Möt mannen bakom smartaste cykelgaraget

Pendula cykelgarageDet är ovanligt. Finns inte på många ställen. Och ovanligt för att det löser ett problem på ett enkelt och förhållandevis billigt sätt. Det handlar om Pendula, cykelgaraget eller cykelbåset, som rymmer cykel, kläder och någon kasse eller så.Tanken är att cyklister ska kunna långtidshyra det vid exempelvis tågstationer eller busshållplatser. Eller för den delen vid flerbostadshus.

Ännu finns det bara på tre några få offentliga platser i Sverige, bland annat Vallentuna tågstation och vid motsvarande reseknutpunkter i Kungälv och Mölndal. (även Linköping enligt kommentar nedan. )

Cycleville STHLM har skrivit om lösningen tidigare, men då mycket kort. Hur som helst hörde konstruktören av sig och påpekade att båsen inte är tänkta för cyklister, utan för bilister.

Pendula cykelgarage

Pendula-garaget är tillverkat i kraftig plåt och behöver inte förankras i marken.

Hur menar du då?
– Den främsta målguppen är just bilister som pendlar. Det är för att attrahera dem som utrustningsstandarden vid anslutningspunkterna måste hamna på den här nivån, säger han.

Men det är inte bilisterna han försöker sälja Pendula till. ”Ingen efterfrågar det som de inte känner till”, konstaterar han. Istället vänder han sig i första hand till kommuner och till trafikbolag. Men införsäljning är tuff .

– De flesta inom branschen känner till Pendula, men jag tas knappast emot med öppna armar. De tror ofta att deras egna idéer är av större dignitet.  Somliga är skeptiska också för att de läst om vad de tror är liknande lösningar och vet att de krånglar, är dyra och får stå tomma eftersom folk inte vill betala.

Men Mats har gjort hemläxan. Han har givetvis tagit reda på vilka motsvarande lösningar som finns och hur de fungerar, vilka svagheter de har och vad som måste förändras för att komma fram till vad han menar är en användbar lösning.

– De flesta av de bås jag hittade var väldigt utrymmeskrävande och containerliknande.

Det är en beskrivning som snarast beskriver motsatsen till vad Pendula är.

Ett annat problem som Mats stöter på är att ingen vill betala. Eller snarare att de tycker att någon annan ska betala.

– Ansvaret runt stationerna är fördelat på flera händer, där var och en vill överlåta kostnaden på någon annan.
I marknadsföringen har jag alltid mötts av välvilja parad med den ovilja som ovanstående omständigheter skapar. Alla förstår att det behövs men ingen vill ta kostnaden, säger han.

Så det finns förståelse för behovet. Men viljan saknas. Frågan är vad förståelse i så fall är värd.

Pendula cykelgarage

Hela garaget är knappt en och en halv meter djupt och nästan fyra meter långt. Det rymmer åtta cyklar som tack vare Mats patenterade konstruktion lyfts upp i framhjulet när de förs in i ett bås, och kommer alltså att stå på bakhjulet.Varje bås är låsbart och rymmer utöver cykel också lite annat smått och gott.

En användare berättar att hon ibland brukar handla mat på morgonen på väg till jobbet. Kassen ställer hon tillsammans med cykeln i båset och när hon sedan ska hem slipper hon handla på vägen. Hon har också förvarat sina tjocka vinterkläder tillsammans med cykeln.

 

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. cyklist skriver:

    Finns på flera ställen !! Jag hyr ett sådant vid Linköpings station!

    • Henrik skriver:

      Kul att höra! Då har jag fått gammal information uppenbarligen. Funkar det bra?

      • cyklist skriver:

        Jadå fungerar jättesmidigt! Skönt att veta att cykeln står inlåst. Vet inte hur många cykelstölder det är vid linköpings station men det är relativt ofta man ser personer gå o spana från cykel till cykel efter olåsta cyklar:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *