Trafikverket vill se fler Kista-cyklister

Uncut från CykelkonsulternaAtt cykla till jobbet fortsätter att öka i popularitet. Sedan ett par år tillbaka pekar Stockholms stads cykelmätningar spikrakt uppåt. Trafikverket ser positivt på trenden och samarbetar nu med företaget Cykelkonsulterna för att främja cykeln som alternativ till bilen under ombyggnationen av E18 i Kista. Resultatet: Nu kan du som arbetar i Kista låna en cykel gratis under maj månad.

Genom sajten Provacykel.se hoppas Trafikverket kunna göra det enklare för bilister att testa cykling under våren. Kampanjen drivs av Cykelkonsulterna vars vision är att skapa bättre förutsättningar för vardagscyklister. Cykeltillverkaren Marvil sponsrar med cyklar.

– Vi vill se cykel som ett lika självklart transportmedel som bil eller kollektivtrafik, som inte utesluter varandra, säger Pernilla Wistrand på Trafikverket.

100 cyklar lånas ut

Cykelkonsulterna har funnits sedan 2007 och verkar redan i Kista genom att skylta upp cykelstråk från närliggande kommuner. De erbjuder även konsultationer och cykelservice till flera stora företag i området.

– I våra enkätundersökningar har vi sett att många saknar cykel, där hoppas vi att Provacykel.se kan kännas som ett attraktivt erbjudande, säger Tomas Grönqvist från Cykelkonsulterna. Du anmäler dig enkelt via sajten och det är totalt hundra cyklar som lånas ut, så det gäller att vara lite snabb, fortsätter han.

En som sedan länge cyklar till sin arbetsplats i Kista är Erik Bengtsson, VD på Cramo som ser flera fördelar med att välja cykeln framför bilen.
– Jag började cykla till arbetet för tio år sedan när jag insåg att det tog lika lång tid att åka bil mellan söderort och Kista som att cykla. Samtidigt sparar jag den tiden jag i vanliga fall hade lagt på träning under kvällen. Och det är självklart alltid lika skönt att rulla förbi bilköerna på vägen hem.

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. VillCykla skriver:

    Tycker detta tydligt visar Trafikverkets syn på cykel som transportslag! Om vi studerar förutsättningarna att med bil eller kollektivtrafik ta sig till/från Kista så är de mycket goda, det finns ett stort antal trafikleder med väldigt många körfält, E18 byggs nu ut för att öka kapaciteten än mer och inom kort startar ett litet bygge för ca 28 miljarder! Det finns vidare tunnelbana, pendeltåg och ett antal busslinjer att nyttja för att ta sig till/från Kista. Hur är det då att cykla? Ja där räcker det tydligen med lite skyltar och lånecyklar enl Trafikverket! Området är ett av länets största arbetsplatsområden men att ta sig dit med cykel är mycket besvärligt, det är omvägar, grus o lerstigar. Många av dessa cykelvägar är uselt underhållna o försök att cykla dem på vintern! Man kan inte låta bli att undra hur diskussionen skulle vara om motsvarande förhållande rådde för bil- och kollektivtrafiken… Trafikverkets svar är sannolikt att detta är kommunernas ansvar, det gäller att göra det lätt för sig o fly undan ansvar…

  2. Niklas Rudemo skriver:

    Själv cyklar jag till Kista från Älvsjö varje dag. De två största problemen i mitt tycke är dels den dåliga snöröjningen vintertid och den dåliga kvaliteten på cykelbanorna. Snöröjningen utgår ju från bilarnas behov och vid måttligt snöande och töväder försvinner snön snabbt från vägarna, men blir kvar på cykelbanorna och fryser sedan till. Enormt irriterande, när det vore så lätt att borsta bort slasket när det fortfarande är tö! Det andra är att cykelbanorna helt enkelt inte är tillräckligt släta. Ska man cykla långt varje dag till jobbet måste det gå undan, och åtminstone i Älvsjö är cykelbanorna direkt farliga om man cyklar mer än ca 20 km/h, så därför väljer många med mig att cykla på gatan även där cykelbana finns. Varje gång man grävt upp cykelbanan för att t ex strömförsörja en reklamskylt eller gatlykta efterlämnar man en tjock bula.

Lämna ett svar till Niklas Rudemo Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *