SJ svarar om cykel på tåg

Ulf Wallin, SJSom Cycleville STHLM skrev i förrgår utökar SJ antalet stationer varifrån du kan ta med cykeln på tåget. Men erbjudandet är tveksamt, enligt några kommentatörer, eftersom bara fyra cyklar per avgång tillåts. Vi frågad SJ:s presschef Ulf Wallin hur de har tänkt med satsningen.

Varför gör ni utökningen?
– Intresset för att ta med sig cykel på tåg ökar bland våra resenärer. SJ vill stödja en utveckling för hållbart och miljövänligt resande och därför har vi, sedan möjligheten att ta med cykeln på tåget återinfördes för tre somrar sedan, utökat möjligheten efterhand och i takt med efterfrågan. I år utökar vi med tio nya orter och förlänger säsongen rejält. Förra året stängdes möjligheten den 31 augusti, nu utsträcker vi det ända till den 10 december!

Hur mycket utnyttjades detta förra året?
– Det är fortfarande relativt få resenärer som utnyttjade möjligheten, det rör sig om något tusental.

Hur tänker ni när bara fyra cyklar per avgång får plats? I praktiken innebär ju det att man i sin reseplanering inte kan räkna med att få plats med sin cykel.
– Det är det utrymme som finns ombord på tågen, dessvärre. Av säkerhetsskäl kan vi inte låta cyklar stå i gångar eller inne i sittsalongerna. Riskerna för olyckor vid inbromsningar är problem vid evakuering av tåg är alltför stor.

– År 2001 bolagiserades Statens Järnvägar och godstågsdelen lades i ett helt nytt fristående bolag, Green Cargo. SJ AB kör sedan dess enbart passagerartrafik. Eftersom vi inte längre har godsvagnar så kan vi helt enkelt inte ta med fler cyklar per tåg. Eftersom vi kör ett antal avgångar per ort och dag så kan man boka en senare eller tidigare avgång om cykelkvoten redan är uppfylld på det tåg som man först tänkt ta.

Vilka tror ni utnyttjar den här möjligheten?
– Alla som är intresserade av cykelsemester. Det rör sig om allt från pensionärer till barnfamiljer med tonårsbarn.

Kommer ni att öka antal cyklar per avgång?
– Det går tyvärr inte i dagsläget, se svaret ovan.

Vad säger ni till dem som tycker att det här bara är en tom gest?
– Se svaret på första frågan. Vi utökar kontinuerligt både antal städer där man får ta med sig cykel samt tidsperioden. Vi följer varje år noggrant hur efterfrågan av den här servicen utvecklas. Om fler resenärer vill ta med sig cykel så tittar vi på möjligheten att utöka ytterligare. Vår begränsning ligger tyvärr i tågvagnarnas konstruktion.

– De är maximerade för antalet resenärer och utrymmet för extrabagage som cyklar, barnvagnar osv är dessvärre därmed begränsat.

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. David skriver:

    Härligt att du följer upp med utfrågning. Det är nog lite som med cykelvägar. Finns dom inte, eller bara några få, så väljer folk inte cykel. Om det finns fyra cykelplatser på tåget kommer inte efterfrågan igång eftersom folk aldrig kan lita på att få en plats. Man måste först erbjuda kunder nånting och sen får man se hur stor efterfrågan är. Hur hade det gått för till exempel mobiloperatören tre om till en början bara hade fyra abbonemang att sälja för att kolla efterfrågan?

  2. Björn Åslund skriver:

    Det finns bussbolag som tar cyklar. Jag har skickat cykeln med Swebus Express, som täcker stora delar av landet. Men det var rätt bökigt, för jag var tvungen att packa cykeln i en kartong. Och själva transporten tog visst nästan en vecka från Helsingborg till Nyköping. Men det funkade!!

  3. Erik skriver:

    Just hemkommen från cykeltur i Europa som jag tyvärr var tvungen att avbryta pga trasigt knä. Åkte tåg hem genom Nederländerna och Tyskland. Inga som helst problem att ta med sig cykeln på tågen, bara att uppge att man har en cykel vid bokningen. Inga problem att finna passande avgångar heller, nästan varje tåg (inte höghastighetstågen) verkade ha cykelvagnar (en fram och en bak i tåget). Man lastar själv i och ur sin cykel. När jag dock kommer till Malmö för vidare transport till Stockholm uptäcker man vilket U-land Sverige är på detta område. Endast två avångar i veckan Malmö-Stockholm kan ta cykel: en på måndag och en på”fredag. Dessutom måste dock denna bokas ett dygn i förväg! (jobbigt när man nyss kommit med färja från Tyskland). Ett särskilt företag har anlitats för att lasta in och ur cyklarna. Trots att jag såg att det fanns gott om utrymme i den för cykeltransport avsedda vagnen gick det inte för personalen i resekassan att boka någon plats (alltså en begränsning i datorsystemet) (Tack vare en supersnäll och flexibel SJ-konduktör kunde jag, och min cykel, dock åka med ändå hela vägen, vilket gjorde att jag slapp stanna fyra dagar i Malmö med min cykel och trasiga knä i onödan).

    Men så här kan vi inte ha det, SJ.

    Vem på SJ ska vi skicka på tåg/cykelsemester i Holland och Tyskland för att få till en ändring?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *