Möt fyra tungviktare från Holland

De är tunga. Byggda helt i stål. Du sitter upprätt på dem och de går långsamt. Ändå är cyklarna från De Fietsfabriek före sin tid. Åtminstone här i Stockholm.

I sitt ursprungsland Holland ligger de helt rätt i tiden. Jag misstänker att de alltid har gjort det. För de här cyklarna passar holländarnas cykelvanor. Som i mångt och mycket faktiskt påminner om stockholmares bilvanor. När många av oss tar bilen så fort vi ska längre än vad som uppfattas som bekvämt gångavstånd tar holländarna, i synnerhet de som bor i städer som Amsterdam och Utrecht, cykeln. När vi ska flytta något skrymmande eller för den delen våra barn tar vi bilen. Holländarna tar ofta cykeln.

Samtidigt som cyklar från holländska De Fietsfabriek verkar vara före sin tid i Stockholm är de på något sätt tidlösa. Följer inget mode eller någon cykeltrend.

De kan uppfattas som otympliga och dyra. Men efter att ha prövat några modeller inser jag att de är allt annat än detta. Det är förvånansvärt smidiga att köra och priset, ja, med tanke på vad cyklarna kan ersätta och hur länge de bör hålla är de inte särskilt dyra.

Här några reflektioner efter korta provturer av fyra spännande De Fietsfabriek-modeller. Jag nämner inte växelsystemen helt enkelt eftersom de är av bästa sort för cykeltypen, inkapslade och nästan underhållsfria. Utväxling kan du i viss mån välja själv på samtliga cyklar.

996

Defiets Bakfiets 996

Om du har följt Cycleville STHLM vet du att jag är en hårdnackad Bullitt-fan. De Fietfabrieks motsvarighet påminner om Bullitt, eller snarare om den Long John-cykel som har stått konceptuell modell för Bullitt. Men 996 skiljer sig i konstruktionen på så många punkter att den inte har särskilt mycket gemensamt med en Bullitt. Åtminstone inte när du kör den.

Sittställningen är upprätt, vilket är en utmärkt ställning för kortare avstånd som det ofta rör sig om i stan. Du har bra koll på trafiken och cykeln är lättmanövrerad. Däremot får man inte ner lika mycket kraft i pedalerna som om man har en mer framåtlutad ställning. Och motvind blir svårare att smita undan. Eftersom cykeln är byggd i stål är den också avsevärt tyngre än en Bullitt och det märks också tydligt när du kör den. Men det går ju alltid att stå upp och en 996 är såvitt jag förstår inte tänkt att kunna köras på samma sätt som en Bullitt.

Vad som inte syns på bilden är cykeln saknar övre ramrör, vilket gör att det är enkelt att kliva av och på cykeln.

De Fietsfabriek 996

Stabilt. Till och med staget som håller stänkskärmen, som i sig är i plåt, är osedvanligt kraftig. Rullbromsen tar inte lika bra som en rejäl skivbroms, men duger gott.

996 är som tillverkarens övriga cyklar byggd helt i stål. Till och med pakethållare och stänkskärmar är av stål. Galvaniserat stål för att hålla rosten borta. . Konstruktionen är med andra ord gedigen. Dessvärre innebär det alltså att vikten är hög. Hur hög vet jag inte. Tillverkaren anger ingen vikt på sina cyklar, kanske för att de tror att det skulle skrämma en och annan cykelspekulant. Men vikten är faktiskt inte ett särskilt stort problem. Åtminstone inte så länge du använder cykeln som det är tänkt, för kortare avstånd och långt från Toscanas böljande landskap.

Jag provade att köra butiksägaren Simon Bouloussa i lådan, och även om accelerationen knappast var svindlande var det inga problem att hålla en hygglig stadsfart även i svaga uppförslut. En lite brantare backe gick också bra och hade nog gått ännu lättare om jag hade växlat ner ett snäpp.

Lådan klarar 100 kg last och pakethållaren bak 80.

