”Vi behöver inte fler cyklister – bara fler som cyklar”

Magnus Lagher var nära att mista livet i en cykelolycka. Men han vidhåller att det är farligare att köra bil än att cykla.

___
Bilen svängde in rakt framför honom. Han hade inte chans att stanna utan träffade bilens vänsterflygel, flög över bilens motorhuv och landade på ansiktet.

Bilisten flög ut ur bilen. Pulsen var på topp och adrenalinet pumpade ut i blodet. Men han samlade sig och hämtade snabbt två filtar från en förskola intill och la om cyklisten. Sen ringde han efter ambulans som var på plats bara några minuter senare.

Magnus LagherCyklisten heter Magnus Lagher. Han har inte cyklat en meter efter olyckan som skedde i september. Men det beror inte på rädsla eller på att det varit vinter. Han har helt enkelt inte kommit tillräckligt långt i sin rehabilitering
– Jag fick två frakturer i nacken, kompression i ländrycken, bruten högerarm och en nervskada i axeln. Jag tror att hjälmen räddade livet på mig, säger han till Cycleville STHLM.

Men han ”hyser inget agg” mot bilisten, som han uttrycker det. Det var en olycka och olyckor sker.

– Hade jag haft otur hade han smitit. Nu ringde han efter ambulans och ordnade med filtar.

De som är inne i cykelsvängen känner förmodligen till honom. Han bloggar om cykling för tidningen Outside genom bloggen Velonavia.

Trots olyckan hävdar han att det är farligare att köra bil än att cykla och pekar på hälso- och miljöaspekten.
– När folk tänker ”nu måste jag ta bilen för att hinna träna” är något fel, sa han i en intervju med Norrköpings Tidningar med anledning av olyckan.

Hur länge har du cyklat?
– Hela mitt liv, eller åtminstone sen jag lärde mig cykla som barn.

Det som lockar honom är friheten, smidigheten och naturupplevelsen. Den sista får han främst när han cyklar i skogen, vilket är ett uttrycken för hans cykelintresse.

Till vardags cyklar han till jobbet, till affären, till kompisar. Han använder kort sagt cykeln till de flesta transporter.

– Innan olyckan blev det ungefär två mil om dagen, till och från jobbet. Dessutom lite motionscykling.

Men även om cykeln är hans förstahandsval när han ska någonstans har hans och hans familj har en bil. Den används emellertid mest av hans fru som arbetar i en annan kommun.

Hur är infrastrukturen där du cyklar?
– Tycker att infrastrukturen blivit bättre. Även om det fortfarande finns mycket att göra. I Norrköpings, likt många andra kommuner, handlar mycket av handeln om olika typer av etableringar i ytterområden, primärt gjorda för bilister.

– Tyvärr verkar inte många se något problem med en sådan utveckling, även om det finns en viss förståelse och lyhördhet hos kommunen. Kanske beror det på att att jag är en lite jobbig kommuninvånare som ligger på, klagar och kommer med förslag.

Han har till exempel fått till en ombyggnad av en del av en cykelbana.

Hur skulle förutsättningarna kunna bli bättre?
Om beslutsfattare, arkitekter av cykelnät och andra i större utsträckning själva var vardagscyklister skulle det se annorlunda ut. Att en vardagsbilist bygger infrastruktur för vardagscyklister känns inte helt förtroende ingivande

Vilken är de största utmaningarna för dig som brukscyklist?
Vet inte, ett tag var det kanske omgivningens förvåning då man berättade att man cyklade två mil om dagen året runt oavsett väder, men de har väl vant sig? Annars är det nog trafiksituationen, speciellt en fredagseftermiddag vid löning…

När Magnus får frågan om vilket hans bästa cykelminne är får han svårt att svara. Det kan vara allt från en vanlig morgon på väg till jobbet när solen bryter igenom morgondimma till serpentinvägarna på Mallorca.
– Mitt jobb som ledare under välgörenhetsloppet Ride of Hope har också gett mig många fina minnen och vänner inom chykling.

Han konstigaste minne är när en man följde efter honom med bil flera kilometer. Mannen pekade finger och gestikulerade på andra sätt för att uttrycka sin åsikt om Magnus som cyklist och för den delen cyklister i allmänhet.
– Han hoppade till och med ut ur bilen för att göra upp, men ångrade sig när jag kom närmare.

Trots att Magnus tror att hjälmen räddade honom vid olyckan tycker han inte att en hjälmlag är någon bra idé. Han tror att en sådan lag skulle göra det svårare att få fler att cykla.
– Den allt mer stillasittande och ”bekväma” livstil vi lever är långt mer farlig. Om man sedan väljer att använda hjälm eller inte är en sak att ta ställning till för var och en…

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *