Så väljer du rätt elcykel

Du har bestämt dig. Det är dags att skaffa elcykel. Men du har ingen aning om hur du ska tänka inför köpet, än mindre vilken modell du ska välja. Den här guiden hjälper dig att välja rätt elcykel, oavsett om du ska cykelpendla till jobbet, köra barn till förskolan, mat från affären eller skräp till återvinningen. Eller bara komma ut och uppleva skönheten på cykel utan att behöva jobba dig svettig.

Vilken sorts elcykel som passar dig bäst beror främst på hur mycket pengar du är villig att lägga. En dyrare cykel är alltid bättre. Mer pengar ger dig inte bara högre kvalitet utan också en cykel som fungerar bättre även efter en hård vinter eller två. Mer pengar kan också ge dig en cykel som är bekvämare och lättare att cykla på. Samtidigt finns det ett och annat korn i utbudet av elcyklar som är riktigt bra utan att kosta som en mindre, begagnad bil. För att hitta dem behöver du veta vad du letar efter.

Det första du behöver göra inför ditt cykelköp är en enkel analys av ditt cykelbehov.

  • Hur långt cyklar du?
  • Hur mycket last behöver du kunna ta med?
  • Föredrar du en sportig stil eller cyklar du hellre med ett mer promenadartat anslag?
  • Vilket är syftet med din elcykling? Handlar det bara om att ta dig från A till B eller vill du också få lite träning på köpet?
  • Hur mycket eller lite tid är du beredd att ägna åt underhåll av cykeln?

Här följer en sammanfattning av de tre vanligaste elcyklarna för vardagsbruk.

Promenadcyklisten väljer en citycykel

Ecoride Ambassador med framhjulsmotor.

Du vill komma fram. Helst utan att vara särskilt svettig. Upplevelserna av eventuell natur och övrig omgivning du fått på vägen ser du – i bästa fall – som en bonus. Det är inte därför du cyklar. Du cyklar för att du är trött på att sitta i bilköer och kanske för att spara tid och pengar. Och du har inte särskilt långt till jobbet.

Eller så är det möjligheten att bara komma ut på hjul trots att orken börjar tryta. Möjligheten att se mer av omgivningarna än vad som är möjligt till fots. Du cyklar helst i lugnt tempo för att hinna se så mycket som möjligt och du använder gärna cykeln för att handla en kasse mat eller så.

Oavsett om det handlar om kortare pendling av rent pragmatiska skäl, eller sköna utflykter är chansen stor att du väljer en konventionell herr- eller damcykel. Eller citycykel, som de ibland kallas. Notera för övrigt att begreppen herr- respektive damcykel börjar försvinna. Istället heter det att de senare har lågt insteg.

Citycyklar ger en upprätt sittställning och har i allmänhet en rejäl sadel för hög komfort under kortare turer. Cykeln har ofta rejäla stänkskydd och en pakethållare för antingen väskor eller en barnstol. De saknar sådant som dämpad (”fjädrad”) framgaffel och är lite tyngre än så kallade hybridcyklar (se nedan). Det är företrädesvis i den här kategorin du kan hitta lite billigare modeller.

En citycykel upplevs som stadig, ger god överblick och kontroll i trafiken. Den passar dock sämre för längre turer, då den upprätta sittställningen kan bli jobbig, med högt luftmotstånd och högt tryck på rumpan.

Promenadcykeln passar för dig som

  • cyklar upp till en mil om dagen
  • värdesätter komfort och god uppsikt runt cykeln
  • inte är ute efter träning
  • behöver köra barn i barnstol

Pendlaren – el-hybridcykel

De flesta som cyklar lite längre sträckor, kanske till och från jobbet, väljer en cykel som är aningen sportigare än promenadcykeln. Vilket innebär att den är lättare och ger en något framåtlutad sittställning. Ibland säljs de utan pakethållare – dock finns alltid möjlighet att eftermontera en sådan.

Medan en citycykel passar bättre för cykelbarnstol eller barnsits går det ofta utmärkt att montera en sådan även på en elhybridcykel. Men ofta används då en modell som fästs på ramen istället för på pakethållaren.

Den mer framåtlutade sittställningen gör att du utnyttjar fler av kroppens muskelgrupper och att cyklingen därmed blir mer effektiv. Därför är cykeltypen rätt val också för dig som vill passa på att utnyttja de regelbundna cykelturerna för träning.

En pendlarcykel har även större möjligheter till individuell anpassning av körställning än citycykeln. De går i allmänhet att justera så att de passar de mest extrema cyklisterna som helst ligger vågrätt över ramen à la Tour de France-cyklister såväl som de mer måttligt sportintresserade cyklisterna, som kanske börjar sitt cykelval med att snegla på citycyklar och föredrar en mindre ”aggressiv” sitttställning.

Elhybridcykeln passar för dig som

  • cyklar upp till fem-sex mil om dagen
  • gärna utnyttjar vardagscyklingen för träning
  • inte har ett stort lastbehov
  • gärna håller lite högre fart

Lastaren väljer ellastcykel

Om du behöver transportera flera barn eller vill ersätta familjens bil är en lastcykel rätt val. De finns i huvudsak i två varianter, två- respektive trehjuliga. De trehjuliga kallas ofta lådcyklar och har som namnet antyder en låda mellan de två framhjulen, som rymmer både barn och matkassar utan problem. Dock är de av förklarliga skäl en aning klumpigare att hantera än de tvåhjuliga varianterna.

De tvåhjuliga lastcyklarna finns också i flera varianter, men den vanligaste torde vara varianter på cykeltypen som kallas Long John. De har ett lågt flak mellan styret och ett litet framhjul. På så sätt blir tyngdpunkten låg och cykeln i allmänhet mycket stadig även med tung last.

Xtracycle med två barnstolar och utrymme för last.

Om du inte har lika stort lastbehov – en Long John kan ta upp till två mindre barn och någon matkasse – kan en förlängd ”vanlig” cykel vara rätt val. De kallas ofta Longtail-cyklar och är i princip som en vanlig cykel med en längre och kraftigare pakethållare, som exempelvis kan rymma två barnstolar.

El-lastcykeln passar för dig som

  • cyklar upp till en mil om dagen
  • behöver transportera större barn, matkassar etc.
  • vill kunna välja bort bilen i hög grad

Mittmotor eller framhjulsmotor?

Elcykel med mittmotor.

Utöver de olika cykeltyperna finns i huvudsak två olika varianter av motorer. Dels så kallade mittmotorer, som är placerade vid vevpartiet eller ”tramporna”, dels motorer som sitter i framhjulet.

En elcykel med mittmotor är nästan alltid dyrare, men har också en rad fördelar framför cyklar med motorn i framhjulet. Den mest märkbara skillnaden har att göra med hur motorstödet upplevs. En mittmotorcykel upplevs ofta som en vanlig cykel med ovanligt mycket medvind. Du märker sällan av när motorn går in och stöttar, eftersom det sker mjukt och med en kraft som alltid står i relation till hur hårt du själv trampar.

Här sitter motorn i framhjulet.

På en cykel med motorn i framhjulet å andra sidan känner du mycket tydligt när motorn assisterar. Ibland sker det med ett litet ryck. Somliga uppskattar den påtagliga närvaron av hjälpmotorn, eftersom cykeln då känns mer som ett rent elfordon.

Ofta hävdas att elcyklar med motorn placerad i framhjulet generellt skulle vara sämre än mittmotorcyklar. Det stämmer möjligen för den som prioriterar ”cykelkänsla” över allt annat. Däremot har det visat sig cyklar med hjulmotor inte förbrukar kedja och kassett (kugghjulen i bakhjulet) lika snabbt. Det talar för att en cykel med hjulmotor inte bara är billigare i inköp, utan även ger en lägre kostnad under hela sin livstid.

Batteriplacering

Cyklar med mittmotor har ofta batteriet monterat på det nedre ramröret, den del av cykelramen som löper från styret ned till vevpartiet och tramporna. Det ger en hyggligt låg tyngdpunkt och batteriet är heller inte i vägen för eventuell barnstol eller last på pakethållaren.

På Ecorides cyklar med motorn i framhjulet sitter batteriet längs sadelröret. Det ger lägre tyngdpunkt och lämnar pakethållaren fri för barnstolar och cykelväskor.

De modeller som har motorn placerad i framhjulet däremot har ofta batteriet i ett fack på pakethållaren. Det gör en högre tyngdpunkt och kan försvåra eller omöjliggöra montering av en barnstol. Några tillverkare, som svenska Ecoride, har istället valt att placera batteriet lodrätt längs sadelröret – den del av cykelramen som löper från sadeln ned till vevpartiet.

Batteriets kapacitet avgör hur långt du kommer

Batteriet är av förklarliga skäl en synnerligen viktig komponent hos en elcykel. Billigare cyklar har i allmänhet batterier med lägre kapacitet än dyrare och behöver följaktligen laddas oftare. Kapaciteten hos elcykelbatterier mäts i wattimmar, Wh, och varierar normalt mellan 400 och 500 Wh vilket brukar översättas till räckvidder på mellan 4 och 8 mil. De flesta elcyklar ger en räckvidd på runt 4-5 mil. Exakt hur långt ett batteri med en given kapacitet räcker beror givetvis på en rad faktorer som varierar från cyklist till cyklist och från cykeltur till cykeltur.

(Ibland ange batterikapaciteten i Ah (amperetimmar). För att översätta detta till Wh multiplicerar du Ah med spänningen, 36 V.)

Växlar – viktiga även på en elcykel

Hur många växlar behöver men egentligen på en elcykel? Svaret är knappast givet, utan beror på sådant som hur långt du cyklar och hur backigt det är. De flesta elcyklar har minst sju växlar, och det förekommer två huvudtyper av växelsystem: det utanpåliggande och det som är inkapslat i navet.

Navväxel bäst för året-runt-cyklister

Ett växelsystem i bakhjulets nav är skyddat från väder, vind och mot annan åverkan utifrån. Det är något tyngre än ett system med utanpåliggande växlar, men det är en nackdel som de flesta elcyklister knappast märker.

Tack var den skyddade konstruktionen är navväxlar, som Shimano Nexus och Alfine, det bästa valet för dig som vill ägna minimalt med tid åt underhåll av cykeln. I synnerhet om du tänker använda elcykeln under vintern.

Utanpåliggande växlar för sportig cykling(?)

Många el-hybridcyklar har ett utanpåliggande växelsystem, av samma sort som används på tävlingscyklar. Det ger lägre vikt än navväxlar, snabbare växling och en mer direkt känsla. Hos konventionella cyklar är det egenskaper som märkbart påverkar cyklingsupplevelsen. Däremot är det tveksamt om detsamma gäller för elcyklar. Utanpåliggande växlar kräver större försiktighet (det kan räcka att cykeln faller omkull för att växeln ska skadas), är mer utsatta för vägsmuts och vinterns vägsalt och kräver därmed mer underhåll.

Om du är osäker på vilken typ av växel du ska välja är vårt råd är att välja en cykel med inkapslade växlar.

Bäst elcykel i test 2019

Merida Espresso 300 EQ 2019

När tidningen M3 testade elcyklar i april fick Merida Espresso 300 EQ högst poäng. Särskilt uppskattas den för sin stabilitet, den dämpade framgaffeln och att den levereras komplett med pakethållare och lås. Motorn från Shimano levererar bra med kraft utan att ge särskilt mycket ljud ifrån sig. Displayen och kontrollenheten är avtagbar, vilket också bokförs på plussidan av M3.

I slutomdömet konstaterar testarna att cykeln känns gediget byggd och håller en hög kvalitet i alla delar.

Fakta Merida Espresso 300 EQ

Testad: April 2019 av M3, hela testet här.

Typ: Hybridcykel
Motor: Mittmotor
Motor vridmoment: 60 Nm
Räckvidd: Upp till 80 km
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram och bak
Växlar: Utanpåliggande, Shimano Altus, 9 växlar
Vikt: 24 kg
Övrigt: Dämpad framgaffel, pakethållare och lås ingår
Pris: 23 000 kr

{{CODE3}}

Scott Sub Tour Eride 10

Även Scott Sub Tour Eride 10 får högt betyg av tidningen M3. Det rör sig om en citycykel med en tämligen upprätt sittställning. Testarna gillar den höga komforten, som till stor del kommer sig av de 50 millimeter breda däcken och den dämpade framgaffeln. Liksom hos Merida Espresso 300 är kvalitetsnivån hög och konstruktionen genomtänkt.

Fakta Scott Sub Tour Eride 10

Testad: April 2019 av M3, hela testet här.

Typ: Hybrid
Vikt: 25,6 kilo
Räckvidd: Upp till 110 km
Framgaffel: Dämpad, låsbar
Motor: Mittmotor
Motor vridmoment: Uppgift saknas
Växlar: Utanpåliggande, Shimano Deore 6000 10 växlar
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris: 29 000 kr

{{CODE2}}

Jula Kryoba E-legance

Testfakta har genomfört grundliga tester på elcyklar för under 12 000 kronor. Där lyckades faktiskt den billigaste modellen, Julas Kryoba E-legance, kamma hem flest poäng. Som hos alla elcyklar i den här prisklassen har den motorn i framhjulet och enklare bromsar än elcyklar i högre prisklasser. I omdömet nämns egenskaper som stabil och lättstyrd på plussidan. På minussidan noteras ett skramlande stöd och att framgaffeln sviktar något vid inbromsning.

Fakta Jula Kryoba E-legance

Testad: Maj 2019 av Testfakta, hela testet här.

Typ: Standardcykel
Vikt: 25 kilo
Räckvidd: Upp till 35 km
Framgaffel: Stel
Motor: Framhjulet
Motor vridmoment: Uppgift saknas
Växlar: Shimano Nexus, 3 växlar. Navväxel (inkapslad).
Bromsar: Fälgbroms fram, rullbroms bak (fotbroms)
Pris: 7 000 kr

Källa: Jula. (I Testfaktas test uppmättes högre maxsträcka på en batteriladdning än vad Jula uppger, 51 km mot 35 km.)

Ecoride Ambassador

Aftonbladet utser svenska Ecoride Ambassador som bästa budgetval. Det är förvisso ingen billig cykel, i synnerhet inte i jämförelse med Testfaktas testvinnare Jula E-legance. Med ett pris på över 17 000 kronor är den 10 000 kronor dyrare. Men utan tvekan handlar det om en cykel i en helt annan kvalitetsklass. Ecoride är en synnerligen väletablerad tillverkare och har ett gott renommé. Deras cyklar är gedigna och tål att slitas på år ut och år in.

Ecoride Ambassador upplevs som stabil och klarar mycket last. Cykelkorg tillhör standardutrustningen.

Fakta Ecoride Ambassador

Testad: April 2019 av Aftonbladet, hela testet här (betalsida).

Typ: Standardcykel, lågt insteg
Vikt: Ingen uppgift
Räckvidd: Upp till 75 km
Framgaffel: Stel
Motor: Framhjulet
Motor vridmoment: Uppgift saknas
Växlar: Shimano Nexus, 8 växlar. Navväxel (inkapslad).
Bromsar: Skivbroms fram, rullbroms bak (fotbroms)
Övrigt: Cykelkorg, lås ingår
Pris: 17 000 kr

Källa: Ecoride

{{CODE1}}

Lämna ett svar