Enkel, enklare, fixie

Jag har precis monterat bort alla växlar på min Bullitt. Jag har tagit bort bakbromsen. Givetvis alla reglage utom ett bromshandtag från styret. Jag har till och med gjort mig av med frihjulsfunktionen. Mycket enklare kan det inte bli.

Min Bullitt-cykel är numera alltså en så kallad fixie. Det förknippas vanligen med personer som kallas hipsters. Fixie-cyklar hör hemma i en subkultur, hävdar eller tror många. Och visst är fixiecyklar en tydlig subkulturmarkör. Men det är fortfarande bara en cykel. Den enklaste och mest avskalade av cyklar.

De få som har sett min fixie-Bullitt skakar på huvudet. Inga växlar? Varför måste pedalerna snurra hela tiden? Nördigt! Meningslöst. Blir slutsatsen. Och det är möjligt att det i just det här fallet åtminstone till en del handlar om nördighet. Men det handlar faktiskt främst om funktionen och om att göra det så enkelt som möjligt för mig.

Människan är som bekant lat och i åtminstone det avseendet är jag synnerligen mänsklig. Jag tycker inte, jag säger inte, att det är kul att tvätta kedjeförare, att tvätta kedjor, att justera växlar. Och jag tycker inte att det är fräckt med en massa krafs på styret.

Visst, det finns interna växlar, men då skulle jag vara kvar i detta: vilken växel ska jag välja? Ska jag ligga kvar på den här i nästa uppförsbacke eller ska jag växla ner? Om jag växlar ner går det långsammare. Ska jag stå ut med det (det är trist och opraktiskt att cykla långsamt vid pendelcykling) eller ska jag stå ut med att bli lite svettig och köra på?

Eller i nedförsbackar: ska jag växla upp och öka farten ytterligare för att verkligen dra nytta av utförslöpet eller ska jag rulla nedför? Och kanske riskera att bli kall, om det är ett sådant väder.

Det kan verka fånigt att oja sig över själva växlandet. Men växling har inte med cykling att göra. Cykling är att trampa och vara närvarande. Växlandet, eller snarare växlingsstrategin, tar kraft från båda delarna.

Så vad vinner man på att köra utan frihjul, så att pedalerna snurrar med bakhjulet hela tiden? Närvaro. Det är svårt att förklara, men det handlar alltså om en känsla snarare än en funktion. Det gör också att man övar upp sin trampteknik och kommer att kunna få ut mer kraft ur benen till bakhjulet. Du blir en mer effektiv cyklist.

(Och den som inte tror att trampteknik har något att göra med hur snabbt och hur länge man orkar cykla: när jag mönstrade till lumpen visade passet på testcykeln att skulle kunna bli jägare – en av de fysiskt sett hårdaste utbildningarna inom det militära. Jag valde inte det, utan blev i stället radiotelegrafist på I19 i Boden (numera I19/P5). Där tog det ungefär två veckor innan jag kunde ta mig runt 2,5-km-spåret utan att känna blodsmak i munnen. Men jag var fortarande bland de långsammaste.)

Fixies är inte bara för hipsters. Fixies är för människor som gillar att cykla och som gillar enkelhet.

Du gillar kanske också...

6 svar

  1. Frederik skriver:

    Jag förstår hur du resonerar, kul och lite fräckt. Tanken att göra så på min Bullit finns inte, jag använder alla växlar och att växla och hålla dem fungerande har jag gjort sen barnsben.

    Man kan gå ännu längre också. Har en kompis som ville ha nåt riktigt enkelt. Han skrotade kedjan och trampona med. Endast ett bräde att stå på och trycka foten iväg mot marken. Som en scooter som säljs som leksaker, fast med stora hjul och på allvar. Han kunde hålla en snittfart på 30km/t med den. Och han ”cyklade” Paris-Brest-Paris med den, 124mil på 3,5 dagar. Vad jag har sett finns ingen som gjort en Long John version av en sån, finns som lasttrehjulingar på industrigolvet dock…

  2. Gunnar G skriver:

    Här gick det väl över styr ändå?

    • Henrik skriver:

      🙂 Kanske det, men vad skulle ha gått överstyr menar du?

      • Gunnar G skriver:

        Enkelheten över det praktiska och trafiksäkra.. Frambromsen anses normalt effektivast men med last kanske båda behövs. Inte lättaste cykeln att ”skidda” om du har lite tyngd med dej. Men jag har ju inte testat den..

Lämna ett svar till Frederik Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *