Hur blir cykling kul för bilister?

Hjälp mig! Hur kan man framställa cykling som roligt, kul och attraktivt! Inte bara nyttig (det vet alla), smart (det vet de flesta), ekonomiskt fördelaktig (de vet alla) och politiskt korrekt (det vet alla).

Vad skulle få grannen att lämna sin V70 i carporten och sätta sig på cykeln imorgon när han eller hon ska till jobbet? Det handlar ju inte bara om utmaningen att trampa en mil eller två . Det handlar kanske mer om logistik kring lämning och hämtning av barn etcetera. Så vad skulle få grannen att gladeligen lösa de problemen och välja jonnen framför Volvon?

7 kommentarer

  1. Det var svårt. I min erfarenhet drar bilister upp problem med cykeln. Vet inte om man ska lösa problemen eller lämna den diskussionen och försöka prata om positiva effekter av cykling.

    Om man ska börja med problemen.
    1. Tar tid
    2. Kan inte lasta barnen
    3. Långt till arbete/dagis/återvinningen
    4. Jobbigt/svettigt/svårt

    Argumenten kan bemötas med tid = pengar-argumentet. Alltså att för att köra bilen måste personen jobba mer (det kostar pengar att brumma bil). Genom att köra mindre är det värt tidsåtgången för cykel då man inte behöver arbeta lika mycket. Dessutom kan pengar sparas till den där utlandssemestern man drömt om eller en Ipad (typ).
    Alltså.

    1. Cykeln kostar mindre tid(pengar) än cykeln tar
    2. Finns bra cykelkärror som kan ta två barn. Dessutom kan man lasta ett till på en barnstol på pakethållaren.
    3. Reser du mindre än 1.5 mil till jobbet kan det vara värt den extra tiden cykeln tar då du slipper gymmet och sparar pengar (så du kan jobba mindre exempelvis).
    4. Ansträngning föder svett. Bra kläder och cykel löser mycket av dom bekymren men man kan alltid propagera för dusch på arbetet alternativt ta med en tvättservett och torka av sig på toaletten. Ombyte rekommenderas också.

    Men som jag skrev i början. Jag vet inte om det är värt att ge sig in i problemlösnings-diskussioner. Kanske mer effektivt att prata om mål och hur personen kan tänkas lösa dom.

    ”Jag vill gå ner i vikt”
    ”Jag vill leva sundare”
    ”Jag vill unna mig pizza utan dåligt samvete”
    ”Jag vill spara pengar”
    ”Jag saknar vinden i mitt hår och doften av gräs/koblaja”
    Etc.

  2. Sorry, tror inte det går. Jag tycker inte det är roligt, kul eller attraktivt men håller förstås med om alla fördelar du nämner. För min egen del har jag blivit ”cykeltokig” – tror faktiskt jag är på väg att ändra livsstil. Känns så gött att ta cykeln helt enkelt. Tror snarare det är just det det handlar om. Att cykeln blir naturlig del i livet (igen, det var den ju tills dess man pluggat klart…) och att man anpassar sig till det. Bygger på nedvarvning och mindre stress, kräver god planering att vardagscykla. Gött är det. Gillade ditt kåseri på cykelsmart! Men det här är ju tyvärr ännu svårare att övertyga grannen med volvon om än att cykling är attraktivt… Hm. Svårt. Borde dock gå.

  3. Bra post!

    4:an skulle jag vilja säga: cykla lite lugnare. Du ska cykla till jobbet, inte vinna ett krig 🙂

    Kan jämföras med bilister som i stan ligger och pressar och kör offensivt, vs bilister som kör defensivt och inte gasar fram till rödljuset.

    Som du är lite inne på tror jag det handlar mycket om vilken kultur man är van vid och ens uppfattningar om begreppet ”tid”, och faktiskt: hur vill man leva sitt liv. Finns viktiga filosofiska anledningar som i grunden gör att man cyklar, tror jag.

    Men också är ju samhället planerat så idag att dagis ligger långt bort och skolan likaså, kanske även andra aktiviteter för barnen. Och sedan råder lite ”culture of fear”, alltså att man inte vågar släppa sina barn och låta dem gå till skolan själva osv. Därav skjutsandet, hämtandet,.

    Men! Vill man skapa förändring på individnivå (t.e.x grannen) finns det mycket vetenskap kring detta. Ett par exempel är ”transteoretiska modellen” och praktiska MI (motiverande samtal)
    Lite om hur man för ett samtal utan att vara värderande och utan att komma med lösningar… Det sistnämda är rätt svårt! Det handlar mer om att ställa nyfikna frågor än att ge svar, kort sagt.

    Men okej, googla på MI nu!

  4. Vilka bra inlägg med många bra synpunkter!

    Tror nog initialt på Patricks ”sätta-upp-mål-modellen” istället för ”problem-varianten”. Att tala med tvivlare om problem blir nog lite som berättelsen om solen och vinden som tävlade om att få ryttaren att ta av sig rocken.

    Tack vare ett, i sammanhanget, ganska begränsat antal personer som gått/går i bräschen för cykelns användande blir ju den naturliga utvecklingen att fler och fler personer tar cykeln istället för bilen. Det ser man ju resultat på redan i dag överallt i samhället.

    Jag är själv ett levande bevis på detta och har följt Patricks ”sätta-upp-mål-modell”, med den skilnaden att jag saknar mitt hår i vinden!

  5. Jag tror de flesta redan vet att cykling är billigt och nyttigt. Det som fattas är viljan och jag håller med Elin om att man ska försöka föra en dialog och ställa frågor istället för att instruera. Jag googlade fram Motiverande samtal, MI – en kunskapsöversikt

    När det gäller kampanjer och liknande tycker jag man ska framställa cykling som attraktivt. Det är så lätt att cykling och andra miljövänliga saker handlar om försakelse och uppoffring. Jag brukar försöka tänka X2000, iPhone och Copenhagen Cycle Chic, saker som folk vill skaffa och där miljö/hälsa inte är det första man tänker på.

  6. Det härlig att läsa dessa bra synpunkter. Holländare är mest cyklande folk i världen, Amsterdam är världen cykelhuvudstad.Holländska regeringen pilar inte i naven p.a.g detta och tycker att de lykades.Just nu det pågår något kallas för ”Natinal fietsplan”, fiets betyder cykel. här kommer google översätning :

    Cykel oro för miljö och hälsa ökar. Hållbarhet och tillräcklig motion blir allt viktigare. För att uppmuntra fler att cykla till jobbet istället för att åka bil, fastställde regeringen den nationella cykel-planen. Denna cykel är avsedd för anställda som arbetar hela eller delar av cykeln eller avser att göra och erbjuder många fördelar för både arbetsgivare och arbetstagare.

    Fördelar: anställda kan köpa en paus cykel skatt billigare. Denna fördel kan uppgå till en rabatt på upp till 52%.

    En cykel till ärendet är nyttigare och bättre för miljön. Det skapar mindre trängsel och färre problem med parkering. Arbetsgivaren ger medarbetarna friska och det sparar resekostnader.

    Regels:
    Er är en uppsättning regler för att utnyttja den nationella Bicycle planen. De viktigaste reglerna är:

    Din arbetsgivare deltar i den nationella Bicycle planen.
    Du kan ange upp till en gång vart tredje år att delta.
    Du använder cykeln för minst hälften av varje arbetsdag pendling. Du kan också använda en del av cykeln med dig till ditt arbete när du reser ytterligare ett exempel på kollektivtrafiken. Dessutom cykel som du använder för personliga skäl.
    Din arbetsgivare kan ställa vissa villkor för deltagande.
    Skatten gäller för maximalt € 749, -. Din cykel kan vara dyrt, men på det belopp du får någon mer skatt.
    Det ska alltid baseras på priset på cykeln, inte kampanjpriser.
    Förutom kostnaden för cykeln, kan du vidta för att räkna.
    Under de första tre åren tills du € 82, – Tillbehör köpt skattefritt.

  7. Det här var kul! Jag kollade på länken som Erik länkade till (tack Elin för tipset!) och blev hänförd. Det här är ju genialiskt. Ska genast testa det här i arbetet och se om det ger resultat.

    Jag tror dom flesta ställer upp på positiva mål som dom vill uppnå men har svårt att ”ta sig i kragen”. Med MI kanske det går att förändra. Man sår så att säga ”frön” i skallen på personen.

    Jag gillar också det Simon skriver angående subventionerade cyklar via arbetsgivaren. Att man dessutom kan plocka på sig tillbehör för 82€ är körsbäret på kakan. Hoppas det kommer till Sverige snart!

    För mig är det helt klart en filosofi. Men för att hänvisa till MI är det inte mina idéer som är bäst utan personen som man försöker övertyga. Dom vet ofta sig själva bäst. 🙂

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*