Så får Cykelkonsulterna fler att cykla

Den stora frågan för alla cykelambassadörer: hur får man fler att cykla?

Somliga skulle hävda att det inte finns något enkelt svar. Och det stämmer nog. Men två killar har i alla fall hittat tillräckligt bra svar för att kunna driva ett företag kring det.De tidigare proffscyklisterna, bröderna Anders och Tomas Grönqvist, driver sedan 2008 Cykelkonsulterna tillsammans med Christofer Bocker. Företaget ägnar sig just åt att få fler att välja cykeln för transport, främst för resor till och från arbetet.

– När vi slutade med cykling på elitnivå slutade vi cykla helt. Vi cyklade inte en meter. Anders jobbade som säljare och bodde i en stadsdel och jobbade på andra sidan bron i en annan. Han körde bilen varje dag över den där bron, tills han insåg det orimliga i det och började cykla till och från jobbet, berättar Anders.

Tomas och Anders Grönqvist under sin tid som proffscyklister.

Intresset för cykeln som transportmedel stannade inte vid den egna cyklingen. Eftersom de båda arbetat med en liknande verksamhet men med en bredare inriktning, mot hälsa, såg de att det skulle vara helt rätt att fokusera på cykling.
– När man ringer till företag och säger att man håller på med hälsa får man ofta som svar att ‘det där har vi redan tagit hand om’. Men om man säger att man håller på cykel och hur man får fler att cykla då blir svaret det omvända; ‘kom hit!’, säger Anders.

Han beskriver hur de uppfattade den allmänna inställningen till cykling i stan som farlig och svår.
– Men vi såg inget av det där själva. Det fungerade bra att cykla i stan, förutsättningarna skulle förstås kunna förbättras men på de flesta håll var det inga problem.

De beslutade sig för att ta fasta på det positiva med cykling för att få fler att välja hojen istället för framför allt bilen.

Deras första aktivitet var en kampanj i tävlingsform, där den egenutvecklade sajten cykeltilljobbet.se spelade en stor roll. Besökare registrerade sig och noterade sedan fortlöpande hur långt de cyklade och också hur många nya deltagare de värvade. Den som fick flest poäng under den första omgången vann en cykel.

Den senast omgången lockade cirka 4 000 deltagare och vårens upplaga har precis startat.

Men nu är företagets verksamhet alltså bredare. Det har varit ett stort intresse från företagens sida som gärna bjudit in de två cykelkonsulterna för att inspirera sina anställda till att använda cykeln mer. Ur företagens perspektiv handlar det till en betydande del om att få friskare och effektivare personal.

– Men vi anlitas också av Trafikverket för att bidra med vår erfarenhet när det gäller infrastruktur. Bland annat är vi inblandade i det stora E18-projektet i Kista, där vi har kartlagt vilka stråk som fungerar bäst för cykelpendling till och från Kista. Jag har för övrigt just varit och skyltat en del av sträckorna nu, säger han.

Utöver att arbeta som rådgivare och inspiratörer har Cykelkonsulterna också en ambulerande cykelverkstad. De ställer upp ett tält utanför ett företag, Anders räknar upp ett tiotal som hittills nappat på idén, dit de anställda får komma med sina cyklar.
– På SEB i Rissne bokade vi in två dagar, men fyllde snabbt fyra. Trots att bara de som inte redan cyklar regelbundet prioriterades.

Den ursprungliga idén med en tävling som motivationshöjare har också utvecklats. I år anordnar Cykelkonsulterna Cykelgirot för första gången. Den liknar Cykeltilljobbet.se men riktar in sig mot företag. Tävlingen innehåller dessutom fler moment, bland annat en frågesportdel med frågor relaterade till Italien och den klassiska, stora cykeltävlingen Giro d`Italia som går samtidigt som Cykelgirot.

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. Nils skriver:

    Utmärkt att Trafikverket anlitar Cykelkonsulterna. Samtidigt är det lite märkligt att Trafikverket måste ta hjälp utifrån för att ordna med skyltningen för cykel. Den kompetensen borde finnas internt inom organisationen.

  2. Mats skriver:

    Det beror på att det är Stockholm stads infrastruktur och Trafikverkets projekt (och pengar).
    Smidigt att de lyckats lösa det på detta sätt, istället för att ha vägarna oskyltade.

  1. 27 april, 2011

    […] på cykelelden är många och aktiva och det långt ifrån bara i Stockholm. Jag skrev igår om Cykelkonsulterna. Jag har tidigare nämnt Malmö-Lund på cykel, På två hjul i Nyköping. Simona Bava med […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *