Din nästa cykel behöver ingen kedja

Cykeln är en fantastisk konstruktion. Enkel, lätt och hyggligt billig att tillverka. Den enda detaljen som något grumlar bilden är kedjan. Den är oljig. Den måste rengöras – vilket är ett riktigt skitjobb – den måste bytas ibland.

Men det finns en lösning. Remdrift.


I stället för kedja har cykeln en helt torr rem. Ingen olja, ingen särskilt besvärlig rengöring. Dessutom är den helt tyst. Perfekt för dig som tycker att cykelmekande är att jämställa med dammsugning eller fönstertvätt. Här några klipp som visar vad det handlar om.

Du gillar kanske också...

8 svar

  1. Marcus skriver:

    Remdrift? Ja, det kanske kan vara något. Nu ska jag vara lite kritisk dock. Hur gör man om man inte har fixed gear eller interna växlar, d.v.s. en kuggkrans där bak, eller där framme? Sen ifrågasätter jag hållbarheten lite. Dom torkar med tiden, speciellt i ett land där salt är norm på vintern och de slits rätt bra jämfört med en kedja i metall. MEN, jag gillar nytänkande, så varför inte! Det ena utesluter definitivt inte det andra!

  2. Henrik skriver:

    Funkar inte med utanpåliggande växlar. Hur mycket de slits vet jag inte. Det är inte frågan om ”vanliga” gummiremmar i alla fall. Ska iaf bli intressant att se hur de fungerar här i Norden.

  3. Simona skriver:

    en bullitt med remdrift …. mmmmm!!!!

  4. Mattias skriver:

    Finns ju även axeldrift (eng. ’shaft drive’) som ett alternativ: http://www.bikecommuters.com/2007/07/26/review-dynamic-crosstown-7-shaft-drive-bicycle/

  5. Remko skriver:

    Har sett båda system i real life, remdrift fungerar men har mycket motstånd, en vanlig kedja fungerar bättre. Vet att Koga Miyata hade en modell med rem för länge sen, de flesta bytte tillbaka till vanlig kedja. Vet inte hur den nya modellen är, läste en test på
    http://www.vakantiefietser.nl/vakantiefietsen/koga-signature/koga-signature-met-riemaandrijving/
    som verkar positiv…

    Multicycle hade en ”shaft drive”, vet inte hur bra den funkade men det såg lite konstigt ut.

  6. Henrik skriver:

    Hm, den fixiecyklist jag känner och som kör (en fixie) med den aktuella remdriften säger att det inte är någon extra friktion. Men jag har inte testat själv.

  7. Christian skriver:

    Jag kör en åttaväxlars Trek Soho DLX sedan årskiftet och är helnöjd med remdriften. Tyst och jämn körning, håller sig rent och funkar alldeles utmärkt. Jag upplever defintivt inte att det skulle vara mer friktion än med kedja.
    Efter ett tag undrar man varför inte alla lågväxlade cyklar är remdrivna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *