Tidigare cykelplaneraren: ”Stockholm arbetar inte längre aktivt för cykling”

Möt Krister Isaksson, under drygt tio år cykelplanerare på Stockholms stad. Han sa nyligen upp sig från sin tjänst och levererar nu hård kritik mot stadens sätt att arbeta för ökad cykling.

Hur länge har du cyklat och varför cyklar du?
– Jag har cyklat i över 30 år, tävling, motion samt arbetspendling och rekreation.

– Jag cyklar för att det är snabbt, smidigt och ofta kul och en njutning. Och inte minst för att det ger en stor känsla av frihet!

Hur långt cyklar du?
– Ungefär 25-30 mil i veckan, lite mindre under vintermånaderna. Det handlar mest om arbetspendling, och resor för inköp samt träning.

Har och använder du bil?
– Cykeln kompletterar bilen. Den används mest på helgerna för större inköp och längre resor eller utflykter.

Hur är förutsättningarna för cykling där du kör?
– Förutsättningarna är högst varierande, ibland bra, ibland riktigt urusla. Och det är just det som är problemet – det saknas en sammanhängande, konsekvent och väl fungerande infrastruktur för cyklister i storstockholm.

– Samspelet mellan trafikanter är också högst varierande, en del är observanta, hänsynsfulla och förstår att de ingår i en helhet och att helhetens funktion beror på de enskilda aktörernas agerande. Andra är totala idioter och enbart fokuserade på sig själva. Detta gäller inte enbart bilister utan även gående och andra cyklister.

– Förutsättningarna skulle kunna bli bättre genom att skapa en väl fungerande infrastruktur för cykeltrafik, jämställd den som finns för bil- och kollektivtrafik. Att cyklister och cykeltrafik slutas behandlas som andra klassens trafikanter. Förutsättningarna skulle också bli bättre om vi alla trafikanter tog ett större ansvar och hänsyn till varandra

– Stockholms stad arbetar inte lägre aktivt, långsiktigt, målmedvetet och konsekvent för att skapa goda förutsättningar för cykling och öka antalet cyklister.

Vilka är dina främsta utmaningar?
– Att stå ut vintertid! Att ha viljan, kraften och ibland modet att kämpa sig fram på dåligt eller inte alls snöröjda cykelbanor …

Har du några tips för andra som vill använda cykeln mer i vardagen?
– Skaffa en bra cykel! En väl fungerande cykel och en cykel som är anpassad för dina behov gör turen enklare o ger större njutning. Kanske behöver du fler cyklar för att klara alla uppgifter! Testa dig fram på olika sträckor för att finna din bästa, trevligaste väg till och från jobbet eller var du nu är på väg till.

– Kortaste vägen är inte alltid den bästa!

Du gillar kanske också...

3 svar

  1. Erik Sandblom skriver:

    Alla har synpunkter på cykelbanorna, här kommer en av mina 🙂

    Ibland är det bättre att inte ha cykelbanor alls. Där bilisterna inte kör så fort och där det ändå inte anses finnas plats för breda, raka, ordentligt separerade cykelbanor, då ser jag inte vitsen.

    Till exempel på Hamngatan i Stockholm har det nu byggts spårväg, så det är bara en fil kvar för bilister i varje riktning. Då bilisterna ändå inte kör så fort tycker jag inte behovet av cykelbana är så stort. Den cykelbana som byggts där är så smal att man inte kan köra om andra cyklister, och den höga kanten gör det svårt att svänga in på cykelbanan om man svängt ut bland bilisterna för att köra om en cyklist.

    Så där kanske man kunde hoppat över cykelbanan helt. Cyklister är ju inte som spårvagnar, de tar sig fram även utan särskilda banor!

  1. 4 oktober, 2011

    […] för övrigt gärna intervjun med honom där han levererar skarp kritik mot hur Stockholm arbetar för ökad cykling. Och kritiken väger […]

  2. 13 oktober, 2011

    […] Alldeles oavsett tycker jag att det är bra av Per Ankersjö att, självutnämnt eller inte, visa sitt intresse för cyklismen. Stockholm behöver det sedan eldsjälen Krister Isaksson slutade. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *