Airbag för huvudet kommer i höst

Cykelhjälm Hövding

Den har synts här och där på bilder, presenteras ofta som något revolutionerande. Den ska få fler att använda skydd för huvudet när de cyklar. Och uppmärksamheten kring den har varit enorm världen över. Det handlar om cykelhjälmen som inte sitter på huvudet, utan som en krage runt halsen.

När olyckan är framme vecklar ”hjälmen” ut sig med hjälp av en gasgenerator, och skyddar huvudet, är tanken. Hjälmen väger drygt 700 gram och drivs av ett batteri som måste laddas upp efter 15 timmar.

Nu skriver Sydsvenskan att företaget bakom hjälmen, Hövding Sverige, får 30 miljoner kronor för att få ut produkten på marknaden. 20 miljoner av dessa kommer från Statliga Industrifonden.

När hjälmen kommer ut i butikerna i höst skrivs 3 000 kronor på prislappen. Hos Cycleville STHLM väcker den tre fyra frågor.

  • Vill folk ha en stor, tjock krage i varma sommaren?
  • Vill folk ha ytterligaren pryl som måste laddas upp?
  • Är folk beredda att betala 3 000 kronor för den?
  • Skyddar den verkligen?

7 kommentarer

  1. 1) Nej, det blir varmt om sommaren och det är fortfarande inte farligt att cykla.
    2) Det gör ju cyklingen ännu mer komplicerad när det gäller korta sträckor.
    3)Det är mycket pengar och när den väl har blåst upp sig måste man köpa en till eller kan den användas igen??
    4)Att se sig för är fortfarande bästa skyddet och det kostar ingenting.
    Något köp för egen del blir det inte, men jag tror ändå den skyddar mer än hjälm.

  2. Har för mig att en airbag bla. består av en sprängladdning. Vill man ha den runt halsen. Påminner om en gammal filmklassiker: http://www.imdb.com/title/tt0103239/

    Personligen skulle jag satsa 3000 på service av cykeln i 5 år, eller kanske en helkväll på Sjögräs med god mat och vin, eller en helg på Yasuragi, eller…

  3. Känns inte seriöst! Själv landar jag nästan alltid på ansiktet. Har slagit ut tänder, brutit näsben och skrapat upp hela sidan flera ggr. Så det verkar som konstruktören inte litar på sin egen produkt och velat skydda sig mot stämningar från folk som löst kragen av misstag! Bättre om de gjort som tillverkare av MC-hjälmar och byggt in den i en hjälm och att en ”gardin” kommer ut och skyddade nacke och ansikte! Dessutom lär priset bli 3-5ggr vad en hjälm kostar, den har ett batteri som måste laddas och slås på varje gång. Frågan alla ställer och som de inte svarar på är vad som händer ifall den utlöses av misstag? Går den då att ladda om och vad kostar det…?

  4. Instämmer med Cleo!

    Lägg 30 miljoner på bättre cykelbanor så fler kan cykla. Var det här eller hos Erik Sandblom? en graf från Holland där ju fler som cyklar och längre desto färre olyckor UTAN hjälm. Sverige är tydligen ett trygghetsknarkande land utan vetenskaplig grund. Sverige behöver fler cyklister UTAN hjälm. Jag tippar på flopp!

  5. Håller med Cleo och POVelo.
    Cool teknik, men helt onödigt för en vanlig cyklist. Antar att den är ämnad för vardagscyklande och inte downhill eller landsväg. Varför krångla till något så enkelt som att cykla med en massa prylar…. kanske de vill tjäna pengar på folks rädsla? Kan lyckas.

  6. @Paul. Du nämner något intressant, nämligen att airbag är som en sprängladdning. Då tänker jag spontant på hur denna uppladdade generator stör halsen funktioner och den livsviktiga sköldkörteln. Vi vet t.ex att ett alltför ivrigt användande av hjälm kan ge huvudvärk p.g.a tryck mot skalpen
    (se FASS) så vad kan då detta ge för skador på de inre organen?

1 trackback / pingback

  1. ”Efterfrågan har varit enorm” Cycleville STHLM

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*