Tyngden hos cykeln gör att färden är stabil och nästan  limousinlik. Man glider fram på en 996 och den sväljer ojämnheter förbluffande bra, vilket till också beror på det långa avståndet mellan hjulen (hjulbasen).

996 finns också i en något kortare version och heter då 995

Filibus

Defiets Filibus

En lite smidigare variant av lastcykel är Filibus. Bortsett från att den har ett betydligt roligare namn än 996:an är den också mer lik en vanlig cykel. Både till utseende och i hantering. Men den har en längre hjulbas och det utnyttjas för att få plats med en rejäl låda framför styret. Jag har sett bilder där det sitter två barn i lådan, så kapaciteten ska inte underskattas. Dessutom går lådan att byta ut. Den sitter med bultar i ett rejält underrede som klarar 80 kg. Det är för övrigt också maxvikten för pakethållaren bak.

De Fietsfabriek Filibus

Två stag ser till att framhjulet lyder dina styrrörelser. Det skulle nog ha räckt med ett, men överdimensionering tycks ligga i De Fietsfabrieks DNA.

I övrigt är cykeln liksom 996:a stabil och uppträder lugnt. Sittställningen är förstås upprätt och den lättare konstruktionen gör förstås att den är lättare att få fart på – och att hålla farten när det bär av uppåt.

Även den här modellen saknar övre ramrör och är alltså lätt att kliva på och av. Teoretiskt påverkar det också vridstyvheten i cykeln negativt, men det är inget som visar sig vid normal cykling. Cykeln känns stabil och trygg och kan definitivt funka som enda cykel i stan.

 


FF16

De Fietsfabriek FF 16

FF16 är ett monster. Här ser du cykeln och Simon Bouloussa, ägaren av butiken som säjer De Fietsfabriek-cyklarna i Sverige. Den har som synes tre hjul, är midjestyrd och tung som attan. Konstruktionen gör att den är rätt speciell att cykla på. Om du tycker att de andra cyklarna känns lite tröga att få fart på …

Men den spelar också i en egen liga. Den här kan du bygga om till ett mobilt glasstånd. Exempelvis. Du kan flytta ett halvt knattefotbollslag (nå, nästan) och köra hela semesterpackningen ända till Arlanda. Men som sagt, du får ta ordentligt med tid på dig.

Att svänga med en trehjulig cykel är en helt annan affär än att göra samma manöver med en tvåhjuling. I början känns det som om den ska välta, men det gör den inte i första taget. För säkerhets skull finns det två stopp som gör att du inte kan vrida framdelen – som är den du styr med – så mycket att cykeln välter i måttliga farter.

Cykeln är inte särskilt smidig, delvis för att den är så tung men också helt enkelt för att den är bred. Men om du behöver en hoj för riktigt mycket last är det här månne ett intressant alternativ. Och ja, den har riktigt låga växlar som gör att du inte behöver gå av och leda cykeln uppför backar – vilket jag knappast tror skulle vara möjligt med en välfylld låda.

AtyDe Fietsfabriek Aty

Det här är min favorit. Den heter Aty och är den mest bekväma cykel jag kört. Den går faktiskt hyggligt fort för att vara en traditionell cykel med upprätt sittställning. Och den rullar mjukt, stabilt och inbjuder verkligen till att cruisa stadens gator.

De Fietsfabriek Aty

Cykeln går att få med valfri text utskuren i plåten mellan de två övre ramrören. Very likable!

Även om det inte är en utpräglad lastcykel går det att få på en hel del prylar på den. 80 kg bak och 40 kg fram närmare bestämt. Eftersom lastflaket framför styret är fäst i själva ramen, som är förlängd för stabilitetens och kapacitetens skull, påverkas inte styrningen av lastens tyngd.

Stödet som gör att cykeln står upprätt gör att du kan lasta saker och barn på den utan att cykeln välter. Däremot skulle jag gärna se att stödet var ännu stabilare.

Om du vill ha en vanlig cykel för vanlig, cool stadscykling är den här ett givet val.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *