Utan bil får han mer tid för familjen

Eric Zinn Dubbdäck, cykelvagn och en lämplig cykel. Det är allt Eric Zinn i Kungälv behöver för att klara transporterna i vardagen som pappaledig. Visst utnyttjar han tåg och spårvagnar också, men bil har aldrig varit aktuellt. Genom att bo en bit utanför centrala Kungälv och inte använda bil klarar de sig på motsvarande en heltidslön.

Som många andra tyckte han tidigare att vintercykling verkade obekvämt, osäkert och krångligt. Men nu har han ändrat sig.

– Unna dig ett försök på en tyst cykelväg en vacker kväll med stjärnfall, uppmanar Eric och säger att han nu är  ”helt såld på vintercykling”.

Varför bestämde ni er för att försöka klara er utan bil?
– Tidigare bodde vi i centrala Göteborg och klarade oss mycket bra utan att äga en bil, vi hade tillgång till bilar via Göteborgs bilkooperativ. När Edwin föddes 2009 kände vi att vi ville flytta ut från stan och hittade bra boende i Ytterby, 15 min bort med tåg. Vi vill vara hemma med honom så mycket som möjligt och jobba så lite som möjligt de kommande åren, frågan har varit hur vi skulle kunna klara det bäst ekonomiskt.

– Att äga en bil skulle innebära att vi måste arbeta mer än nödvändigt. I Ytterby har vi det viktigaste på gångavstånd, som mat, apotek och öppen förskola. Vi har mycket på cykelavstånd, som farmor, kusiner, badhus, lekplatser och Kungälv. Resten når vi med kollektivtrafiken, exempelvis Universeum, Slottskogen och Trädgårdsföreningen.

Vilken typ av resor gör du med cykel?
– Jag har kunnat vara pappaledig i 15 månader och under den varmare årstiden gjorde vi nästa alla resor med cykeln, till olika lekplatser, till farmor, utmed Nordre älv till i Kungälv och Bohus fästning.

– Jag köpte en Nordic Cab som funkar perfekt som cykelkärra och också väl som barnvagn. Med barnstolen på cykeln kan jag sedan också storhandla och ta all mat i cykelkärran, max 50 kg! Nu när jag ska börja arbeta blir det framförallt tåget till jobbet, men till våren ska jag satsa på att cykla de 2,5 milen till jobbet utmed vackra Nordre älv och förbi alla idisslande kossor på Hisingen, vilken vardagslyx!

Nordic Cab

Erics cykelkärra som han använder för både barn- och mattransport. Här syns också elcykeln som visade sig vara ett felköp. Det är inte så tungt att cykla med vagn och last som han trodde.

Hur långt brukar du cykla varje vecka?
– Nu när det varit femton grader kallt i vinter har jag inte vågat cykla med min pojke, det har blivit mest buss och tåg. Men själv cyklar några kvällar i veckan fyra km bort till gymmet för lite träning. Någonstans mellan en och två mil i veckan blir det väl nu på vintern.

Hur löser ni era transportbehov överlag?
Nu på vintern blir det mycket buss, spårvagn och tåg, nästan dagligen. Tycker att fungerar utmärkt om jag undviker rusningstiden. Edwin älskar att åka kollektivt, så mycket människor att flörta med och mängder med bussar, lastbilar och grävmaskiner att peka på.

– Hittills har vi inte behövt ta taxi. Jag skulle inte tveka om behovet uppstår, men frågan är hur många taxibilar som har barnstolar?

I vilka situationer räcker cykeln inte till?
– Den första tiden efter flytten var det mycket inköp till den nya bostaden, då fick vi snällt nog låna farmors bil mycket, men nu ett halvår senare lånar vi den i princip aldrig.

– Till sommaren kommer vi nog att hyra en bil över semestern för att kunna komma ut till havet. Det är bara en mil till närmaste badplats men det finns inte cykelvägar och Marstrandsvägen är mycket hårt trafikerad.

