Begränsa hastigheten på cykelbanor – eller?

Foto by -kc-
Foto: Flickr -Kc-

På Golden Gate-bron kommer hastigheten för cyklister att begränsas till 16 km/h. Och 8 km/h kring tornen som schabraket hänger i. Åtminstone om de som ansvarar för bron får som de vill. Cyklisterna rasar.

Förslaget om hastighetsbegränsning kommer givetvis inte ur tomma intet. Tydligen inträffar det regelbundet olyckor när cyklister krockar med turister eller kör omkull på grund av hård vind och dåligt underlag. Bron används flitigt av pendlare och deras höjda röster mot förslaget har gjort att beslutet har skjutits upp i väntan på mer information från bland andra cyklister som använder bron.

Nå, det är i amerikat. Hur ser det ut här? Så länge cykelbanor inte breddas eller åtminstone skiljs från gångbanor skulle det rent objektivt vara på sin plats med hastighetsbegränsningar. Samtidigt vore det döden för cykelbanan och säkert hyggligt avtändande för en och annan vardagscyklist.

Är idén om hastighetsbegränsning på cykelbanor korkad? Eller finns det något förnuft i den?

(2006 tyckte DN att idén åtminstone hade en stark humoristisk potential och skrev detta.)

Du gillar kanske också...

6 svar

  1. Björn Åslund skriver:

    Se till att separera cyklister och gångtrafik med tydligt markerade cykel- respekttive gångbana, så kanske olyckorna blir färre. Då blir det tydligare vem som har ansvaret, om en olycka händer, vilket kanske leder till skärpning från både cyklister och gångtrafikanter.

  2. Marcus skriver:

    En av de bästa sakerna med cykling är att det är så okomplicerat. Med förslag som detta blir det helt plötsligt komplicerat att cykla. Kommer det krav på hastighetsmätare på cykel? Efter det körkort? Då är vi helt plötsligt långt från det cykeln är så bra på; att vara ett billigt och enkelt transportmedel som alla kan använda, oavsett kön, ålder, rikedom och social status.

  3. Gustav skriver:

    Man kan väl fortfarande bli dömd för vårdslöshet i trafik även om man inte har körkort. dvs hålla för hög fart när det är olämpligt, både med bil och cykel. Hastighetsbegränsning verkar onödigt. Funkar polisens laser på en cyklist?

  4. NiklasN skriver:

    Reagerar reflexmässigt likt Charlton Heston och väser fram att man får vrida bockstyret ur mina stela kalla händer…

    Men visst är det så att något måste göras åt delar av cykelstråken i stan. Men en ren hastighetsbegränsning utan att få något i retur kommer inte att verka främjande på pendlingssituationen. Snarare kommer bilvägarna att tas i anspråk i större omfattning.

  5. Johan Erlandsson skriver:

    För gående är det generellt inte alls trevligt med snabbgående trafik. Tunga fordon kan man förstås dö av, men cyklister i 30-40 km/h är inte så avslappnande heller om de är för nära. Håller med Björn om att man behöver separera fotgängare och cyklister om man ska kunna cykla på lite snabbare. Att göra om bilvägar till kombinerade bil- och cykelvägar, med plats för både långsamma och snabba cyklar tror jag på. De långsamma cyklisterna får hålla till höger, och de snabba kan hänga med biltrafiken. Biltrafiken får krav på sig att anpassa sig till cyklisterna. Kanske kan det vara lämpligt med en hastighetsbegränsning på såna kombinerade bil- och cykelgator också, pga av riskerna med tunga bilar i kombination med cyklister? På separata cykelbanor behövs nog ingen hastighetsbegränsning, viktigt dock att det finns plats för båda långsamma och snabba cyklister.

  6. Simon skriver:

    Gör alla Stockholmsbilvägar till enkel riktad, bygg bredare cykelbanor, en bana för långsammare cyklister och den andra är för De som har bråttom och är jäkligt stressade eller vill visa sina växlar/elmotor.

    Vänta här, Varför ska man vara stressad även i trafiken? räcker det inte med allt annat? eller måste jag vara 30 sek tidigare på jobbet ? låt stadscyklingen vara en njutning och inte en tävling. Det finns bättre ställen för träning än Stockholms innerstad.
    TACK.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *