Han importerar holländsk cykelkultur

Om du aldrig har varit i en butik med holländska cyklar kommer du förmodligen att tappa hakan en aning när du besöker De Fietsfabriek på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm. Butiken har funnits en säsong och drivs av Simon Bouloussaa, en marockan med förkärlek för Holland och holländsk cykelkultur.

Det som först slår en är att det knappt finns en enda vanlig cykel i den lilla butiken. Åtminstone inte enligt svenska referensramar. Här är cyklar med tre hjul, cyklar med lastflak, cyklar med tre barnstolar, med stora lådor framför styret.

De Fietsfabriek

Den svarta cykeln är en Pax-Max Duo och är så låg att barnen själva kan klättra upp på den.

Samtidigt som du försöker begripa vad det är för tingestar du ser inser du att här inte finns en enda racigt grå eller vit eller svart cykel. Nå, någon svart cykel finns förvisso. Men det är glada färger som dominerar. Och någon cykel har till och med olika färger på ram, framgaffel och pakethållare.

Cyklarna tillverkas i Holland. Landet som kommit sisådär 20-30 år längre än Sverige när det gäller cykelkultur. Landet där cykeln inte är ett sportredskap i första hand, utan ett transportmedel. Det var det Simon Bouloussaa insåg när han tillbringade en tid i Amsterdam för ett par år sedan.
– Jag hade slutat mitt jobb på ett teknikföretag här i Sverige och bestämde mig för att ta en lång semester innan jag började leta jobb.

Men han kom aldrig så långt som till att leta jobb. Han insåg – eller ansåg – att cyklarna som holländarna använder behövs i Stockholm. Sagt och gjort, han öppnade en butik och startade den svenska generalagenturen för De Fietsfabriek.

Och affärerna har gått hyggligt även om det ännu inte är någon rusch till butiken. Många som kommer in är nyfikna men försiktiga, i synnerhet när det gäller lastmodellerna.

– Alla blir imponerade och intresserade. Men de vill inte vara först med exempelvis en lastcykel. De vill vänta tills andra har prövat dem. Det är väl en osäkerhet inför det nya, tror Simon Bouloussaa.

Han förvånas över att folk har missat den här typen av cyklar. De flesta kör på cyklar som är gjorda för andra användningsområden, skogscykling eller landsväg.
– När du sitter nedböjd har du sämre koll på trafiken och det är rätt obekvämt eftersom du sitter med böjd rygg. Och ser man verkligen Stockholm när man kör så?

De Fietsfabriek

Simon Bouloussaa vid en av de mindre lastcyklarna i butiken, en Filibus.

Den typ av lastcyklar som säljer bäst är den tvåhjuliga varianten med en låda mellan styret och framhjulet. Lådcykeln, den trehjuliga med en stor låda ungefär som på en flakmoppe, säljer också rätt bra, enligt Simon Bouloussaa.

Han berättar om en kund som nyligen kom tillbaka för att utrusta sin tvåhjuliga lastcykel med vinterdäck.
– Innan han hade skaffat cykeln kände han sig begränsad sa han, eftersom han var beroende av tunnelbana och bussar. Nu har han blivit beroende av cykeln.

Pakethållarna klarar 80 kg och går att få med ett utskuret mönster på sidorna.

Det är inte bara modellerna som är annorlunda. Till skillnad från majoriteten av cyklar som säljs i svenska cykelaffärer är de här tillverkade av stål. Galvaniserat stål för att stå emot rost. Det är alltså inga lätta cyklar. Men stadiga.

– Du kan slänga ner en sån här cykel från balkongen och gå ner och cykla iväg på den. Jag är allvarlig. Cyklarna är extremt hållbara, säger Simon Bouloussaa.

En del av förklaringen till att de görs så kraftiga är att de är anpassade efter holländska förhållanden. Där används cyklar dagligen och ofta med last på. De flesta står dessutom utomhus året runt. Då duger det inte med racerlätta konstruktioner.

Kunderna är både privatpersoner och företag. Företag utnyttjar ofta cyklarna för marknadsföring, samtidigt som de givetvis är smidiga transportmedel för exempelvis kaféer och restauranger.

Privatpersoner är inte sällan barnfamiljer. Det finns få andra cyklar som rymmer både barn och last. Simon Bouloussa berättar han till och med har kört sina två barn och svärmor på en av de större modellerna.

Ser du någon trend när det gäller lastcyklar?
– Det kommer starkt. Lastcyklar börjar ta över i städer över hela världen. Nu är det exempelvis en jättetrend i New York. De Fietsfabriek har funnits i Chicago sedan 1994 och har nyligen etablerat sig i New York.

Men det är förvisso inte bara lastcyklar i butiken. De som säljer bäst är cyklar av en modell som var vanlig för sisådär 50 år sen. Men även på de cyklarna ser du ofta ett litet flak ovanför framhjulet. Och pakethållaren klarar lätt 80 kg.

LÄS MER

De Fietsfabrik Sweden

De Fietsfabriek Holland

Klipp om De Fietsfabriek i Holland

Du gillar kanske också...

6 svar

  1. Paul skriver:

    Min 995 är fantastisk!

  2. nwmdtu skriver:

    OEB9Tj xxnwhhehaese, [url=http://whvmrujcryli.com/]whvmrujcryli[/url], [link=http://enwurbrrxxsd.com/]enwurbrrxxsd[/link], http://yoxxpczvohax.com/

  1. 22 februari, 2011

    […] This post was mentioned on Twitter by Henrik Rådmark, cycleville. cycleville said: Han importerar holländsk cykelkultur till Sverige http://bit.ly/h9uR4F #cykel […]

Lämna ett svar till Valium-Reviews Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *