[blogg] Att köra mot rött lönar sig

Alla cyklister kör mot rött!

Har du hört den förut? Det är många ickecyklisters mantra. Cyklister kör som dårar och alltid eller ofta mot rött. Så låter det. Det stämmer naturligtvis inte.

Men jag bekänner gärna att jag kör mot rött ibland. Men bara när det är tomt, när jag bedömer att ingen annan påverkas av min rödkörning. Och jag har länge bestämt hävdat att det är ok att cykla mot rött i vissa situationer. Att det till och med är bra. För att det är det mest effektiva sättet att få till stånd en lagändring så att det blir tillåtet. Om ingen bryter mot en regel kommer den aldrig att ändras eftersom det inte finns någon anledning. Ålrajt, en hårdragning.

I DN idag bekräftar Per Ankersjö (C) just detta. Han säger: ”Som cyklist värnar man om frihetskänslan, och när man sitter på en cykel är det inte lika lätt att åka runt två kvarter som när man åker bil. Det riskerar att bli så att man struntar i regeln, och då är det bättre att under ordnade former se till att det blir lagligt.”

Så kör gärna mot rött, men var extremt försiktig och hänsynsfull om du gör det. Och säg inte att det var jag som uppmanade dig att göra det.


 

You may also like...

10 Responses

  1. simon skriver:

    Jag ” kör aldrig mot rött och kommer aldrig att köra mot rött ” *Blink*

  2. Krister Isaksson skriver:

    Trafikkontoret i Stockholm lät NTF genomföra en studie av rödljuscyklandet i Sthlm i början av 2000-talet. Det blev ett snitt på 20 procent som cyklade mot rött, mest män och alla budcyklister som observerades. Man kan således konstatera att 80 procent stannar för röd signal! Är det inte härligt med all denna okunskap och fördomar?

  3. NiklasN skriver:

    Det bästa med andras rödljuskörningar är känslan när man kör om dem hundra meter senare…

  4. Erik Sandblom skriver:

    Ännu bättre vore att ta bort några trafikljus. Då måste bilisterna sakta ner och se sig för lite mer. Takten i trafiken dämpas vilket gynnar fotgängare, cyklister och trevnaden.

  5. Anders skriver:

    Tycker inte att förslagen är bra. Tycker redan att det är för mycket som händer i korsningarna, utan att släppa på cyklister från ”fel” håll. Även om cyklisterna inte är i vägen för bilarna som kommer från vänster, så blir de en kognitiv belastning på förarna. Detsamma gäller vid enkelriktat.

    Tycker det finns en underliggande attityd hos oss cyklister att vi alltid ska ha rätt att komma fram, även när vår körbana är blockerad (av rödljus, andra cyklister, utsvängande buss eller vad som helst). Tänk om bilarna gjorde likadant! Tycker vi borde jobba för ett lugnare tempo och hänsyn istället för mer fri väg.

  6. Erik Sandblom skriver:

    Anders, jag håller med om att vi borde jobba för ett lugnare tempo och mer hänsyn istället för mer fri väg. Men är det inte precis det förslaget handlar om? Om det går igenom kommer innebörden av grönt ljus bli aningen mer otydligt än det är idag, det vill säga mindre fri väg för de som får grönt.

    Grönt ljus är ju allt annat än lugnare tempo och hänsyn, tvärtom säger det gröna ljuset att det är min tur och att jag ska köra. Alla som kommer ivägen för mig gör därmed fel. Därför tycker jag som sagt att man borde gallra bland trafikljusen och låta trafikanterna ta ögonkontakt istället. Kanske med lite fartgupp eller avsmalningar om det behövs.

  7. simon skriver:

    If you love life, why are you rushing through it ?

  8. Anders skriver:

    Det viktiga är att få cyklister att inse att de inte alltid kan köra på trots hinder, utan att ibland är det nån annan som har förtur. Idag tycker ”vi” att det är en katastrof om vi får vänta 30s vid rött ljus, och cyklar ut i förväg i korsningen (för att tjäna 10m och kanse 2s). Det är den attityden vi måste bekämpa, och jag tror inte att ”nu är rödljus inget hinder heller” eller ”jag får gena mot trafiken” är steg åt rätt håll.

    Det paradoxala är att för att få ett bättre cykelklimat så bör vi jobba för ett bättre trafikklimat överlag, till och med för bilister.

    Ibland vill jag bara säga till alla på Skeppsbron som hetsar mot rödljus, kör ut i biltrafiken eller inte släpper ut bussen trots att den blinkar: ”Ta det lugnt, du hinner nog till jobbet ändå! Kolla, solen skiner!”

  9. simon skriver:

    Amsterdam:

    För moped körare och cyklister som har hjälm på får dem köra i biltrafiken.
    Cyklister och moped körare utan hjälm få de köra bara i cykelbana

    Stockholm :
    ( ? )

  10. H skriver:

    Rödljus körning stämmer, men det värsta är att man håller på att bli överkörd hel jä’vla tiden. Cyklisterna skiter i gångare med barn, hund m.m.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *