DN om cykeldöden på 2+1-vägar

Cykelfrämjandet får plats i DN när Emma Lövgren skriver om hur cyklismen drabbas när tvåfiliga landsvägar byggs om till så kallade 2+1-vägar. Det är bra. Förstås. Fast det är tyvärr inte journalisten som beskriver effekten, utan Cykelfrämjandets Eva-Lind Båth.

– Man kan knappt cykla på landsbygden. Trafikverket gör om alla landsvägar till mötesfria vägar, så kallade 2+1-vägar, och då går det inte att cykla på dem längre. Vi kräver att Trafikverket ska göra parallellvägar på de vägarna och det har de gjort i vissa fall, men inte alls i den utsträckning som behövs, säger hon i artikeln.

Det hade varit intressant att höra den andra sidan. När Cycleville STHLM frågade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i en intervju i maj förra året blev hennes kommentar:

– Det kanske inte är så himla kul att cykla på i synnerhet de enfiliga avsnitten med lastbilar som kör om. Vi tittar på vad som kan göras. Ska det som är kvar av vägrenen ha ett visst minimimått eller är det annat av sunt förnuft som måste råda?

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. Erik Sandblom skriver:

    Ministern tycker sunt förnuft ska råda. Bra, då kan fler bilister cykla istället, medan mer av godset kan gå på järnväg. Då ökar trafiksäkerheten utan att man måste bygga om vägarna. Men jag tror inte det var det hon menade.

  2. Erik Sandblom skriver:

    Kul att du är tillbaka med bloggen förresten!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *