Cyklingen började som träning – nu kan han inte sluta

Han skulle bara komma i form till en löptävling. Cykeln blev ett tillfälligt träningsredskap. Trodde han. Efter träningsperioden kunde han inte sluta cykla. Men nu handlar det inte om träning, utan om att ta sig fram. Möt Cycleville STHLM:s cykelambassadör Joachim Dagerot.

Hur länge har du cyklat?
– Sen jag var liten, men seriös cykelpendling A-B i ett år.

Varför cyklar du?
– Från början var det bara ett träningsargument för att få kondition till ett löplopp, men sen har det fortsatt.

Hur långt brukar du cykla varje vecka – A-till-B-cykling?
– A-B-cykling är tio mil i veckan. När det är isfritt tillkommer ytterligare några mil på familjeutflykter.

Vilken typ av resor handlar det om?
– A-B-pendling står för absolut största sträckan, annars är det utflykter och transporter till aktiviteter.

Kompletterar cykeln bil eller har du ingen bil?
– Jag har ingen bil.

Hur är förutsättningarna för cyklister där du brukar brukscykla?
– Jag cyklar från Kärrtorp in till Gärdet. Hela vägen fram till Skanstull fungerar toppenbra, även om snöröjningen på Skanstullsbron ibland var riktigt usel i vintras. Götgatan har förvisso cykelbana men den är krokig och innehåller väldigt många farliga moment såsom tvära svängar, skymd sikt och fotgängare som gärna står i cykelfältet och väntar på grönt.

– Slottsbron fungerar fint i bägge riktningarna men söderut var snöröjningen direkt undermålig i vintras. På somrarna kan jag tycka det är lite trångt vid Slussen och cyklisterna konkurrerar med varandra om pole-position.

Hur skulle förutsättningarna kunna bli bättre?
– Bredare, rakare cykelbanor som underlättar trafikflödet. Smartare grön-våg.

Hur upplever du att kommunen där du bor/cyklar arbetar för ökad cykling?
– Nej, det har jag inget märkt av. Om inte cykelpumpen vid Slussen räknas.

Hur klär du dig när du A-till-B-cyklar?
– Jag byter helt om när jag cyklar A-B, duschar när jag kommer fram.

Dina bästa tips för att klara vintern?
– Bra lampor, vindtäta men inte regntäta kläder. Underställ av olika tjocklekar gör att man kan ha samma skalkläder hela säsongen. Blöt blir man alltid: Hellre blöt och varm än blöt och kall.

Vilken är de största utmaningarna för dig som brukscyklist?
– Snöröjning har ju varit högaktuell, annars är det nog mest platsbrist på cykelbanorna i innerstaden som gör att farten och lusten hålls nere.

Beskriv ditt bästa eller konstigaste cykelminne?
– Alla vita högersvängande skåpbilar är ju minnen man sent glömmer.

Använder du hjälm?
– Ja.

Borde vi ha hjälmlag för vuxna?
– Nej. De flesta pendlare har ändå hjälm och det är väl de som gör flest singelvurpor. Blir man nermejad av en bil hjälper knappast hjälmen skulle jag tro.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*