– Kommunen har planer men cykelvägarna ska inte vara på plats förrän 2020! Kungälvs kommun har också planer på en bilpool för medborgarna, men det lär dröja några år innan den fungerar tillfredsställande. Det hade varit klockrent för oss.

Vilken är de tre största utmaningarna för att få det att fungera?
– Överlag tycker vi att vi har fått det att fungera väl med kombinationen cykel och kollektivtrafik. Undantagen är transporter av större ting såsom möbler och resor dit cykelvägarna inte når, framförallt havet. Vi bor i en bostadsrättsförening och det är trångt i cykelförråden så vi har ställt oss i kö för en låsbar carport.

– Det kommer att kännas riktigt lyxigt att ställa in cyklarna och kärran i eget utrymme med mycket plats.

Hur är förutsättningarna för A-till-B-cyklister där ni brukar cykla?
– Förutsättningarna är väldigt ojämna, beroende på vilket håll vi ska. In till Kungälv fungerar det utmärkt med separerade, breda cykelvägar. Till Göteborg, där jag arbetar, är det cykelväg först efter halva vägen. Första halvan delar jag vägen med stressade bilister på väg till jobbet.

– På jobbet kan jag duscha, men jag saknar möjligheten att låsa in cykeln för natten, för att kunna cykla hem nästa dag, 25 km enkel väg räcker för mig. Som tur är kan jag ta med cykeln på tåget hem, dock i mån om plats och för 50 kr om kontrollanten hinner fram. Till havet går det inte alls.

Hur har er ekonomi påverkats?
– Vi spar förstås väldigt mycket på att bo som vi gör och inte äga bil. Vi klarar oss i princip på en heltidslön och ser fram emot att båda kunna arbeta deltid när Edwin börjar på dagis när han är 2,5 år. Om vi bosatte oss någonstans där bil är nödvändigt hade vi inte klarat det här.

Vilken typ av cyklar har ni?
– Jag cyklar på en hybrid, en vackert blå göteborgsk Nishiki 501 som jag är väldigt nöjd med. Nu på vintern bad jag om dubbdäck fram när jag lämnade in den på service. Det funkar, men all snö denna vinter får mig att tänka på att skaffa en MTB med dämpning, men samtidigt är det sällan snö någon längre tid här på västkusten.

– Jag köpte en elcykel billigt på Tradera innan vi flyttade ut till Ytterby, men den har bara stått och jag kommer att sälja den igen till våren. Jag trodde att dragandet av barn och mat skulle vara tungt, men det är det inte. Min fru har en typisk damcykel och Edwin har fått sin första trehjuling och når knappt ner till pedalerna.

Har du något råd till andra som vill göra sig av med bilen/använda den mindre till förmån för cykel?
– Om det känns som är uppoffring kan det vara bra att väga upp genom att använda lite av pengarna man sparar till att köpa cyklar och tillbehör av kvalité. Kompisen påminde mig om att jag kan unna mig en Nishiki i månaden för pengarna jag sparar…

– Jag har pimpat cykelkärran med lite balla diodlampor som man sätter på ventilerna. Cyklarna och kärran var inte de billigaste, men desto roligare känns det att använda dem. Servicen låter vi professionella sköta.

Hur hanterar du vintern? Har du några tips att dela med dig av?
– Själv har jag alltid varit tveksam till vintercyklister, tyckte det såg helt galet ut. Men med rätt utrustning känner jag att det är rätt häftigt. Med mössa, handskar, underställ, regnbyxor och vindjacka har jag cyklat i femtongradig kyla, under stjärnklar himmel och genom knäpptysta skogar.

– Med dubbdäcket korsar jag hundratals meter isbana som folk knappt vågar gå på. En nästan overklig känsla. Jag har har letat efter bra utrustning till bra priser, det finns massor med tips på nätet och allt kan man beställa hem.

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. 17 februari, 2011

    […] This post was mentioned on Twitter by Henrik Rådmark, cycleville. cycleville said: Utan bil får han mer tid för familjen http://bit.ly/hHI82H #cykel […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *