Så städar jag en kedja

Det är cykelns enda riktigt svaga punkt. Kedjan. Det är förmodligen rentav en riktigt usel konstruktion. Finurligt ihopkommen och med en väsentlig funktion, javisst, men det kan rimligen inte på långa vägar uppväga den stora Bristen.

Den från början så elegant smorda metalliska, nästan smyckeliknande anordningen övergår snabbt i ett tillstånd som får en att undra om det ens är samma objekt. Om den ens hör till cykeln. Eller om den alls har i ett civiliserat samhälle att göra.

Det är ett tillstånd som knappast låter sig beskrivas i ord, men som somliga (som inte alls inser vad de betraktar) nog skulle kalla oljeklet. Grus, damm, insekter, pollen och andra växtdelar och en uppsjö obestämbara småpartiklar fäster sig snabbt och liksom tynger ner kedjan. Gör det tyngre att trampa, svårare att växla (om man har riktiga växlar det vill säga).

Hela anordningen blir inte bara smutsig utan också väldigt generös till sitt sätt. Den delar gärna med sig, med andra ord. Till kassetten (kugghjulen som sitter mitt i bakhjulet, på höger sida), till trissorna (som sitter i själva den anordning som ser till att flytta kedjan i sidled vid växling mellan nämnda kugghjul). Och till i hart när varenda del av cykeln som råkar befinna sig i närheten av kedjan.

Dessutom, förstås, till själva cyklisten. Gärna till vederbörandes ljusa linnebyxor som fladdrar så vackert där han rullar fram i morgonsolen.

Men kedjan har ju också en viktig funktion, det kommer man inte ifrån. Det finns andra lösningar (kardanaxel och remdrift), men vi som har en gammal hederlig kedja får nog stå ut med åbäket och göra det bästa av situationen. Städa kedjan till exempel. Det gör jag regelbundet. Varje vår och varje höst. (Jo, jag borde göra det oftare)

Så här gör jag för en hyggligt snabb men ändå tämligen grundlig rengöring av kedjan. Hur gör du?

  1.  Ta loss kedjan från cykeln. Se till att använda snabbkoppling till kedjan så slipper du meka med kedjebrytare.
  2. Fyll en 1,5-liters pet-flaska med avfettningsmedel c 4-5 cm upp från botten.
  3. Lägg ner kedjan i flaskan.
  4. Skaka.
  5. Låt stå.
  6. Skaka.
  7. Låt stå.
  8. Ordna en lång smal krok att fiska upp kedjan med. Jag använder en eker som jag bockar till i ena änden. Det kan vara trixigt att få tag i kedjan och få upp den ur hålet, om du nu trodde något annat. Men det har alltid funkat för mig.
  9. Häng upp kedjan så att den kan droppa av. Torka bort så mycket det går med trasa.
  10. Låt hänga så att avfettningsmedlet dunstar. Hur länge? Vet inte riktigt, men kedjan ska kännas torr innan det är dags att gå på punkt 11.
  11. Montera kedjan och smörj den lätt med en ordinär cykelkedjeolja. Inte teflonbaserat (teflon smörjer inte).

kedja-kollage

Snabbkoppling är nödvändigt – i praktiken. Bra också om kedjan skulle gå av när du är ute och hojar. Kopplingen är nämligen samtidigt en länk. Tången till snabbkopplingen är inte obligatorisk, men borde vara det. Det går att få upp låset utan tång. Men det är bökigt och skitigt. Flaskan med avfettning räcker länge. Den här är inne på sitt fjärde år nu – med samma avfettningsmedel.

Du gillar kanske också...