”Malmö – en av de bästa cykelstäderna i Sverige”

Marcus Ljungqvist, Malmö-Lund på cykel

Det kanske inte är kutym att lyfta fram sina egna kollegor. Men det gäller inte på Cycleville STHLM. Här lyfter jag fram alla som på ett eller annat sätt fungerar som inspiratörer. Och bloggkollegan Marcus Ljungqvist gör det synnerligen framgångsrikt, bland annat genom bloggen Malmö-Lund på cykel.

MARCUS och CYKLING

Cyklar för hälsans skulle och för att det är smidigast på resor under en mil.

Största utmaningen är vädret.

Han klär sig i träningskläder vid längre sträckor. Annars vanliga kläder.

Cykelundervisning i skolorna är ingen dålig idé.

Uppskattar cykelarbetet som Malmö gör.

Bilen kompletterar cykeln.

Använder hjälm bara vid längre resor.

Hjälmlag är en urbota dålig idé.Hans arbete med den och hans intresse för vardagscykling har vid åtskilliga tillfällen berett honom plats i olika projekt i Malmö rörande cykling och cyklisters behov och förutsättningar, som representant för just cyklister. Och han har regelbunden kontakt med beslutsfattare i staden.

– Malmö måste vara en av de bästa städerna i Sverige att cykla i och mycket görs i staden för att ytterligare stärka cyklisternas position. Även om det finns otroligt mycket mer att göra om man jämför med exempelvis Köpenhamn så vill jag lyfta fram Malmös goda arbete för att kunna inspirera även andra kommuner och städer i Sverige att börja arbeta för ett mer cykelvänligt samhälle.

Marcus Ljungqvist

Hur länge har du cyklat?
– Sedan barnsben. Cykeln har alltid varit ett självklart val när jag ska från en plats till en annan. Det finns inte, och har aldrig funnits, ett smidigare sätt att ta sig fram. Med cykeln får man dessutom se sig omkring medan man tar sig från plats A till B.

Varför cyklar du?
– Som sagt ovan. Cykeln är oslagbar när det gäller att ta sig fram. Jag brukar peka på fyra skäl till att cykla: ekonomi, miljö, hälsa och tid. Det kostar i stort sett inget, det är miljövänligt, det förbättrar och håller en vid god hälsa och i stan är cykeln tidsmässigt oslagbar.

Hur långt brukar du cykla varje vecka?
– Cirka 12–15 mil. Tidigare blev det lite mer, men omläggning i mitt arbete har gjort att det nu blir mindre.

Vilken typ av resor handlar det om?
– Till och från jobb, alla ärenden inne i stan och alltid till träning, vänner, bio, restaurang etcetera.

Kompletterar cykeln bil eller har du ingen bil?
–Jag skulle vilja säga att bilen kompletterar cykeln. Jag har bil och kör då och då. Bilen är smidig ibland, men absolut sämre än cykeln på alla resor under milen.

Marcus Ljungqvist
Marcus cyklar ofta sträckan Malmö-Lund.

Hur är förutsättningarna för cyklister där du brukar brukscykla?
– Jag cyklar i Malmö mest och ibland i Lund. Malmö är helt ok att cykla i. Det finns bra och många cykelbanor och ställen att parkera cykeln på är väl hyfsat många och bra. Vad det gäller samspelet mellan olika trafikanter tycker jag nog att det finns hyfsat bra samförstånd. Dock är det ofta andra cyklister som ”ställer till det” för mig när jag cyklar.

– Bilar är stora och klumpiga, vilket gör att de är hyfsat förutsägbara inne i stan. Det finns dock mycket kvar att göra i Malmö. Det Malmö ska ha en eloge för är att de jobbar mycket med att få till mer cykling och det verkar som om de faktiskt börjar ”tänka cykel” också i planeringen.

– När det gäller Lund blir man nästan bara trött. Lund utger sig för att vara en cykelstad, vilket inte helt stämmer med verkligheten. Visst, många cyklar, men det kanske är för att studenter inte har råd med annat. Att cykla inne i centrala delarna av Lund är en mardröm. DÄR finns mycket att jobba på.

– Att cykla mellan Malmö och Lund, vilket jag gör de dagar jag jobbar där, funkar bra. Det är cykelbana hela vägen, men det finns mycket att jobba med, speciellt i det svarta hålet som är Burlövs kommun. Jag gissar detta kommer bli annorlunda när vi får Sveriges första cykel-”highway”.

Hur skulle förutsättningarna kunna bli bättre?
– Man måste börja ”tänka cykel” när man bygger ut cykelinfrastrukturen. Man jobbar på att förbättra för cyklister, men allt för ofta ser man inte till vad som funkar för cyklister, utan mer hur cyklister inte ska vara i vägen för mycket. Det blir mycket märkliga och onaturliga krumbukter och svängar, konstiga omvägar och taktbrytande kanter.

– Det är också alldeles för mycket daltande med cyklister. Cykeln är ett fordon och det är inte i närheten så farligt att cykla som det ofta framställs, därför tycker jag att man bör börja behandla cyklister som fordon, inget annat.

– Detta gäller både de som tar besluten om byggnation och de som cyklar. Lite cykelvett skulle sitta fint, kanske skulle man börja med cykelundervisning i skolorna igen och titta lite på hur man beter sig i en bra fungerande cykel-trafik som i t.ex. Köpenhamn.

Hur upplever du att Malmö arbetar för ökad cykling?
– Som jag sa ovan görs det mycket i Malmö Stad för att förbättra för cyklister. Det satsas mycket på olika håll, dels genom kommunen direkt och dels genom olika projekt som t.ex. ”Inga löjliga bilresor” och ”Öresund som cykelregion”.

Hur klär du dig när du A-till-B-cyklar?
– Kläderna anpassar jag efter väderlek och årstid. Cyklar jag inom Malmö är det vanliga kläder som gäller. Cyklar jag till mitt jobb i Lund, från Malmö, har jag 5 mil fram och tillbaka från dörr till dörr och det blir lite svettigt, så då åker träningskläderna på. Det är samma kläder som jag har när jag löptränar, alltså inga speciella cykelkläder.

– Dock har jag cykelbyxor under för att komma åt vadderingen och jag har faktiskt skaffat ett par cykelskor, vilka gör cyklingen mer effektiv och sparar mycket energi. Det är absolut inget måste, men det underlättar.

Dina bästa tips för att klara vintern?
– Bra belysning, väl underhållna bromsar och underställ. Det finns inget som skiljer min cykel mellan årstiderna. Kläderna anpassar jag efter väder och temperatur.

Vilken är de största utmaningarna för dig som brukscyklist?
– Ofta är det vädret som testar motivationen, men jag gillar vardagsäventyr och bangar inte för lite snöoväder och regn. Sen är det tröttheten som kommer smygande ibland när det känns som att man som cyklist blir förpassad till passager och genomfarter där cyklister är minst i vägen, eller som en stadsplanerare kanske hade sagt, ”där det är säkrast för cyklisten”. Detta är ofta på en dåligt underhållen smågata som är en omväg och kombineras med fotgängare.

Använder du hjälm?
– När jag cyklar mina fem mil tur och retur till Lund gör jag det. Jag blir ganska trött under denna tur och därför ökar också risken att göra misstag. Ibland har jag även hjälm i stan på vintern, men det är extremt sällan.

Borde vi ha hjälmlag för vuxna?
– Absolut inte. Inte under några omständigheter. Det har visats så sjukt många gånger att en sådan lag minskar andelen som cyklar och eftersom folkhälsan främjas mer av cykling än vad hjälmen gör finns det ingen anledning att ha ett sådant hjälmtvång. Hjälmen påskiner dessutom cyklingen som något farligt, vilket det inte är och den ger många en falsk trygghet vilket gör arr många cyklister cyklar fortare, tar onödiga risker och blir mer dumdristiga.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*