Studio 1 featuring cykelbana i motorvägsstil

Som jag brukar säga, vi går mot bättre tider. Det finns ännu olyckskorpar och de dunkelt seende som klagar på att cykeln aldrig prioriteras, aldrig betraktas som ett transportmedel. Det har varit en sanning alltför länge. Men nu stämmer det inte. Cykeln vinner terräng både bland folket och hos de styrande.  Ändå blev jag positivt överraskad när jag hörde att Malmös planerade cykelväg mellan Malmö och Lund togs upp i P1:s Studio 1.

Det är ett långt inslag där vi bland annat får lära oss att det var just mellan Malmö och Lund som Sveriges första motorväg – för bilar – byggdes. I inslaget pekar initiativtagaren till cykelvägen, Karin Svensson Smith (MP), på något som få andra gör: farten är väsentlig.

Visst ska man njuta av livet och inte rusa för fort. Men när det gäller pendelcykling är farten väsentlig. Jag är övertygad om att cykeln kan konkurrera med bilen på sträckor över fem km, som av någon anledning ofta lyfts fram som en maxgräns för vad folk kan tänkas vilja cykla. Men då måste infrastruktur byggas så att det utan fara för fotgängare och cyklister går att köra sådär 30-40 knyck. Det är här den planerade cykelbanan mellan Malmö och Lund kommer in.

Mr Pendelcyklare of Skåne Marcus Ljungqvist pratar också klokt om pendelcykling i Studio 1-inslaget. Lyssna!

1 kommentar

1 trackback / pingback

  1. Länktips från sommaren | Cykelsmart – cykelblogg, cykeltrender, cykelmode

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*