”Befängt att gående och cyklister ska dela på samma yta”

Han cyklar. Han driver blogg. Han tycker och han vill och kan förändra. Rikard Söderberg är cyklisten som politiker lyssnar på. Möt honom i egenskap av Cycleville STHLM-ambassadör.

Hur länge har du cyklat?
– Jag har cyklat sedan barnsben, men sedan 20 år har jag tränat regelbundet på cykel. Sedan tre år cykelpendlar jag året runt men inte alla dagar i veckan.

Varför cyklar du?
– Jag cyklar av en enda anledning och det är att det är otroligt roligt att cykla. Jag älskar att vara på en cykel och gör det därför så mycket som möjligt. Jag har inga mål med cyklingen, men kör både längre motionslopp och cykelsemestrar varje år.

– En del träningskompisar tycker att jag borde prova på att tävla på gamla dar, kanske jag provar det. De positiva delarna med att cykla, i synnerhet konditionsmässigt, får jag på köpet. Men utan glädjen till cykeln skulle jag inte cykla.

Rikard Söderberg

På grusvägarna på landet får racern stå.

Hur långt brukar du cykla varje vecka – A-till-B-cykling?
– Jag cyklar ungefär 20 mil i veckan.

Vilken typ av resor handlar det om?
– Jag cyklar till och från jobbet i centrala Stockholm vilket är sex mil fram och tillbaka. Jag försöker att cykla minst tre dagar i veckan till jobbet och kompletterar med en längre träningsrunda på helgen.

Kompletterar cykeln bil eller har du ingen bil?
– Jag behöver bilen också, för våra resor och skjutsandet av barnen till deras aktiviteter. Jag använder inte bil i jobbet men skulle inte klara mig utan en bil. Försöker dock använda cykel så mycket som möjligt och skjutsar aldrig barn till skolan, de får också cykla.

– I min närmiljö sker alla resor med cykel, förutom veckohandling.

Hur är förutsättningarna för cyklister där du brukar brukscykla?
– Cykelbanan från Värmdö till centrala Stockholm är helt okej, särskilt genom Nacka kommun som är väldigt duktiga på att sköta om cykelbanorna under alla årstider.

– I Stockholm är förutsättningarna sämre, lösningarna för gående och cyklister lämnar mycket att önska och knutpunkter som Slussen och Tegelbacken fungerar ju inte med den mängd cyklister vi har idag. Stockholm måste ta av bilvägarna för att lösa detta.

– I Stockholm är det dessutom total avsaknad av cykelparkeringar. Kolla vid slottet, där finns det bussparkeringar stora som fotbollsplaner men ett litet ställ för fyra cyklar. Det är väldigt svårt i Stockholm att ställa ifrån sig en cykel. Detta är mycket bättre i Nacka och på Värmdö.

– På Värmdö har vi dock Grisslingerakan som är den sämsta lösningen för cyklister och gående i hela Sverige tror jag. Där skall vi samsas om en mycket smal trottoar vilket naturligtvis inte fungerar. Överlag anser jag att bilister visar rätt bra hänsyn till oss cyklister. Värre är det med yrkestrafiken, såsom lastbilar och taxi som inte verkar gilla cyklister. SL-bussar kör väldigt offensivt också.

– Men det jag är mest rädd för när jag cyklar i Stockholm är andra cyklister, det är många som inte följer några regler överhuvudtaget men det har blivit bättre i takt med att fler cyklar.

– Jag har tjatat på Värmdö kommun att bygga fler cykelparkeringar i anknytning till busshållplatserna och de har hörsammat detta vid mina barns skola där de nu har satt upp ett cykelställ med tak.

Hur skulle förutsättningarna kunna bli bättre?
– På Värmdö måste det till fler och bättre planerade cykelbanor. Vi måste också separera cyklarna från gående, det är helt befängt att cyklar och gående ofta skall dela på samma yta.

Hur upplever du att kommunen där du bor/cyklar arbetar för ökad cykling?
– Under de tio år som jag bott på Värmdö har i princip inget hänt vad det gäller cyklingen. Nu först byggs det en cykelbana till Strömma och jag vet att det finns visioner om fler cykelbanor men i denna kommun är beslutsfattandet en mycket omfattande och långsam process.

Hur klär du dig när du A-till-B-cyklar?
– Jag cyklar bara i cykelkläder, olika varianter för alla årstider.

Vilken är de största utmaningarna för dig som brukscyklist?
– Vintern är tuff, Värmdö och Stockholm är dåliga på snöröjning, Nacka sköter detta exemplariskt. I övrigt är det säkerheten, som cyklist måste jag hela tiden vara på min vakt och jag kan inte hävda min rätt eftersom det är jag som då råkar illa ut. Jag är nära svåra olyckor nästa dagligen på mina tre mil in till stan.

Beskriv ditt bästa eller konstigaste cykelminne
– Jag var tvungen att påtala för en cyklist att han betedde sig dåligt i trafiken en gång, sedan jagade han mig i cirka fem kilometer innan han gav upp, en mycket märklig människa.

Använder du hjälm?
– Ja.

Borde vi ha hjälmlag för vuxna?
– Nej

Rikard Söderberg

Rikard Söderberg kör helst sin racer. Och alltid i cykelkläder.

Du driver en egen blogg. Vad är syftet med den? Hur många besökare?
– Syftet var att skriva om förutsättningarna för cykling och försöka påverka i någon mån. Jag skriver också om annat som inte har med cykling att göra. Varje inlägg har cirka 100 unika besökare.

Hur länge har du drivit den och varför startade du den?
– Jag har drivit den i ett år ungefär, och jag ville med den försöka bidra till bättre förutsättningar för cykling och på ett positivt sätt beskriva det fantastiska med att cykla så att fler börjar cykla.

Hur har du lyckats påverka kommun och andra att skapa bättre förutsättningar för cyklister? Exempel?
– Jag vet att Nacka kommun har läst den och jag har skrivit om vissa problem längs med cykelbanorna och påtalat dessa även genom att direkt kontakta ansvariga och det har gett snabb effekt. Jag skrev många frågor till politiker i de tre kommuner jag cyklar igenom inför senaste valet och hörde mig för hur de ser på cykling och hur de vill utveckla möjligheterna för cykling. Jag fick svar från nästan samtliga tillfrågade.

– Jag har även skrivit om cykelrelaterade produkter där tillverkare har varit i kontakt med mig för att reda ut problemen.

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *