Möt en holländsk cyklist i Stockholm

Ulla Hamilton borde prata med Remy Waardenburg. Och lyssna och lära av honom. Han vet hur förutsättningarna för ökad cyklism skulle kunna förbättras avsevärt med tämligen enkla medel. Remy är Cycleville STHLM:s första holländska ambassadör. Här delar han med sig av sina erfarenheter från sin dagliga stockholmscykling ur ett holländskt perspektiv.

Remy Waardenburgs 5 tips

Inga kombinerade gång- och cykelbanor

Röda cykelbanor

Bygg nya cykelbanor för ett sammanhängande nät.

Underhåll cykelbanor så att beläggningen förblir bra

Sensorer och knappar vid trafikljus bör sitta i cykelbanan respektive vara nåbara från cykelbanan.

Hur länge har du cyklat?
– Jag har cyklat i hela mitt liv. Från bostaden till matbutiken till skolan till affärerna till en stad någon mil borta. I Holland tar man cykeln för korta sträckor, man går sällan och bilen tar man absolut inte  eftersom det ofta tar längre tid och det är svårt att parkera.

Varför cyklar du?
– Jag cyklar därför att jag tycker det går smidigt, snabbt och eftersom jag kan stanna var jag vill för att se mig omkring. Det gör det till ett mycket mer flexibelt sätt att transportera sig.

– Dessutom är det bra för hälsan också, jag har märkt att det är mycket lättare att hålla vikten nere när man vardagscyklar!

Hur mycket cyklar du?
– Jag cyklar varje dag från Västberga via Årstaberg till Hammarby Sjöstad. Det blir nog ungefär 15 km om dagen när jag räknar med att jag ofta tar en sväng över Södermalm eftersom jag tycker det är så fint där.

– Det handlar mest om arbetsrelaterade resor men också resor till kompisar, till matbutiken eller bara för att det är skönt att cykla och se nya områden.

Skillnader mellan Stockholm och Holland enligt Remy

Bredare cykelbanor så att man alltid kan cykla parvis, eftersom cykling är en social aktivitet för många.

Alla nya cykelbanor utförs i röd asfalt så att det är tydligt för gående och bilister. Röd asfalt betyder verkligen röd asfalt och inte en färg som läggs på vägen som görs i Sverige.

Det finns inga kombinerade gång- och cykelbanor. En cykel ses om ett fordon och fordon bör inte blandas med gående. Om någon går på cykelbanan är det en gäst och ska akta sig för snabbare trafik. Samma gäller för cyklister på bilvägen.

Det är självklart att det inte finns parkerade bilar precis framför ingången till en cykelbana.

Trottoarkanterna och ingångar till en cykelbana är anpassade så att man inte studsar upp eller ner.

Väjningsplikt gäller bilister och cyklister. Eftersom cyklister anses vara ett fordon har de precis samma rättigheter som en bil.

Cyklister vet hur de ska korsa en väg i Holland. Det är svenskar väldigt dåliga på tycker jag. Då kan åka diagonalt eller står mitt på cykelbanan i väntan på att kunna korsa. Hopplöst. Antingen ställer man sig på korsningen medan man sträcker ut armen eller så får man korsa två gånger.

Bilister i Holland är medvetna om cyklister och skulle aldrig svänga till höger utan att titta.

Övergångsplatser är oftast upphöjda med tydliga skyltar för bilister OCH cyklister.

Det finns kontroller på att vägytan för cyklister är bra så att man inte har farliga gropar mm.

Cykelnätet är oftast bra konstruerat.

Inom bostadsområden är max. hastighet oftast 30 km/timmen

Farthindren är anpassade för cyklister så att de inte behöver sänka farten.

Hur är förutsättningarna för cyklister där du kör?

– Jag cyklar varje dag från Västberga till Hammarby Sjöstad. Det finns cykelbanor hela vägen, så det är rätt bra. Däremot så finns det många saker som irriterar mig, framför allt eftersom det är rätt enkelt att åtgärda. Exempelvis slutar en cykelbana på en trottoar utan möjlighet att korsa vägen.

– En annan brist är att det inte finns någon separering på bilvägen som är tungt trafikerad. Och mellan midsommarkransen och Årstaberg är cykelbanan smal men det finns många cyklister och gående, vilket ger upphov till många konflikter.

– Vid stationen Årstaberg korsar många gående och cyklister. Där bör trafikljus sättas upp för bättre säkerhet. Mot Årsta finns det en hel del gropar i vägen som gör att jag studsar upp och ner. Dessutom ofta bilar som parkerar på eller framför en cykelbana.

– Det finns ingen cykelbana mellan Årsta Torg och Gullmarsplan …

– Vid rondellen nära Gullmarsplan förstår inte bilar att jag har företräde. Sedan är det en cykelbana mot Gullmarsplan som är bred men där det finns många gående och dessutom en gymnasieskola. Det uppstår mycket konflikter mellan gående och cyklister.

– Mot Hammarby Sjöstad går det rätt bra förutom att trafikljusen vid en korsning är dåligt planerade. När jag kommer fram till Hammarby Sjöstad finns det ingen parkering.

Dåligt ställe att parkera på, tycker Remy.

Hur märker du att kommunen arbetar för ökad cykling?
– Jag märker ingenting av det. De fortsätter på samma vis, även vid nya cykelbanor. Det har tagit bort cykeldagen. Det är fortfarande pinsamt uppenbart att kommunen ger absolut prioritet åt bilister.

Vad borde de göra?
– Kommunen bör planera för nya och befintliga cykelbanor utifrån vissa ramar. De borde ha en checklista: konflikterar olika trafikslag, finns parkering, är det tydligt skyltat, är bredden tillräcklig etcetera. Då blir det bra från början!

Beskriv ditt konstigaste cykelminne.
– För ett tag sedan så gick det två äldre kvinnor mitt på gång- och cykelbanan. Jag plingade men de reagerade inte. När jag långsamt tog mig förbi dem på höger sida så skällde de ut mig. ‘Du kan väl plinga först?’

Använder du hjälm?
– Nej, jag använder inte hjälm.

Borde vi ha en hjälmlag?
– Nej, hjälmlag skall inte införas tycker jag. Det finns inte tillräckligt med forskning om att hjälm skulle öka trafiksäkerheten i stort för cyklister. Såklart skulle andelen allvarliga hjärnskador minska men det är bara en del av alla olyckor. Det är ett för lätt sätt att bli av med ansvaret från regeringens sida. Regeringen bör planera för bättre infrastruktur och även lagar som gäller bilister och cyklister. Det är helt okej att bötfälla cyklister som inte har ljus, som kör mot rött ljus, etc. Det hjälper nog mer

 

1 kommentar

1 trackback / pingback

  1. Han vill demonstrera mot parkering i cykelbana Cycleville STHLM

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*