Cykelbud som yrke – ett livsstilsval

Cykelbud från Bring i Trondheim.
Cykelbud från Bring i Trondheim.

Cykelbud – ett framtidsyrke? För somliga kanske. Men i så fall inte för den höga lönen. För den finns inte. Och den lön man får är knappast lättförtjänt. Men kanske för livsstilen, för möjligheten att få leva på cykeln, med cykeln. För att få röra sig varje dag i staden man älskar, och lära sig mer om den.

Andreas Jacobsson, ett av Stockholms mest erfarna cykelbud, berättar vad som krävs för att klara jobbet.

Andreas har arbetat som cykelbud sedan 1995 och är för övrigt också en av dem som säljer Bullitt-cyklarna i Sverige och kör själv en i jobbet.

Andreas Jacobsson, Ronin Messenger Company
Andreas Jacobsson framför Cycleville STHLM:s Bullitt.

Måste man vara elitidrottare för att klara jobbet?
– När jag började 1995 var det många elitidrottare som körde och de flesta tränade ganska hårt och hade jobbet som en slags extraträning. När jag sökte jobb fanns det budfirmor som frågade hur stora lår jag hade. De flesta var och är i viss mån tävlingsmänniskor med en stor portion envishet och ett tjockt pannben.

– Många har inte idrottat alls förutom på gymnastiken i skolan men utvecklas till fantastiskt duktiga cykelbud. Man behöver inte vara elitidrottare för att bli cykelbud men man tjänar ju mer pengar om man orkar mer.

– Varje gång jag har börjat som cykelbud på nytt (jag har haft flera uppehåll och jobbat i helt andra branscher) har det varit några veckor som man tror att man har feber varje natt innan kroppen vänjer sig.

Hur mycket jobb finns det egentligen?
– Antalet cykelbud växte under 90-talet innan e-mail tog över mycket av arbetet och då behövdes mer arbetskraft samtidigt som cykelbud utvecklades mer mot en livsstil snarare än ett ovanligt arbete. Idag är det mycket mer livsstilen som lockar än jobbet i sig tror jag.

Vad krävs utöver uthållighet och cykelintresse?
– Det underlättar om man har lokalsinne annars gäller nog samma kriterier som i de flesta serviceyrken.

Vad tjänar man?
– Som i hela budbranschen finns det variationer av om man jobbar som egen åkare med oftast en enskild firma eller om man jobbar som anställd. Under slutet på 90-talet kunde man tjäna riktigt bra men det är annars ett jobb som betalar ganska dåligt.

– Marknaden lever kvar i 90-talet men ser helt annorlunda ut. Då var volymerna gigantiska med högre priser än idag. I dag är volymen cykelbud mindre men priserna är lägre eller på samma nivå som för tio år sedan.

– Det är idag ganska hög omsättning personal och jag vet inte vad man tjänar på samma sätt längre men jag gissar att man i snitt på ett helt år (de flesta jobbar inte ett helt år) tjänar upp till 20 000 per månad före skatt.

– Arbetet är starkt bundet till konjunkturen och man känner tidigt tidigt av förändringar.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*