Cyklisten – den ofrivillige miljöhjälten

Jag vill inte vara miljöhjälte. Alltså, jag vill inte se mig som miljöhjälte. Det skulle inte kännas äkta. Jag kör bil då och då. Jag flög i förra veckan. Visserligen första gången på sex år, men jag flög. Om jag hade pengar skulle jag förmodligen köpa lite mer än jag behöver. Men jag är cyklist.

Alla cyklister är miljöhjältar. Vare sig de vill det eller inte. Trots att var och ens egen cykling inte gör någon som helst skillnad för miljön. Den har ju tvivelsutan ingen direkt påverkan på luftens kvalitet. Vi kunde lika gärna sitta i feta SUV:ar och vagga fram till och från jobb eller köpcentrum.

Men även om just vår egen cykling inte påverkar miljön så gör tusen människors cykling det. 100 000. En miljon. Och om inte en cyklar kommer inte hundra att göra det.

Visst, det är barnsligt enkel logik och vi har hört det förr i olika varianter. Ändå hör jag ibland just att vad vi gör här i Sverige för att minska nedskitningen av planeten inte spelar någon roll. Vårt bidrag är högst marginellt i jämförelse med vad Kina, Indien och andra länder bidrar med i fråga om skadliga utsläpp och ökande energianvändning.

Så vad skulle cykelpendling och annan vardagscykling kunna åstadkomma för miljön? Det är bara att följa den barnsligt enkla logiken. Om jag cyklar och berättar om det för andra kanske tre-fyra andra prövar det. Om två av dem i sin tur fastnar för det och fortsätter kanske tre-fyra av deras bekanta prövar det. Då är vi sådär fem-sex som låter bli att bränna olja eller göra av med annan energi.

Kedjan fortsätter givetvis, under förutsättning att infrastruktur och annat uppfyller de behov och förväntningar som i synnerhet vardagscyklister utan särskilt cykelintresse har.

(Vi försökte faktiskt ta tåget i förra veckan, men det skulle bli tre gånger så dyrt … :-))

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. David skriver:

    Det handlar nog om att göra en stad till ett ställe där så många som möjligt använder cykel och att det satsas djärvt på cykelinfrastrukturen. Precis som vi cykelbloggare ofta relaterar till Köpenhamn och använder det som bra exempel så kan andra länder ta efter och inspireras. Därmed så påverkar man även på global nivå.

  2. simon skriver:

    Köpenhamn ta insperation från Amsterdam, där cykel satsning började på 19xx.
    http://www.youtube.com/watch?v=Ojp4WjkXUwg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *