”Cyklister hör mer hemma bland bilarna”

Har fyra mil till jobbet tre dagar i veckan och två mil de övriga dagarna. Han cyklar varje dag.  Arne Haland utan tvekan en långpendlare på cykel.

Han är knappast en typisk cykelpendlare. Men så berättar han att det också tog närmare fem år av cykelpendling innan han började göra det varje dag.

Hur länge har du cyklat så här?
– I  drygt tio år. Jag pendlade även några år med småbarn även på vintern. Det funkar det med bara man klär på barnet ordentlig samt väljer vägar med lite eller ingen trafik. Mitt barn älskade att sitta med på cykeln och längtade tills jag skulle komma och hämta igen.

Varför gör du det?
– Det finns många orsaker till det. Det är nog det bästa sättet att hålla sig i form man ska ju ändå fram och tillbaka till jobbet. När jag pendlar genom stan så förlorar jag ingen tid heller. Sen att man gör en stor insats för miljön samt att man sparar pengar är ju inte heller fel. Det finns egentligen inga nackdelar.

– Det riktigt riktigt svåra är att komma igång så att det blir en vana.

Arne Haland

Arne Haland – pendlare, cykelsemestrare och tävlingscyklist.

Vad använder du för cyklar?
– Jag har en cross av titan under vinterhalvåret. Det är en riktig slitvarg med skivbromsar. Jag har även dubbla uppsättningar hjul så att jag enkelt kan byta till sommardäck/dubbdäck eller om nåt hjul går sönder så kan jag slänga på extrahjulet.

– Det gäller att förenkla för sig. Det enda underhållet jag gör är i princip att smörja/rengöra kedjan ett par ggr i veckan samt att byta bromsbelägg när det behövs. Någon gång ibland tvättar jag den också. Sen får man ibland byta kassetten bak samt dreven fram beroende på hur slitna de är.

– På sommarhalvåret kör jag mycket racer till jobbet det är en kinesisk lätt kolfiber hoj som går som ett spjut på landsvägen. Dessutom har jag en MTB för att nöjescykla i skogen med.

Hur lång tid tar det att cykla?
– Från cirka 50 minuter upp till drygt en och en halv timme enkel väg. Detta beroende på att jag jobbar på tvåställen samt att jag varierar vägvalet till jobbet rätt mycket.

Vilken typ av vägar cyklar du på?
– Cyklar på alla möjliga vägar. Landsväg, cykelvägar, i stadstrafik, på skogsstigar.

Vilken är din största utmaning?
– Största utmaningen när det gäller pendlingen är helt klart de tuffa vintrarna som vi haft nu två år på raken. Bitvis har det varit bedrövligt underhåll av gång och cykelvägar där Huddinge Kommun är den allra slöaste kommunen. Jag har skrivit massor med klagobrev till dom. Dock så har dom skärpt till sig lite detta år och det är ju glädjande men det är långtifrån bra.

– Ibland har det kommit så mycket snö så att det tagit dubbelt så lång tid eller mer till jobbet. Långa bitar får man gå och bilister och cyklister måste köra på samma utrymme på de smala gatorna vilket ger upphov till mycket irritation. Jag har förståelse för att man inte plogar direkt efter ett snöfall men att det kan ta upp till en vecka innan de plogar kan jag inte förstå. Det händer aldrig med en trafikerad bilväg.

– Problemet när man inte plogar direkt efter ett snöfall är att cyklister och gångare trampar ned snön vilket gör att det byggs upp ett lager som sedan blir till is och skravel som blir mycket svårforcerat.

Arne Haland

Har Arne Haland bråttom till jobbet? Nja, han varierar pendlandet då och då med lite tävlingscykling.

Hur skulle man kunna få fler att pendelcykla?
– Fler och bättre cykelvägar. Blanda ej heller cykel och gångtrafik. Bättre underhåll av cykelvägar speciellt vinterstid, det ska vara minst lika bra snöröjt som bilvägarna och prioritera snöröjningen av cykel och gångvägar före bilvägarna. Ett bra sätt att få till bra cykelstråk är att rita cykelbanor på den vanliga bilvägen, då är dessutom vinterröjningen löst. Cyklister hör mer hemma bland bilarna än bland gångarna.

– En viktig sak som måste fungera är att det finns bra parkeringsmöjligheter för cykeln på jobbet. Exempelvis låst förrråd inomhus. Dessutom måste det finnas omklädning och dusch samt torkskåp för att torka blöta kläder. Har man inte dessa saker så blir pendlingen rejält mycket krångligare speciellt om man vill pendla året om.

Borde vi ha hjälmlag?
– Nej tycker inte det. Vi har alldeles för mycket lagar redan. Bättre att informera hur bra det är med hjälm samt att ta fram tuffare och skönare hjälmar. Se till att dom blir så fina så att alla vill ha dom på sig. Tycker överlag att de flesta är ganska fula.

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. Ragge skriver:

    Cyklister har inget i skogen att göra. Vem vill möta en hord ”monstercyklister” när man är ute och går och njuter av naturen? Vidare har de inget ute i vinterväglag att göra. Det är halt, och man är då en fara för si själv och andra trafikanter.

  2. JanneA skriver:

    Kul artikel och äntligen någon som förstår det här med riktig cykling. Inte så konstigt kanske med tanke på hur mycket han cyklar. Läs och lär av dom som har erfarenhet. Cyklar hör absolut inte hemma bland fotgängare, hundar och barnvagnar. Endast när beslutsfattarna och inte minst cykelorganisationerna förstått detta kan vi få en fungerande infrastruktur för annat än söndagscyklande bilister.

  3. Harald Westman skriver:

    +1 på att inte blanda cyklister och gångtrafikanter!

    Sedan finns ju ytterligare en aspekt… blandningen av seriösa cyklister och snurrpellar utan lyse som pratar i mobil samtidigt som de cyklar i stan…

    Tror faktiskt att det skulle behövas lite sanering i form av skyltar vid infarter som talar om vad som gäller vid cykling i innerstaden och faktiskt lite tuffare polisuppföljning av oss cyklister med.

  1. 30 september, 2011

    […] Läs mer om Arne Haland […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *