måste.

1 kommentar

Lägg till din →

Lämna ett svar