”Efterfrågan har varit enorm”

Anna Haupt,

Anna Haupt, en av kvinnorna bakom luftkuddehjälmen.

Artikeln om den kommande luftkuddehjälmen Hövding gav upphov till många kommentarer, samtliga uttryckte viss skepsis kring produkten. Bland annat förekom synpunkter på det vådliga i att ha en sprängladdning runt halsen och huruvida den skyddar på samma sätt som en traditionell cykelhjälm.

Cycleville STHLM fick en mejlintervju med en av upphovskvinnorna, Anna Haupt.

Varför har ni utvecklat hjälmen?
– Våren 2005 skulle jag och Terese Alstin påbörja vårt examensarbete i Industridesign på Lunds universitet. I samband med detta introducerades lagen om cykelhjälm för alla barn upp till 15 år i Sverige. Vägverket ville att lagen skulle omfatta även vuxna cyklister.

– Vi använde inte cykelhjälm då, av massor med olika anledningar, och uppfattade lagen som ett hot. Vilket sa enormt mycket om dagens utbud av cykelhjälmar. Vi bestämde oss för att använda examensarbetet i industridesign till att se om det gick att förbättra cykelhjälmen, så radikalt att cyklister gärna började skydda huvudet i trafiken, även utan hjälmlag.

Vilka var de främsta utmaningarna?
– Att ta fram den banbrytande tekniken har tagit över sex år. Vi har iscensatt tusentals cykelolyckor genom åren, med stuntutövare och krockdockor, för att hitta det unika rörelsemönstret i en cyklist. Vi har varit envisa.

För vilken typ av cyklister är den tänkt?
– Hövding är till för stadscykling och viss landsvägscykling med vanliga cyklar av standardmodell, typ 26 och 28 tums. Den är inte till för extremcykling, som bmx-cykling, enhjulingar eller downhill.

Hövding cykelhjälm

Skalet är avtagbart och tvättbart.

Blir det inte varmt med en tjock krage runt halsen – i synnerhet på sommaren?
– Hövding sitter löst runt halsen, vilket gör att fartvinden lätt kan passera innanför kragen. Skalet på kragen går lätt att ta av och tvätta om det blir svettigt. Men är det 30 grader ute, så visst är den varmare än inget alls.

Flera av Cycleville STHLM:s läsare är skeptiska till att ha något med en ”sprängladdning” runt halsen. Kommentar?
– Vi använder oss av en s.k. kallgasgenerator utan krut. Till skillnad mot de flesta airbagsystem i bilar som innehåller krutladdningar eller både krut och gas i kombination, så använder Hövding endast kall gas – helium – för att fylla airbagen. Detta gör Hövdings uppblåsning långsammare, tystare och mjukare. I bilindustrin krävs snabbare och mer explosiva airbagsystem pga högre hastigheter, vilket gör att de måste använda krut.

– Hövdings gasgenerator används faktiskt redan i en motorcykelhjälm (APC), där en airbag blåser upp nedanför den vanliga motorcykelhjälmen för att skydda nacken på motorcyklisten, den teknik vi använder finns redan på marknaden.

Hur har ni testat effekten av hjälmen?
– Gas är optimalt som skyddande material. Den har en mycket mjuk och skonsam stötupptagningsförmåga. Airbagen håller gastrycket konstant under flera sekunder och klarar därför flera huvudislag under samma olycka. Vi har under hela utvecklingstiden gjort hundratals tester för att ta fram bästa tänkbara skyddsprestanda för en cyklist.
Skyddar den lika bra som en bra traditionell hjälm?

– Hövding CE-märks enligt samma krav som ställs på alla cykelhjälmar. CE-märkning innebär att produktens prestanda har testats och godkänts, och det är ett krav för att få sälja skyddsprodukter i Europa.

Det är en tekniskt intressant produkt, men hur ska ni övertyga köpare om att en sådan annorlunda produkt är säker, praktisk och värd de 3 000 kronor den enligt uppgift kommer att kosta?
– Vi är ett litet företag med knappa resurser för marknadsföring. Hövding är en cykelhjälm som enligt oss är överlägsen dagens cykelhjälmar på många områden: den kan anpassas efter ens personliga klädstil med olika skal, den förstör inte frisyren, den går att vika ihop och stoppa ner i väskan, du kan ha mössa samtidigt, och den ger ett optimalt skydd för huvudet i en olycka

– Hittills har trycket på förbokning via vår hemsida varit så stort att vi har fått stänga ner funktionen. Det är faktiskt inte bara teknikintresserade personer som bokar, utan också de fåfänga – och handen på hjärtat, vem är inte det? 🙂

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. Jag är positiv till alla innovationer som gör att man fortfaranade kan känna vinden i håret när man cyklar. Priset och tyngden är väl det jag är lite skeptisk till. Å andra sidan så kan ju folk lägga 1800:- på ett par jeans så varför inte.

  2. Henrik skriver:

    Nej, det kanske blir en flipp trots allt. Jag är hur som helst nyfiken på att pröva en sån där krage så att jag kan bestämma mig för om jag ska vara skeptisk eller positiv 😉

  3. Paul skriver:

    En helt onödig produkt. Det är ju inte farligt att cykla till att börja med. Ett par jeans för 1800 gör att man ser snyggare ut, en fet krage i plast gör knappast det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *