Avdelningen korkade idéer – cykellift

Mål: att få fler att cykla i staden

Problem: det finns branta backar i staden.

Lösning: en cykellift som drar upp cyklist + cykel i gångfart.

Lösningen kläcktes och verkställdes i Trondheim 1993. Jag ser filmen och tror hela tiden att det är ett skämt. Jag är fortfarande osäker, men det verkar vara for real. Vad hände med lösningen gå av cykeln och led den uppför backen?

Pengar i sjön.

7 kommentarer

Lägg till din →

Heisann! Jeg er fra Trondheim, men bor i Stockholm da jeg studerer til arkitekt ved KTH. Begynte å lese denne bloggen for noen uker siden i anledning at jeg for tiden lager et prosjekt om et sykkelsenter/bydelskafé ved Ropsten.

Uansett, sykkelheisen ”Trampe” er veldig reell! Og så godt som aldri i bruk – for det første må en betale for å bruke den, og for det andre går den saktere enn å gå. I praksis står den der som en ”finurlighet” på Bakklandet, som er Trondheims mest turistifiserte bydel. Folk går forbi og klør seg i hodet, men ingen bruker den. Jeg gikk forbi heisen i rushtiden hver dag i mange år på vei til skolen, og har sett den i bruk en eller to ganger.. Visst er bakken bratt, men det er mer tungvint å bruke heisen enn å gå. Hvis dette var tenkt som en satsning for å flere til å sykle, er det virkelig en epic fail.. og det ser ut til at det er et seriøst forslag:

http://www.trampe.no/norsk/

Ifølge statistikken presentert på siden ser jo heisen relativt vellykket ut, men jeg klarer ikke fatte at det stemmer med virkeligheten.

Stort tack för din kommentar och dina erfarenheter. Kul att läsa om, tycker jag.

Det skal jeg gjøre! Jeg skal levere inn prosjektet på fredag, så har for øyeblikket kjempedårlig tid, men tar kontakt med deg i helgen!

Ingrid

Ser hellre att pengar läggs på grundläggande infrastruktur. Rulltrappor för cyklar och annat kommer inte att få fler att cykla. Dessutom förtar de mycket av enkelheten med cykling, både ur ett infrastrukturellt och individuellt perspektiv. Så – en korkad idé.

Men rulltrappor behöver inte bara byggas för cyklister. Tvärtom finns det redan rulltrappor som funkar fint för cyklister. Till exempel om man kommer från Gamla Stan och ska till bussterminalen/WTC så kan jag tänka mig att det är snabbast att stiga av och åka någon av rulltrapporna inne i Centralen, jämfört med att ta en omväg. I Mölndal finns en rulltrappa upp till Mölndals bro som förkortar färdvägen flera hundra meter eftersom brorampen är så lång.

Här är en film från Genua där han använder buss, hiss, kuggstångsbana och en fällbar cykel för att slippa uppförsbackar.
http://www.youtube.com/watch?v=SlBHS9xl6eo

Det handlar inte bara om att slippa backar i sig, det kan lika gärna handla om att få en kortare färdväg.

Lämna ett svar