Idag: lägre än en sjunken båt

Det fanns en mycket specifik anledning till varför jag var synnerligen låg och kraftlös idag. För den här bloggen, just nu, spelar det ingen roll vilken anledningen var, men en konsekvens var att jag hade noll lust att sätta mig på cykeln när jag skulle ut på mitt lunchärende. Jag längtade till mjuka sätet i 9-5:an och efter att få gunga iväg i sakta ro, med musiken lågt på. I fred.

Men jag visste att den där känslan bygger på en fantasi, en dröm eller en önskan om något som inte finns. Eller i vart fall något som inte bilen kan ge. Därför valde jag cykeln idag. En kort tur och retur till Täby Centrum för att inhandla två tårtbottenformar.

Bland dagens exponeringar hittar du ett antipunkteringstips.

_DSF8271

Där kommer man i 100 knyck på tunga Bullitten och så inser man att bara något längre fram upphör beläggningen tvärt. För att mycket kort därefter återkomma – lika tvärt. En sådan passage vill man passera någorlunda kontrollerat. 20-tumshjul är lite kinkiga med beläggningen. Det här skedde på bron över Norrortsleden. Men jag klagar inte. Jag bromsade in, klev av, tog som synes ett kort och rullade strax vidare. 

 

_DSF8274

Jag fikar i princip aldrig i Täby Centrum. Idag gjorde jag ett undantag. Ett mycket litet, mycket hastigt sådant. 

 

_DSF8276

Så står där en elcykel hos Clas Ohlson. Med namnet Off Course (ur kurs ungefär). Jag är inte övertygad.

 

_DSF8279Tittar, där går bilister så muntra. Det är förresten lustigt hur man som bilist inte ens förväntas kunna förflytta sig för egen maskin till maskinen som gör att man slipper förflytta sig för egen maskin … 

 

_DSF8286

På nya cykelvägen mellan Visinge och Täby kyrkby kör man ett stycke som i en ravin. Vilket inte alls syns på bilden (delvis för att det är en mycket liten ravin – faktiskt knappt märkbar ens på plats). 

 

_DSF8287På ICA.

 

_DSF8291

Antipunkteringslektion ett: Peta bort de små stenflisorna som sätter sig i mönstret. De äter sig sakta men säkert som amen i kyrkan genom gummit och vad annat som finns ner till slangen. Väl kommen så långt kan det bara sluta på ett sätt: det blir allt tyngre att cykla, styrningen börjar kännas svampig och till slut väsnas fälgen mot asfalten.

 

_DSF8293

Dagens last. 

 

 

 

Du gillar kanske också...