”Stockholm bör sikta på att slå Amsterdam”

Joakim ThulinCycleville STHLM fick en intervju med en av männen bakom nätverket Solnacyklister, Joakim Thulin. Nätverket driver frågor kring cykling inte bara i Solna utan också i Stockholm. Hans bestämda uppfattning är att Stockholm bör sikta på att gå om Köpenhamn och Amsterdam som cykelstad.

Joakim Thulin är för övrigt också ledamot i Cykelfrämjandet Stockholms styrelse och vice ordförande i Stockholms bilpool. Hans engagemang för frågor kring urban transport är inte att ta miste på.

När och varför startade du nätverket?
– Jag kontaktade en lokal politiker med en idé om en ny cykelväg på den gamla militära banvallen över Järvafältet, mellan nybyggda Järvastaden och Kista. Politikern tipsade då om att det fanns en annan cyklist i kommunen som ”lobbade” cykelfrågor.

– Jag och Jan Wiman snackade ihop oss lite och fann att det behövs ett lite mer strukturerat samtal  och kontakter mellan cyklister, tjänstemän och politiker om just cykelfrågor.

Hur många medlemmar har ni?
– Vi är ingen formell förening och har inga formella medlemmar, vi är ett nätverk där man är deltagare och tillför eller får information. Principen är att frågor drivs av de som brinner för frågorna – med hjälp av alla upparbetade kontakter i nätverket. Förutom ”Solnacyklister” , alltså människor som cyklar i Solna (det är ca 45 st i skrivande stund), finns en lång rad kontaktytor bland tjänstemän, politiker, tekniska konsulter, samhällsplanerare, arbetsgivare i kommunen, länstrafiken, trafikverket mfl (över 50 personer).

Kan du ge ett exempel på hur du utnyttjar de tre trafiksystemen du beskriver?

Christiania 2wheeler

Familjen Thulins Christiania 2wheeler.

– Jag plockade fram vår danska lådcykel (Christiania 2wheeler) ur vinterförvaringen för några veckor sedan, vilket syntes på fakturan från bilpoolen – 382 kr för en månad. Bara en parkeringsplats där jag bor kostar 400-500 kr per månad.

– När jag skriver det här håller vi på och packar för att åka till Sälen, och har då tillgång till bilpoolens två år gamla rymliga och krocksäkra Toyota Verso som står alldeles runt hörne.Den totala kostnaden motsvarar 29 kr per mil vi kör, vilket är billigare än att äga en sådan bil och köra normala 1.500-2.000 mil per år. Oslagbart.

– Vi bor väldigt nära tunnelbanan, som tar 10 minuter till Stockholm city. Skjutsa barn till dagis, storhandla och göra ärenden gör vi mars-november med lådcykeln. Cykla till arbete, studier och ärenden gör vi oftast på våra vanliga ”brukscyklar”. Vi har också en ”hushållscykel” (Skeppshult V) vars syfte är att vara lätt tillgänglig i cykelstället precis utanför dörren, kättingen med kodlås är smidig att låsa upp och gör det lätt att använda cykeln som ”poolcykel”, två pakethållare är smidigt vid småärenden. Slutligen är cykeln inte speciellt stöldbegärlig så den kan lämnas fastlåst i en stolpe inne i stan över natten hur som helst.

Vilket är Solnacyklisters viktigaste fråga?
– Det känner jag inte att jag kan säga. Jag senaste tiden arbetat mycket med den infekterade frågan om lånecyklar, men tycker nog min idé om cykelväg på Krutbanan både är roligare och viktigare än lånecyklar.

– Jag arbetar också med att försöka påverka landstinget och byggherrar att göra det nya Karolinska sjukhuset lite mer cykelvänligt redan från början (ett arbete jag också engagerat andra deltagare i, och Naturskyddsföreningens cykelgrupp i stan). Den andra initiativtagaren är väldigt engagerad i väghållningen, sommar- som vintertid.

Hur arbetar ni?
– Tanken med Solnacyklister är att vara just ett nätverk, där deltagare genom förutsättningslösa samtal ger och får information som gagnar cyklismen i staden. Arbetsmetoden är därmed att nätverka och prata cykelfrågor med ”allt och alla”. Viktiga redskap för att upprätta och inte minst upprätthålla kontaktytor är IT och sociala medier (även om nätverket ännu inte finns på Facebook).

Vilka är de största bristerna i Stockholm ur ett cyklistperspektiv?
– Att cyklismen fortfarande betraktas som ett gammalt, omodernt trafikslag som sedan 1950-talet ersatts av bilen, och egentligen bara ska användas till korta, lokala transporter till badplatser eller glasskiosken. Förutsättningarna för cyklism i Sverige har sin grund i detta synsätt.

– Cykelställ är inte ändamålsenliga, vägnäten är lokala kringelikrokar och inte raka expressvägar för längre transporter, snöröjning och sopning av cykelvägarna är lågt prioriterat och sker inte med insikt i cyklismens förutsättningar och krav. Tillgången till dusch- och omklädningsrum på arbetsplatser är ovanligt. Stöldsäker förvaring av cyklar i gamla såväl som nya bostäder lämnar mycket att önska.

– Det går inte en dag utan att tidningarna pratar om behovet att hushålla och effektivisera energikonsumtionen. Cykeln är det mest energieffektiva fordon som någonsin sett dagens ljus. Det räcker egentligen så.

– Är man ändå inte övertygad kan man tillägga att trafikslaget är tyst, kräver lite utrymme att förvara och på vägen, det är väldigt billigt att planera in i stadsbebyggelsen och otroligt billigt att framföra. Därtill bidrar ökad cyklism till bättre hälsa. Jag är därmed beredd att utbrista halleluja.

Hur ser du konkret på framtiden för cykeln i Stockholm?
– Jag tycker att vår ambitionsnivå ska vara att komma ikapp och dra ifrån Köpenhamn och Amsterdam. Ju snabbare vi gör det desto billigare, och desto bättre hälsa får folk.

Joakim Thulins cykel, Stevens Road Flyer

En av Joakim Thulins cyklar, Stevens Road Flyer.

Vad har du för cyklar?
– Jag har en ”fultysk”, Stevens Road Flyer, en rätt sportig hybrid med Shimanos alfinenav (åtta inkapslade växlar) och hydraliska skivbromsar. Sambon fick precis sin förstummande vackra och komfortabla Retrovelo Paula. Vi har gemensamt två ”hushållscyklar”; en Skeppshult V och en Christiania 2wheeler.

– Jag har tidigare haft både mountainbike och cyklocross, och är sugen på en ny cyclocross för motionsträning och kanske Vätternrundan. Jag kommer också köpa en Retrovelo (Paul) för komfortabla, avslappnade turer till arbete och bio och restauranger i stan iklädd tweedkavaj och gubbkeps. Några miljoner holländare kan helt enkelt inte ha fel – den upprätta standardcykeln har en självklar plats i tillvaron.

– Till skillnad från bilar är det väldigt billigt att hålla sig med väldigt fina kvalitetscyklar, men också att byta dem med jämna mellanrum när man vill testa något nytt. En hybrid för 12 000 kr kan efter fyra år/500 mil säljas för kanske 7 000 kr. Hundra kronor per månad är inte gratis – bara nästan.

Retrovelo Paula

Joakim Thulins frus nya cykel, en Retrovelo Paula

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Jan Eric Janesten skriver:

    Stimulerande läsning! Synd att man inte är 50 år
    yngre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *