Upp till kamp (för en kollektivtrafik utan paradoxer)

Hur skulle det gå till? Frågan återkommer, får aldrig något svar. Trots att det är uppenbart. Men det är ett svar jag inte vill veta av, inte vill acceptera. Det rör sig nu inte om någon stor sak, men det är tydligen ändå viktigt för mig. Varför kan jag bara spekulera kring.

Hur skulle det gå till att göra en sådan utflykt vi gjorde idag, fast med cykel? Hela familjen. Stockholm tur och retur. Utan att göra det till en heldagsutflykt (ty det finnes annat som tarvar vår närvaro och vårt engagemang).

Ingen skulle gilla det

Svaret är kanske enkelt för somliga. Två vuxna cyklar med varsitt barn i varsin cykelvagn. Men vi skulle aldrig göra det. Det skulle ta för lång tid, antagligen vara för fysiskt krävande. Och jag tvivlar på att någon skulle tycka att det vore särskilt kul. I synnerhet inte barnen, instängda i varsin cykelvagn i totalt tre timmar utan möjlighet att kommunicera med någon. (Förresten är väl en nioåring för stor för en cykelvagn?)

Nej, svaret är enkelt. Det går inte. Punkt.

Därför (och av en rad andra skäl) nyttjade vi kollektivtrafiken idag. Det är en fantastisk idé – alltså idén om kollektivtrafik. Och det kändes särskilt rätt att använda det systemet i dag eftersom vi skulle på studiebesök till första-maj-demonstrationer.

För många paradoxer

Men jag föredrar cykel eller bil. Det finns för många paradoxer i kollektivtrafiken för att jag ska stå ut.

Paradox 1. Man springer så att man svettas för att hinna med, svänger upp med bultande hjärta och irrande blick på perrongen. Tåget har inte kommit. Så blir man stående istället. I en blek väntan (om man nu inte har sällskap med sig som idag). Man börjar frysa när svetten kyler en.

Paradox 2. Polarklädd kliver man på bussen. Tar sig från -15 in i värmen. Av någon anledning tycks bussarna kupévärmesystem fungera så att ju kallare det är ute, desto varmare ska det vara inne i bussen. Så var det när jag levde i kollektivtrafiksystemet (nåja, inte som uteliggare utan som pendlande skolungdom). Så var det när jag som medelålders åter gav mig på äventyret, senast i vintras (eller möjligen förra vintern).

Paradox 3. Kollektivtrafikaktörer marknadsför sig gärna genom att lyfta fram hur billigt det är, hur mycket pengar man kan spara på att åka buss, tåg eller vad det nu är i stället för bil. En resa tur och retur till stan från Täby kyrkby kostar cirka 108 kronor för mig. Således 216 om frun ska med. Bilen kostar i princip hälften av priset för en t.o.r.-biljett (nu råkar vi äga en bil som har slutat sjunka i värde).

Paradox 4. Tåget, bussen eller vad man nu väljer att åka med har en mycket exakt angiven avgångstid. Den hålls påfallande ofta, men det är i princip aldrig exakt den tid jag behöver åka.

Paradox 5. Det kollektiva färdmedlet går mellan två mycket exakt specificerade platser. Men det är aldrig mellan just de platserna jag behöver åka.

Ingen riktig stad utan kollektivtrafik

Men ingen stad är en stad utan kollektivtrafik. Jag önskar bara att den vore fylld av färre paradoxer.

Det var en skön dag, i vart fall. Även om det var lite sorgligt att se hur få som engagerar sig i rörelsen som har varit central i byggandet av Sverige som det (i stora delar ännu) ser ut idag.

Exponeringar från idag:

_DSF8431

Det är ofta spännande att komma in till stan. Det finns mycket fint att titta på. Som såna här små bilar till exempel.

_DSF8454

… och moppar.

 

_DSF8435

Skyltfönster intill Humlegården där sossarna målar plakat.

 

_DSF8437

En snygg bil är en snygg bil. Så mycket snyggare än så här blir det inte. Det inser till och med en nioåring.

 

Nedan bilder från S-marschen från Humlegården till Norra Bantorget.

_DSF8457

_DSF8466

_DSF8475

_DSF8499

_DSF8503

_DSF8505

 

_DSF8509

_DSF8531

_DSF8549

Där ska jag parkera min cykel nästa gång jag besöker city. (Pressbyrån i Östermalmstorgs tunnelbanehall)

 

_DSF8551

Hatar spärrar. Är rädd för dem. 

 

_DSF8555

Kollektivtrafik handlar mycket om tidtabeller. Och att kunna tyda dem.

 

_DSF8560

Light Rail. Det låter futuristiskt, snabbt, energisnålt. Lokalbana klingar mindre så.

 

_DSF8564

Åter till byn.

 

Du gillar kanske också...