Låt inte tjuven avgöra ditt cykelval

Varje år stjäls det 60 504 cyklar. Nej förresten, varje år anmäls så många cykelstölder. Mörkertalet torde vara enormt. Simon Bouloussa på cykelbutiken De Fietsfabriek hör många som inte vill köpa en lite dyrare cykel eftersom de är rädda att få den stulen. Cycleville STHLM hör ofta samma sak.

Men du behöver inte vara orolig. Det går att skydda sig effektivt mot cykeltjuvar.

Det är beklagligt att människor inte vill köpa en dyrare cykel av rädsla för att den ska stjälas. En sådan cykel är i princip uteslutande en bättre cykel. Den är lättare att cykla på. Den håller längre. Den är roligare att cykla på. Och kommer därmed används oftare. Vilket gynnar såväl privatekonomin och hälsan som humöret.

Men är det sant att dyrare cyklar automatiskt stjäls oftare? Det är möjligt, rentav troligt, men det hänger snarast ihop med att cykeln inte låses på ett säkert sätt. En cykel som låses med rätt lås och på rätt sätt är oerhört svår att stjäla. Dessutom finns det ofta andra cyklar intill som är lättare byten och som tjuven hellre väljer att ge sig på.

Så hur vinner man kampen mot tjuven? Cycleville STHLM tänkte ta på sig professorshatten och dela ut lite förnumstiga tips. Betrakta det här inlägget som en utgångpunkt – en bra sådan – och kom gärna med egna förslag eller synpunkter.

Nå, vi låter professorn (som för övrigt påstår att han bara fått en cykel stulen en gång – och då hade han glömt nyckeln i låset) inta podiet.

Abus Steel-o-Flex 1000

Abus Steel-o-Flex 1000. Ett av få SSF-godkända vajerlås.

En grundförutsättning för att slippa få sin cykel stulen är att låsa fast den i något som inte går att flytta. En fastgjuten stolpe eller annan kraftig konstruktion förslagsvis. En annan förutsättning är att du måste använda lås som inte går att forcera, eller som tar väldigt lång tid att forcera.

Det låter självklart, men efter en snabb blick på vilken som helst samling parkerade cyklar tycks det vara rätt få som har knäckt det här.

Så vad är ett bra lås? Det finns tre varianter som kan användas för att låsa fast cykeln:

  • vajerlås
  • kedja eller vajer med hänglås
  • bygellås

I princip är vajerlås mindre säkra än bygellås. Och ett smalt bygellås är i regel säkrare än ett vidare lås. Ett sådant kan tjuven forcera genom att använda en slags domkraft och bända sönder låset. Eftersom ett sådant verktyg inte får plats i bygeln på ett smalare lås måste tjuven hitta andra, betydligt svårare sätt.

Väljer du kedja och hänglås ska det vara sådana som är specifikt tillverkade som lås just för cykel eller motorcykel. Professorn är osäker på om det finns något sådant som är godkänt av SSF, men åtminstone Onguard Beast borde vara det.

Lyckligtvis behöver du inte själv bedöma hur bra eller dåligt ett lås är. Svenska Stöldskyddsföreningen (SFF) har gjort det åt dig.

Abus Futura

Abus Futura. Ett smalt bygellås i toppklass.

Säkra lås är alltså sådana om SSF har godkänt, även om alla SSF-godkända lås förvisso inte är lika säkra. För övrigt måste du ha ett godkänt lås för att få ersättning från försäkringbolaget om cykeln trots allt skulle bli stulen. Här finns en lista över samtliga godkända lås.

Fyra SSF-godkända lås
Abus har dessvärre en närmast monopolistisk ställning på svenska marknaden för riktigt bra lås. Å andra sidan lämnar de stöldgaranti, vilket innebär att du får 1 000 eller 2 000 kronor i ersättning om din cykel stjäls när den är låst på rätt sätt med låset.

Tips för säkrare parkering

  • Lås alltid fast cykeln i ett stabilt föremål som inte går att såga eller flytta
  • Lås cykeln tätt mot stolpen eller vad du nu fäster den i
  • Lås fast cykeln så att låset går genom både ramen och framhjulet. Framhjul är visserligen inte särskilt märkvärdiga, men rätt bra ändå.
  • Använd ett fast monterat lås för bakhjulet, eller en vajer som låses med bygellåset.
  • Ju fler lås du användare desto svårare blir den att stjäla.
  • Parkera inte cykeln på samma ställe varje gång.
  • Välj en väl upplyst och befolkad plats.
  • Notera ramnummer och ta gärna en bild på cykeln också.
  • Gör din cykel personlig så att den får ett unikt utseende och blir lätt att känna igen.

 

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Henrik Ahlen skriver:

    Bra tips, men jag har aldrig förstått varför det inte verkar finnas en enda cykelfabrikant som har en cykel med integrerade, säkra lås? Ingen skulle köpa en bil utan inbyggda lås, varför ska lås vara extra tillbehör även till de dyraste cyklarna?
    Lösa lås blir tyngre, fulare och bökigare att använda än om man byggde i lås i ramen.

Lämna ett svar till Henrik Ahlen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *