DN publicerar inspirerande cykelartikel

Det är förstås en icke-nyhet, publiceringen av DN-artikeln om cykel den 31 mars.. Egentligen. Men den är ändå värd att uppmärksammas eftersom den är tämligen unik på ett sätt som inspirerar till cykling. Den är unik inte för att den presenterar nya siffror eller annan ny information – för det gör den inte. Utan för att artikeln helt saknar säkerhetsperspektiv.

Det tycks annars vara en regel på redaktioner hos i synnerhet stockholmsbaserad media, att om de ska skriva om cykel måste det vara ur en säkerhetsvinkel. Vilket gör att oinvigda lätt kan uppfatta cykling som något farligt, medvetet eller omedvetet. Vilket förstås är motsatsen till sanningen.

Det är också intressant att rubriken talar om ”vägar”, inte om ”cykelbanor”. Det kan vara en fråga om rubriklängd men jag tolkar det som att det är tecken på den pågående förändringen i synsättet på cykeln.

Nå, här är artikeln: Snart blir stadens vägar bättre

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. Christoffer skriver:

    Ja. DN har haft flera artiklar som varit på cykeltrfikanternas ”sida” på sistone. Trevligt.

    Samma dag var ju en annan artikel om den dåliga vårluften som glädjande nog inte framställde cykling som något farligt, utan miljön som ett problem. Där hamnade också listan på vägsatsningarna, vilket får antas vara fel. http://www.dn.se/sthlm/varluft-farlig-for-cyklister

    Intressant att se om det allokeras resurser till dessa satsningar. Listan som publiceras är ju i dagsläget endast ambitioner.

  2. cleo skriver:

    Idag läser vi en artikel i DN om hur farlig cyklingen är och krav på hjälmlag. Ett steg fram. Två steg bak. Vi kommer inte längre än så i det här landet.Cyklisterna kommer aldrig få den status som cyklisterna har i Nederländerna och Tyskland. Så fort någon skriver något positivt om cykling slår någon annan till dagen efter med skräckpropaganda om hur extremt farligt det är att cykla.

    • Henrik skriver:

      Ja, så kanske det är. Samtidigt lyfter artikeln fram att väldigt lite arbete har gjorts för att minska risken för olyckor för cyklister, jämfört med motsvarande arbete för bilister. För olyckor sker naturligtvis, utan att det innebär att cykling är farligare än att exempelvis gå (det är faktiskt tvärtom).

      Däremot var artikelns inledande illustration ytterst missvisande. Gubben körde ju med en cykel utan fungerande bromsar. Ett fordon utan bromsar är alltid farligt oavsett vilken sorts fordon det är.

      Men jag tror definitivt att cykelns status kommer att höjas ytterligare. Förändringen är såvitt jag kan se redan på gång. Men det tar tid.

  3. Gustav Karlsson skriver:

    Jo, artikeln var helt ok.
    Däremot var ju bilden och rubriken på förstasidan nattsvart..

    författaren svarade på ett mail om detta att det inte är skribenterna som sätter rubrikerna. De kanske hyr in en specialutbildad sensationsrubriksättare från Aftonbladet..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *