Därför praktiserar cykelmäktiga Lars Strömgren som lastcykelschaufför

Lars Strömgren, ordförande Svensk Cykling

Jag lunchade med en av cykelsveriges mäktigaste män idag, Lars Strömgren som är ordförande i både Cykelfrämjandet och Svensk Cykling. Han hade gjort sin första halvdag som lastcykelschaufför hos speditören Movebybike och faktiskt hade jag kört förbi honom redan på morgonen, fast då utan att se att det var han.

På väg från jobbet på Tele2 Arena lyckades vi styra upp en lunchfika på Bonne Mecanique. Jag hade tänkt göra ett blogginlägg utifrån någon slags kortintervju där men har ännu inte lyckats knäcka formen för det. Så här är en liten artikel i stället:

Det är lite väl smalt på cykelvägarna ibland, inte särskilt jobbigt och faktiskt väldigt socialt. Så beskriver Lars Strömgren, ordförande i Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sin första dag som yrkeschaufför på lastcykel.

– Jag har precis sagt upp mig från mitt jobb som trafikplanerare och hjälper Jeppe på Movebybike lite grann nu, säger han när vi träffas på kaféet Bonne Mécanique under lunchen.

Jag hade först stött på honom och Jeppe Dyberg Larsen på Götgatan i morse, när jag var på väg till Tele2 Arena för att jobba. Faktiskt fattade jag inte att det var Lars som satt på den ena cykeln just då, utan insåg det först senare när Svensk Cykling tweetade om att han ”hjälpte till” idag hos Movebybike.

De två trehjuliga lastcyklarna som Movebybike använder i Stockholm. Min lilla Bullitt står bredvid.

De två trehjuliga lastcyklarna som Movebybike använder i Stockholm. Min lilla Bullitt står bredvid.

Men inte jobbigt? Det är ju gigantiska cyklar och så last på det?

– Fast cyklarna har ju elassist och det fungerar väldigt bra. Men får tänka sig lite för bara innan man kommer till branta uppförsbackar och växla ner strax innan, för att det ska bli ett bra flyt, säger han.

Och så är det socialt, säger du. Hur då?

– Ja, det är många som tittar, kommenterar och vill prata när vi kommer på cyklarna. Det är kul.

Att Lars knäcker extra som lastcykelchaufför handlar förvisso inte bara om hjälpsamhet.

– Jag vill förstå olika typer av cykling. Svensk Cykling täcker ju hela spektrat av cyklister och för att vi ska kunna arbeta på ett bra sätt för att hjälpa dem behöver jag ha en bred förståelse. Det får inte bli så att en åtgärd som hjälper en grupp av cyklister drabbar en annan grupp negativt, säger han.

När jag stötte på dem tidigare på morgonen var de på väg ut till Västberga för att hämta varor på Gudrun Sjödéns lager, för distribution till kedjans butiker inne i stan. Jeppe, som också sitter med på kaféet, berättar att det är en tur de gör varje morgon. Han avslöjar att de inom kort kommer att ta på sig ytterligare ett liknande uppdrag, för en annan butikskedja.

För Lars del kan det mycket väl bli mer chaufförsjobb hos Movebybike. Knappast som heltidsjobb, förstår jag, men väl inhopp som det i morse.

Du gillar kanske också...