”Det blir fler och fler gamla cyklar”

Mats Öhrn på Haga Nygatan Cykel i Göteborg tjänar inte mycket pengar.  Men han drivs inte av pengar. Han drivs av kärleken till cyklar. Följ med Cycleville STHLM på ett besök hos honom.

– Vad vill du ha för det?
– Nej, jag lurar dig nästa gång istället.

Mats Öhrn må sakna vassa affärskvaliteter, men han har humor. Han har värme och hjälper gärna till. Som mamman som kom in med dotterns rasslande cykel och fick gratishjälp.

Sedan åtta år driver han cykelverkstaden Haga Nygatan Cykel i Göteborg.

– Jag sålde cyklar tidigare, men det blev en massa märken och skador på dem när man lyfte in dem och hade dem i butiken. Så jag släppte det. Nu reparerar jag bara cyklar.

Och det finns att göra. Till höger innanför dörren står ett femtontal cyklar som väntar på att tas om hand. Det är uteslutande gamla cyklar, en del så gamla som ett halvsekel.

– Det blir allt fler äldre cyklar i Göteborg, eller i alla fall hos mig. Jag tror det har att göra med att många blir arbetslösa och inte har råd att skaffa nya cyklar, eller att använda bilar för den delen.

Gamla cyklar rockar

Mats Öhrn, Haga CykelMats gillar gamla cyklar. Främst för att de är av bättre kvalitet. Han visar en Crescent från sent 80-tal, vilket i sammanhanget får betecknas som en modern cykel.
– Där, säger han och pekar på svetsen där ett av de dubbla ramrören möter bakgaffeln.
– Där brukar svetsen släppa och cykeln börjar gnissla och kännas som en gunga.

Det är sällan man ser en så typisk cykelverkstad som här. Eller snarare atypisk. Cyklar överallt. Verktyg. Cykeldelar, skruvar, beslag, muttrar, brickor. Mats mekanikern som står vid en bänk precis innanför dörren och justerar ett hjul i riktställ. Det märks att han är rutinerad. Pratar samtidigt som han gör hjulet rakt och runt igen.

– Jag tog över det här efter min svärfar. Tidigare jobbade jag som elektriker, men när han skulle sluta här släppte jag verktygen och tog över verkstaden. Det är kul, men långt ifrån lika lönsamt, säger han med uttryck som avslöjar att det sistnämnda inte bekommer honom särskilt mycket.

De flesta som kommer till Haga Cykel vill ha hjälp med punkteringar och skeva hjul. Mats är lite förvånad över hur lite folk kan, eller vågar. Det är ju inte särskilt svårt att fixa en punktering om man bara tar reda på hur man gör.

– Hej, jag skulle behöva låna en sån här … skruvgrej, jag behöver höja sadeln, säger en ung tjej som tittar in genom dörren.

– Fri företagsamhet ska uppmuntras, svarar Mats och räcker henne en skiftnyckel.

Hon tittar på den och nickar långsamt. Efter några ögonblick:
– Just det … skiftnyckel heter det där.

Haga Nygata CykelÄven om Mats skämtar om folks brist på kunskap blir han aldrig sarkastisk eller elak. Men när vi kommer in på ämnet Kina-cyklar blir han lite vassare.

– Jag skulle reparera ett hjul till en Kronan-cykel. De tillverkas i Polen och jag kontaktade dem för att beställa nya ekrar. Men de ville inte sälja det till mig. Jag skulle bli tvungen att köpa ett nytt hjul … säger han och skakar på huvudet.

Och Biltemas cyklar ger han inte heller mycket för. De flesta köper bara en cykel av dem, säger han och låter den efterföljande tystnaden tala sitt tydliga språk.

Utöver reparation bygger han också om cyklar. Bredvid verkstadsbänken står en Monark som har fått ett nytt framhjul med ett nav från Lifebike, ett nav som innehåller en elmotor. Pakethållaren är också utbytt mot en bred variant som rymmer batteriet.

Cykelns ägare kommer in genom dörren och frågar om cykeln är klar. Inte riktigt svarar Mats.

– Men du kan använda elmotorn utan att trampa nu! Titta, säger han och lyfter på framhjulet samtidigt som han trycker på strömbrytaren på styret. Hjulet snurrar igång.

Fixies hör inte hemma här

Ägarinnan ser lite tveksam ut. Hon känner förmodligen till regeln som säger att en elassisterad cykel inte får kunna köras med elmotor utan att man trampar. Då blir det en moped och hjälmlagen träder i kraft.

Men Mats är glad. ”Det har jag fixat!”

Men fixiecyklar rör han inte. Eller rättare, han bygger inte om cyklar till fixies.
– Det är en principsak. Lagen säger att du måste ha bromsar på cykeln.

Men om du monterar bromsar då?
– Då är det en fegcykel.

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. Erik Sandblom skriver:

    För mig som utomstående verkar det helt rätt att satsa på reparation och reservdelar framför nyförsäljning. Om fler cyklar till vardags så vill man att cykeln ska fungera, och efter ett tag vill man byta ut sadel, styre mm till något som passar lite bättre.

  2. Simon Kågström skriver:

    Påminner litegrand om vasastans cykelservice, som också drivs av en riktig profil (ett reportage vore kanon! :-))

    Själv är jag inte så händig, så jag lämnar in cykeln även för sådant som däckbyte. Vad jag förstår av Rune (på vasastans cykelservice) så är det bra fart på reparations- och servicejobben nuförtiden.

  3. Åke S skriver:

    Jag har en Crescent 50-tal som funkar bra. Knepet dock att få rätt sorts nya däck. Att 26 tum var olika långt var en nyhet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *